Sales aan de macht? Killing voor je imago!
SAM Reclame & Communicatie - Rotterdam
Verkoop heeft binnen veel bedrijven een te dominante rol, vindt Stephan van der Meer van het Rotterdamse marketingcommunicatiebureau SAM Reclame & Communicatie. ‘In deze coronatijd krijgt menig sales-afdeling nog meer macht. Dat is killing voor je merken en voor je imago. Ze zijn alleen op de order gefocust die ze morgen willen scoren.’
Maar verkoop is wel cruciaal…
‘Zeker! Ook voor de strategische marketingcommunicatie. Zij zitten aan de voorkant en hebben direct contact met klanten. Dus hun input is essentieel voor het marketingcommunicatiebeleid. Maar als je ze de vrije hand geeft, maak je de brand kapot die voor de lange termijn, ook voor de verkoopsuccessen, belangrijk is. Daarom is het zaak op z’n minst voldoende tegengas te geven om de brand te beschermen. En houd het eindresultaat voor ogen: bij je doelgroep een hoge breinpositie verwerven én behouden. Dan pas zullen ze bij je (blijven) kopen.’
Is dat juist nu aan de orde?
‘Ja, natuurlijk. De afgelopen jaren draaide iedereen als een tierelier. Ook als je weinig aan marketing en communicatie deed, of je pakte het niet goed aan, verkocht je toch wel. Nu is de markt moeilijker. Je ziet het ook bij arbeidsmarktcommunicatie. Die blijft belangrijk. Zelfs nu. Ze moeten je kennen en graag bij je willen werken. Het aantal werkzoekenden loopt nu hard op, maar binnen de kortste keren is er weer schaarste aan goed en gemotiveerd personeel in sectoren als de ICT, techniek, het onderwijs en de gezondheidszorg. Als corona straks voorbij is, zul je zien dat bedrijven die werk zijn blijven maken van hun arbeidsmarktcommunicatie en werkgeversbrand hun personeelsbestand het eerst weer op orde hebben.’
Wat moet je daarvoor doen?
‘Vooral de bedrijfscultuur is belangrijk. Interne communicatie is óók arbeidscommunicatie, al beseft men dat vaak niet. Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Als zij het naar hun zin hebben, praten ze enthousiast over je bedrijf en maken ze reclame voor je. Dat kost niets extra. Er zijn zat ondernemers die niet eens weten hoe de sfeer en cultuur op hun werkvloer zijn. De zogenoemde bellystaarders: kijken alleen naar zichzelf, weten niet wat er om hen heen aan de orde is en zijn niet geïnteresseerd in wat er écht speelt op de werkvloer.’
Hoeveel last hebben jullie van corona?
‘SAM bestaat al heel lang en we zijn altijd zuinig geweest zodat we wat geld achter de hand hadden. Dat was nu wel erg fijn. Want corona hakte er best in. Veel business–to–consumer-klanten besloten van de ene op de andere dag te stoppen met campagnes. Maar aan de andere kant belden diverse business–to–business-klanten om te vragen hoe het met ons ging en boden spontaan aan projecten naar voren te trekken. Puur om te helpen. Zo konden we aardig aan de gang blijven. Dat gaat wel echt veel verder dan een gewone klantrelatie. Dat deed mij echt goed.’
En nieuwe klanten?
‘We hebben de hele communicatie op de rit gezet voor een nieuwe onderneming: loodgietershulp.nl. Een coronaproof concept: naam, logo, pay off, website, campagnes, social media. Het is een weergaloos goed idee, van een uitstekende ondernemer die denkt: als dit het nieuwe normaal is, hoe kan ik daar dan mijn voordeel mee doen? Zo inspirerend vind ik dat! Het is een groot project. Helemaal op ons lijf geschreven. Als fullservice marketingcommunicatiebureau worden we gelukkig als we ook over de strategie kunnen meedenken. Als we deze opdracht bovenop de normale omzet hadden gehad, was 2020 een topjaar voor SAM geweest.’