Trimodal scoort met Maasvlakte-shuttle
21-11-23
Dankzij Trimodal, een intermodale operator in Hoogvliet, rijdt er voortaan rechtstreeks én op tijd een shuttle per spoor van RSC Waalhaven naar de diepzeeterminals en terug. Hierdoor blijft het milieu gespaard en komt het logistieke proces niet in gevaar.
Het melkrondje wordt het in de volksmond genoemd. Het rondje dat goederentreinen rijden door de Rotterdamse haven. Meer dan eens zijn er vertragingen op het spoor. Soms met grote logistieke en daarmee financiële gevolgen. Want het laden van containers op de terminals komt nauw. Alles en iedereen is ervoor in paraatheid gebracht. Werk dat stilvalt, frustreert en kost geld. Bij gebrek aan vertrouwen in het transport per spoor kiest de logistieke sector voor trucken en dat is weer schadelijk voor het milieu.
Volgens het spoorboekje
Trimodal bedacht als intermodale operator de oplossing: de Maasvlakte-shuttle. ‘Wij rijden niet dat melkrondje. Wij rijden heen en terug. Van A naar B. Van de diepzeeterminal direct naar het Rail Service Center (RSC) in de Waalhaven waar het draaipunt is en vice versa. En dat doen we precies volgens het spoorboekje. We zijn daardoor voor 97 procent op tijd, en bij die resterende 3 procent is de vertraging dermate minimaal dat de planning niet in de soep loopt’, verzekert Bea Schoenmakers, als manager verantwoordelijk voor het conventionele vervoer binnen Trimodal. Vanaf het RSC gaan de containers door naar het achterland.
Groen denken
Door de toenemende files, de A15 die op de schop gaat, de aangescherpte rij- en rusttijdenweg en het gebrek aan chauffeurs is modal shift, het verplaatsen van transport over de weg naar het spoor, de toekomst. Hoe minder vrachtverkeer op de weg, hoe minder het milieu wordt belast. ‘Wij denken groen en werken zo milieuvriendelijk als mogelijk. Van transport per spoor en over het water is allang bewezen dat het minder CO₂ uitstoot.’
Maximaal 25 wagons
Trimodal huurt sinds de lancering van de Maasvlakte-shuttle op 30 juli 2022 een locomotief met 25 wagons. Langere treinen zijn niet mogelijk want die passen niet op alle terminals. De langste afstand die de shuttle aflegt, is
48 kilometer, naar ECT Euromax. De overige terminals die de shuttle aandoet, zijn APM, RWG en ECT Delta. Per terminal rijdt de shuttle twee keer per week heen en weer, dus zestien keer in totaal. ‘Ook in het weekend, met uitzondering tussen zaterdagavond en zondagmorgen, want gedurende die nacht houdt ProRail het spoor gesloten.’
Het is onze roeping zo milieuvriendelijk mogelijk te opereren
Spoorman van het Jaar
Trimodal, opgesplitst in Trimodal Europe BV en Trimodal Europe NOVCC BV, is een Nederlands bedrijf dat 28 jaar geleden is opgericht door Don van Riel, in 2009 uitgeroepen tot Spoorman van het Jaar. Trimodal is opgezet om gebruikte kleding vanuit Duitsland per spoor naar Nederland te vervoeren. Door die inzameling te centraliseren is destijds 30 procent van de kosten bespaard.
Gaandeweg werd Trimodal, gevestigd in Hoogvliet, een spoorwegexpediteur met een specialisatie in het conventionele vervoer van gassen en vloeistoffen. Inmiddels is Trimodal uitgegroeid tot een intermodale operator die staat voor de meest efficiënte transportoplossingen. Zowel via het spoor als over het water en – waar het nog niet anders kan – over de weg.
Hele dagen aan het checken
‘We onderscheiden ons met een servicegerichte aanpak. Met ons hele team. Wij zijn hele dagen bezig met checken en terugkoppelen. Als onafhankelijke logistieke partner denken we met onze klanten mee. Dat doen we van het begin tot het eind. Dat kost weleens overtuigingskracht. Want als een bedrijf het logistieke proces aan ons overlaat, is het net iets meer geld kwijt dan wanneer het alles rechtstreeks regelt. Maar dan heeft het geen kopzorgen en is het er zeker van dat alles soepel verloopt.’
Collega Jan Muller vult aan: ‘De Maasvlakte-shuttle is aanvankelijk uit de diepe zakken van Don bekostigd. Zonder subsidie en zonder hulp. Inmiddels hebben wij steun vanuit de Europese Unie waardoor we onze prijzen hebben kunnen verlagen. We zijn nu ook met onze prijs concurrerend.’
Nieuwe shuttles in het vooruitzicht
De ambities van Trimodal reiken verder. ‘We zijn nu aan het bekijken hoe we de Rotterdamse haven volgens hetzelfde concept met die van Antwerpen kunnen verbinden. We zijn daarvoor nu aan het lobbyen, de punten aan elkaar aan het koppelen. De interesse in een Antwerpen-shuttle is groot. Met de Coevorden-shuttle zijn we in een vergevorderd stadium. Daarmee kunnen we DUK, de binnenlandse terminal in het Duitse Dörpen, rechtstreeks verbinden met Rotterdam. We hopen eind dit jaar daarmee te kunnen beginnen. Wordt vervolgd.’