Smoorverliefd op auto’s
Van Mossel Mercedes-Benz - Rotterdam
Zodra het over auto’s gaat, praten zelfs doorgewinterde automotive-professionals als Jan-Bas Veltman en Lars de Vreij als verliefde tieners. Veltman, met een ontwapenende twinkeling in zijn ogen: ‘Voor mij is er al sinds mijn jeugd maar één ware. Een Mercedes-Benz S-klasse. Iets mooiers bestaat er niet.’
Samen sterker
Veltman en De Vreij versterken elkaar sinds het samengaan van Mercedes-Benz-dealer ROGAM met het inmiddels grootste dealership van Nederland, Van Mossel. Veltman als algemeen directeur Mercedes/smart bij Van Mossel Autogroep, De Vreij als commercieel directeur van het nieuw ontstane Van Mossel Autolease Rotterdam. ‘Die transformatie is wonderbaarlijk goed verlopen’, vertelt Veltman. ‘We hebben er veel positieve, vakkundige mensen bij gekregen. En de fijne bedrijfscultuur is wonderbaarlijk goed behouden. Het mooie is dat we nu één totaalaanbieder zijn, dus inclusief leasing en verhuur.’
Gek van Mercedes-Benz
Liefde voor auto’s is er bij beide mannen met de paplepel ingegoten. Veltman: ‘Al op mijn veertiende stond ik auto’s te wassen voor autobedrijven in ons dorp. Mijn vader verkocht Mercedes-vrachtwagens, daar was ik helemaal lijp van. Een paar jaar later moest hij behoorlijk krom liggen om mijn studie aan de IVA Business School in Driebergen te betalen. Daarin wilde ik hem natuurlijk niet teleurstellen. Bovendien vond ik de opleiding vanaf dag één simpelweg erg leuk. Op mijn achttiende kreeg ik bij Mercedes-Benz in Den Haag de kans om autoverkoper te worden. Zonder enige ervaring op dat gebied. Soms ging ik na sluitingstijd zelf in zo’n auto zitten, hopend dat ik daar zelf ooit nog eens in zou mogen rijden.’
Besmet met het autovirus
Ook de vader van De Vreij speelde een belangrijke rol in zijn carrière-keuze: ‘Ik vond mezelf alleen nooit een showroomverkoper. Mijn vader, die ook een automotive-achtergrond heeft, opperde toen om eens aan leasing te denken. Ik ben toen heel bewust naar een baan in de lease-wereld gaan zoeken. Die heb ik gevonden en vervolgens geldt in dit wereldje: óf je bent na een jaar weg, óf je raakt besmet met het autovirus en blijft tot je pensioen in de branche actief. Voor mij geldt absoluut dat laatste.’
Klanten blij maken
‘Klanten blij maken, daar gaat het voor mij elke dag weer om’, vervolgt De Vreij. ‘Natuurlijk ben ik commercieel gedreven, maar mijn belangrijkste drijfveer is om samen met de klant tot oplossingen voor hun mobiliteits-vraagstukken te komen. Van kippenboer tot containerterminal. Ik houd van die dynamiek.’
Veltman: ‘Van 1993 tot 2004 verkocht ik Fords in mijn eigen bedrijf. En later nog van 2007 tot 2013 bij Stern. Nee, dat was niet minder leuk dan Mercedessen. Er met een team voor zorgen dat klanten tevreden het pand verlaten: daar ging en gaat het om. Ik heb ook nooit gedacht dat ik iets anders zou gaan doen.’ Na een korte stilte, met een speelse lach op het gezicht: ‘Ik kan eigenlijk ook niks anders.’
‘Soms ging ik na sluitingstijd zelf even in zo’n auto zitten…’
Rotterdamse eerlijkheid
De Vreij en Veltman zijn lovend over de zakelijke eerlijkheid en mentaliteit in het gebied waarin zij opereren. De Vreij: ‘Wat hier zo fijn is, is dat de klanten hier duidelijkheid geven. Dat een klant zegt dat hij niet bij je gaat kopen, is vervelend, maar wel duidelijk. In andere gebieden is dat lastiger. Dan lijkt het soms in kannen en kruiken te zijn, maar krijg je nooit de handtekening. Hier weet je hoe het echt zit.’
Max
Vanzelfsprekend worden ook de verrichtingen van Mercedes-Benz in de Formule 1 nauwkeurig gevolgd. Veltman: ‘Ik mis geen enkele Grand Prix. Ik kom daar gerust om drie uur ’s ochtends mijn bed voor uit. Voor wie ik ben? Aan de ene kant Lewis, aan de andere kant Max. Daar zit ik wel dubbel in. Maar als ik móet kiezen? Ja, als Nederlander ben ik dan toch voor Max… Het is natuurlijk heel bijzonder dat zo’n jonge jongen zo succesvol rijdt. Dat maak je misschien nooit meer mee.’
Jeugdliefde
Hoe zit het dan trouwens met die andere jeugdliefde, die van De Vreij? ‘Mag ik dit zeggen in dit Mercedes-Benz-huis?’ Dan, met een grote glimlach op zijn gezicht, volgt de ontboezeming: ‘Een Porsche 911, van het type 993. Als we ooit een grote geldprijs winnen, dan weten zelfs mijn kinderen wat ik ga kopen. Liefde op het eerste gezicht.’