‘Slapen doen we ’s nachts’
18-09-17
‘Onze ouders? Harde werkers!’, zo omschrijven de gebroeders Frans en Ron Mets de grondleggers van Frans Mets/De Bedderij. ‘Slapen deden ze ’s nachts.’
Die mentaliteit zit de familie Mets overduidelijk in de genen, want nog geen moment later verontschuldigen beide broers zich: Ron verwelkomt twee klanten en Frans neemt de telefoon aan en helpt en passant medewerker Henk met het afhandelen van een bestelling.
‘Wat wij voor klanten doen, durf ik best buitengewoon te noemen’, verduidelijkt Frans eenmaal terug aan de koffietafel. ‘Kost wat het kost, het wordt opgelost!’ De toon is gezet…
De kussentjes in de Kuip, die maakten wij
Het familiebedrijf Frans Mets kent zijn oorsprong in de Zwart Janstraat waar Frans Mets Sr. met een compagnon zijn handelsactiviteiten begon.
‘Pa liep altijd te sjouwen met rollen zeil. Wat kon die man werken! Voornamelijk scheepsstoffering, Wilton Fijenoord was daarin zijn grootste klant. En natuurlijk Stadion Feyenoord, de oude tunnel, de woningen in het stadion, allemaal gestoffeerd door Frans Mets! Weet je nog, die kussentjes die je toen had in De Kuip? Die maakten wij!’
Ze roken de trends
Het gezicht van Frans Mets junior glimt van trots als hij over die tijd vertelt. Ron vult aan: ‘In die jaren 60 begon Ma haar eigen winkel in de kunstnijverheid: wanddecoraties, lampen, potjes, sieraden.
Ze waren constant bezig. Ze roken gewoon woontrends en daar speelden ze op in. Neem nou bijvoorbeeld die barkrukkenhandel, begin jaren 70. Door kien te handelen was Frans Mets binnen no time de grootste barkrukkenhandelaar van Nederland.’
Fysieke problemen
In december 1977 wordt Frans Sr. getroffen door lichamelijk malheur en kunnen de dromen van Frans Jr. om DJ te worden de koelkast in: hij moet helpen in de winkel.
‘Geen probleem, ik deed het gewoon. De maatschappij kenmerkte zich toen door loyaliteit. Onze boekhouder, de bankdirecteur, de vertegenwoordigers: zij kwamen jarenlang bij ons over de vloer, zowel privé als zakelijk. Onze medewerkers Henk en Fer? Die werken al dik drie decennia voor ons.’
Ron voegde zich in 1980 bij het familiebedrijf. Stom toeval durft hij het niet te noemen, want er volgt alweer een wijze les van Frans Sr.: ‘Plan niet te veel. Dingen komen op je pad. Vertrouw daarop.’
En zo geschiedde…
Sr. raakte in gesprek met de eigenaar van een matrassenfabriekje/winkel op de hoek van de Zwart Janstraat, die vertelde te willen stoppen. Niet veel later prijkte een nieuwe naam op de voorgevel van de winkel: Slaapshop Frans Mets.
Boerderij en bedden
Ook de aanschaf van het huidige bedrijfspand past naadloos in deze levensfilosofie. De familie Mets woont die jaren in Berkel en passeert dagelijks een oude leegstaande boerderij aan de Bergweg Zuid 140 (gemeente Bergschenhoek). Het laat moeder Mets, een geboren Amsterdamse met een natuurlijk Fingerspitzengefühl, niet los. De boerderij heeft iets. ‘In 1982 kochten we het pand dat we De Bedderij noemden, een ludieke verbastering van boerderij en bedden. Loop eens mee…’
Nieuwe klanten, sfeer als vanouds
35 jaar later laten Frans en Ron vol trots hun showroom zien. Maar liefst 5.000 vierkante meter. Alle topmerken zijn er vertegenwoordigd: van Auping tot Rolf Benz, van Tempur tot Pullman.
‘Sinds 2015 mogen wij ons officieel Auping Plaza noemen. Het heeft onbedoeld gezorgd voor een nieuwe doelgroep klanten: veertigers en nog jonger. Heerlijk, we krijgen er energie van! En daar zijn we best trots op, maar ook op het feit dat de sfeer van De Bedderij altijd intact is gebleven. Zo staan de originele beschilderingen nog op de houten plafondbalken hierboven ons’, benadrukt Ron, de verkoper pur sang van de twee broers.
Nooit meer doen!
‘Ik doe de in- en verkoop van bedden en houd me steeds meer bezig met de inrichting van complete woningen’, vervolgt Ron. ‘Van keuken tot slaapkamer, van woon- tot werkkamer in binnen én buitenland. Frans houdt zich bezig met de dagelijkse bedrijfsvoering. Hij doet, buiten de inkoop van de overige meubels, tevens de boekhouding en de reclameactiviteiten. En Frans is dé man van social media. Broodnodig vandaag de dag!’
Een schaterlachende Frans vult volledigheidshalve aan: ‘Ik heb ooit, op Tweede Pinksterdag in 1998, één bed verkocht. Nooit meer doen, zei Ron hahaha!’
Trots op de wortels, geïnspireerd door de toekomst
Het tekent het onderlinge respect dat de gebroeders Mets voor elkaar hebben: ‘We zijn heel verschillend, maar we zijn één in ons streven om klantgericht te werken. Onze klanten zijn smaakbewust en, onder invloed van internet, goed onderlegd. Wij zijn bijzonder trots op onze familiewortels, maar groeien met de tijd mee. Uiteindelijk is er weinig veranderd: onze klant wilde 56 jaar geleden al kwaliteit en service en dat wil hij anno 2017 nog steeds. Dat krijgt de klant! En slapen doen we ’s nachts. Of hadden we dat al gezegd?’