Ondernemerschap

‘SAMenwerkers kruipen het liefst onder de huid van een klant’

SAM Reclame & Communicatie - Rotterdam

‘Wat een jaar!’, verzucht Stephan van der Meer. Weliswaar met een lach, want bij de communicatiestrateeg van SAM Reclame is het glas altijd half vol. ‘Het jaar 2022 gaat niet de boeken in als het meest fraaie jaar’, blikt hij terug. ‘Dat geldt, gezien alle ontwikkelingen op het wereldtoneel, voor velen. Voor SAM was het desalniettemin een bevredigend jaar met gave projecten die wij voor onze klanten mochten doen. Online en offline zijn we weer gegroeid en ons cross-mediaal denken én doen loont. Ook ben ik trots dat alle SAMenwerkers aan boord zijn gebleven. Ook een prestatie gezien de agressieve arbeidsmarkt en het getrek aan onze online- specialisten.’

Stephan is blij dat SAM het jaar 2022 in het zwart afsloot. Zonder tussentijds – zoals veel andere bureaus wel deden – de tarieven voor haar klanten te verhogen, ondanks de vele hogere prijzen die SAM zelf voor haar kiezen kreeg. Dat had z’n impact. ‘De prijzen verhogen doen wij begin van ieder jaar en, als het even kan, niet. Wij doen er al 50 jaar alles aan de beste prijs-waardeverhouding binnen de professionele bureauwereld te realiseren. Dat is ons een lief ding. Daar moet je ook wat voor willen doen. Onze visie verschilt behoorlijk van de meeste andere bureaus. Wij halen onze deadlines, doen geen valse beloften en mocht er onverhoopt iets niet goed gaan, wij zijn zeker niet feilloos, lossen wij het op. Onze mensen, wij praten liefst over SAMenwerkers, lukt het daarnaast binnen begrotingen te blijven mits de opdracht natuurlijk niet tussentijds verandert.’

Stephan zit al 30 jaar in het reclamevak en werkte voor grote nationale en internationale bureaus. Hij verbaast zich er over hoe bureaus met klanten omgaan. ‘Een nieuwe klant die afgelopen jaar voor SAM koos, ging helemaal los toen hij de allereerste keer bij ons binnenkwam. Kort samengevat kwam hetgeen hij zei erop neer: “Ik krijg voor elke mail die ik stuur een rekening, heb eigenlijk geen vast contactpersoon, voel me een nummer en mag reuzeblij zijn, dankbaar zelfs, als er binnen 48 uur wordt gereageerd. Voor ieder wissewasje krijg ik te horen ‘dat is meerwerk’, mijn website zou in maart live staan, het is nu juli en ….” Alle krachttermen heb ik maar even gefilterd.’

Honderd procent

‘SAMenwerkers kruipen het liefst volledig onder de huid van een klant. Zo voegen we met onze ervaring, kennis en kunde daadwerkelijk iets toe. Als we dat steeds weer bewijzen, bereid zijn mee te denken, gevraagd en ongevraagd advies te geven en zelfs soms de strijd aan te gaan om het groter belang van en voor de klant te bewerkstelligen, doen wij het als SAM goed. Een klant huurt ons tenslotte in omdat hij of zij een professional op het gebied van marketingcommunicatie nodig heeft. Onze klanten mogen van ons goed, objectief advies verwachten en als dat advies soms net even anders is dan ze zelf voor ogen hadden, begrijpen ze dat. Uiteindelijk waarderen ze één ding: een optimaal eindresultaat. Maar, heel eerlijk, de realiteit is dat ze vooral een partner willen die honderd procent voor hen klaar staat.’

Meer nieuws