‘Showroom als huiskamer’
Autobedrijf De Beer - Rotterdam
Autobedrijf De Beer heeft succes met eigen koers
In de autobranche volgt de ene fusie of overname op de andere. Schaalvergroting om te overleven in de strijd om de gunst van de klant. Bij Autobedrijf De Beer bewijzen ze dat het ook anders kan. ‘Noem ons eigenwijs, maar wij volgen onze eigen koers’, vertelt Arno Boer. Hij is samen met René van Oosten directeur en eigenaar van de Kia-dealer voor Rotterdam-Zuid, Barendrecht, Ridderkerk, de Drechtsteden en de Hoekse Waard.
Bij De Beer denkt half Rotterdam aan Fiat…
‘We zijn groot geworden met Italiaanse merken. Voornamelijk Fiat en Alfa Romeo. Fiat De Beer was een begrip in Rotterdam. Eind 2016 zijn we gestopt met Fiat. Eerder dat jaar waren we gestart met het merk Kia. We besloten ons te concentreren op één merk, een merk waar potentie in zit.’
Dat is gebleken…
‘Wij konden toen nog niet dromen dat Kia de nummer één zou worden in Nederland. Maar Fiat zat qua volume in een neergaande spiraal. En Kia zat in een opwaarts lijn. Het is natuurlijk altijd fijner om bij de winnaars te horen. We zijn op het juiste moment aangehaakt. Dat gaf ook de ruimte voor onze nieuwbouwplannen. We hebben de vestiging hier aan de Rotterdamse Aploniastraat in 2021 uitgebreid en helemaal vernieuwd. In 2018 hadden we ook al de kans gekregen om Kia in Dordrecht te gaan doen. Daar hebben we sindsdien een vestiging aan de Mijlweg. In 2020 hebben we ook nog een eigen schadebedrijf geopend, in Rotterdam-West.’
Toch zijn jullie een relatief kleine speler…
‘Bewust. Wij kiezen een andere benadering, onze eigen koers. We willen ons qua volume helemaal niet meten met die grote bedrijven. We hebben het eigenlijk omgedraaid. Autoverkoop zou veel meer via internet gaan lopen. Wij geloven in een combinatie van online en offline. Als het showroombezoek terugloopt, moet je mensen een reden geven om wél te komen. Dus vandaar dat wij hebben ingezet om de mooiste en grootste Kia-vestiging van Nederland of zelfs Europa te worden. We hebben een huiskamergevoel gecreëerd. Hier kunnen mensen ook meer zien en ervaren. Alle modellen, kleuren en uitvoeringen hebben we staan…
Werkt het?
‘Ja, maar je bent nooit klaar. Wij zijn ook als een van de eerste aangehaakt op de nieuwe Kia-huisstijl. Als je eenmaal het voortouw neemt, moet je dat blijven doen. Er wordt op ons gelet, binnen en buiten het Kia-netwerk. Het is een mooi pand, maar heus geen marmeren paleis. We doen de dingen goed en gezellig, maar niet over de top. Die nuchterheid past helemaal bij het merk.’
Waardoor is Kia zo in trek?
‘Kia innoveert. Ze lopen voorop in elektrificatie. Niet bang om de gevestigde orde aan te vallen. Eind van dit jaar krijgen we de introductie van de opzienbarende Kia EV9. Toen wij begonnen met Kia was het echt nog een consumentenmerk, nu scoren we ook steeds meer steeds meer in de zakelijke markt. Daar is Kia ook al nummer één of twee. Logisch eigenlijk, want een zakelijke rijder wil ook een leuke auto en kwaliteit. Zeven jaar garantie is voor een particulier fijn, maar ook voor een leasemaatschappij. Die kan makkelijker calculeren als er relatief weinig stuk gaat aan een auto.’
Jullie hebben ook een leasemaatschappij…
‘Ja, Lekkerleasen.nl. Universeel, dus voor alle merken. We waren één van de eerste private leasemaatschappijen in Nederland. En we zien wel een steeds meer verschuiving naar het zakelijke… Als je meer zakelijke auto’s verkoopt, gaat dat uiteraard in de slipstream mee.’
We bestaan dit jaar 60 jaar. Daarmee zijn we een van de oudste onafhankelijke Rotterdamse autobedrijven
Sinds wanneer hebben René en jij de leiding?
‘De vader van René is vlak na de oprichting in 1963 betrokken geraakt. Hij heeft het bedrijf in de jaren 80 overgenomen. René nam het op zijn beurt in 2002 van hem over. Ik werk sinds 2009 bij De Beer en ben sinds 2012 mede-eigenaar. Samen ondernemen is prettiger. Ik houd me het meest met de commercie bezig en René met financiën en operationele dingen.’
Geen spijt dus van het ondernemerschap?
‘Nee, ik zou niet anders meer willen. En ik denk dat dat ook voor René geldt. Uiteindelijk wil je zelf je beslissingen kunnen nemen. En of die dan goed of slecht uitpakken… het zijn in ieder geval jóuw beslissingen. Het geeft meer voldoening dan als je in loondienst bent. Aan de andere kant: we hebben circa 40 mensen op de payroll staan, voor hen voelen wij ons enorm verantwoordelijk.’