Twee keer raak!
B.made - Rotterdam
2023 kan voor Florian Siemer (32) niet meer stuk. De Key Account Manager van B.made beleefde twee emotionele hoogtepunten: het kampioenschap Feyenoord – niet toevallig ook Florians favoriete club – en het huwelijksaanzoek aan zijn vriendin tijdens een rondreis door Costa Rica.
Bij B.made draait het om de harmonie tussen data, content en technologie. Het Rotterdamse bureau (met uitzicht op De Kuip) ondersteunt grote en middelgrote organisaties bij het ontwikkelen, implementeren en optimaliseren van moderne marketingtech: websites, apps, platforms en applicaties.
Kippenvel
Voor Feyenoord, waarvan B.made al meer dan tien jaar partner is, doet het bureau dat allemaal. Met als apotheose 14 mei 2023, de dag dat de Stadionclub weer kampioen werd. Een week van tevoren kwam er pas definitief groen licht om alle kampioensuitingen te maken. Dat betekende alle hens aan dek bij B.made: ‘Binnen een maand hebben we een speciale kampioenswebsite opgeleverd. Op die kampioensdag en bij de huldiging op de Coolsingel, een dag later, kwam alles samen wat wij doen: de content die in de stad hing, de belettering op de bus die de selectie naar het stadhuis reed, de productie van de huldiging, een speciale website, alle video’s over hoe Feyenoord dat seizoen kampioen werd. Dit was voor ons echt het hoogtepunt van het jaar.’
‘Alles ging gelukkig vlekkeloos. Ik was in het stadion en kreeg twee keer kippenvel. Eerst doordat we wonnen uiteraard, en direct na de wedstrijd toen ik andere fans op hun telefoon zag kijken op ónze kampioenswebsite.’
Het aanzoek
Dan naar dat andere bijzondere moment: het aanzoek. ‘We gingen drie weken naar Costa Rica. Een prachtig land. Het werd nog mooier toen ik mijn vriendin daar ten huwelijk vroeg en ze ja zei. Ik heb dat in de eerste week gedaan, anders was het te lang spannend voor me. Ik had wel aan het scenario gedacht: Wat als…? Maar ze twijfelde helemaal niet.’
Focus op digitale techniek
Als Key Account Manager is Florian er in de eerste plaats voor de klanten van B.made, maar: ‘In de praktijk komt het erop neer dat ik mij verantwoordelijk voel voor alles wat we op het gebied van techniek doen. Van de strategie tot de implementatie, van de websites tot de apps.’
In 2021 kwam hij bij B.made werken. Met de opdracht om de afdeling techniek prominenter in de markt te zetten. ‘De bestaande klanten beter bedienen en nieuwe business aanboren met onze methodiek van werken. We deden veel ter ondersteuning van de marketingactiviteiten van klanten. Maar we kunnen ook rechtstreeks projecten doen die echt het hart van de organisatie raken bij opdrachtgevers. Bij bedrijven die de pijn voelen als hun website of hun app niet goed functioneert of eruit ligt. Het gaat vaak om bedrijfskritische applicaties.
We zijn heel realistisch, met de voeten op de grond
Prijskaartje
Met Feyenoord als aansprekend voorbeeld kan B.made laten zien wat het waard is en wat het voor andere organisaties kan betekenen. ‘Voor Feyenoord doen we alles op mediagebied. Alle techniek, alle content, alle video. Voor de website, de social media, de aankleding van het stadion en Feyenoord TV. De lessen die we daar geleerd hebben, kunnen we ook voor andere bedrijven benutten. En andersom natuurlijk. Het zal je verbazen hoeveel overlap er is qua techniek met een voetbalclub, een reisorganisatie, een kabelleverancier en een recruitmentbureau.’
‘We hebben vaste methodes ontwikkeld waarmee we snel en kostefficiënter kunnen werken. Het schrikt mensen soms af, merk ik, dat we voor Feyenoord werken. Dan denken ze dat daar een bepaald prijskaartje aan hangt. Terwijl we voor Feyenoord juist een manier van werken hebben ingericht die heel kostenefficïent is.’
Wij draaien
De achterliggende jaren hebben Florian en zijn collega’s de werkmethodes verfijnd, zodat die voor alle klanten beschikbaar zijn. ‘We hebben bijvoorbeeld formats bedacht hoe we aan de voorkant de vraagstelling heel scherp kunnen neerzetten. Hoe we een prototype kunnen valideren met de eindgebruikers van onze klanten om daarna pas de definitieve website te maken. In plaats van u vraagt wij draaien, en daar komt een website uit.’
Realistisch
‘Ja, we zijn kritisch. Dat vinden klanten niet erg. Het levert betere producten op. We zijn heel realistisch, met de voeten op de grond. Vaak wil een klant zijn nieuwe website vanaf de lancering veel te uitgebreid maken. Veel groter en ingewikkelder dan wat het bedrijf echt nodig heeft op dat moment. Dan brengen we dat terug naar de kern: waarmee zijn jouw klanten geholpen, of wanneer verbetert je bedrijfsproces echt? Als blijkt dat er geen behoefte is in de markt, dan heb je twee opties: terug naar de tekentafel of het helemaal niet doen. We gaan niet alsnog een slecht gevalideerde uitkomst bouwen omdat er een zak geld tegenover staat.’