Rotterdam-Bayern Express vergroot marktaandeel
27-06-16
De Rotterdam-Bayern Express van ECT-dochter European Gateway Services en TX Logistik heeft in de eerste helft van dit jaar 50 procent meer containers vervoerd dan in de eerste zes maanden van 2015. Steeds meer Zuid-Duitse bedrijven ontdekken de voordelen van import en export via de Rotterdamse haven.
Sinds september 2015 rijden dagelijks containertreinen tussen de Rotterdamse haven en München/Nürnberg. Rotterdam is hierdoor goed bereikbaar voor de Zuid-Duitse markt en vice versa. Rotterdam probeert zijn marktaandeel op die markt – traditioneel vooral bediend door de Noord-Duitse havens – al jaren te vergroten.
Er is ruimte voor verdere groei op de Rotterdam-Bayern Express. De frequentie en de treincapaciteit kunnen omhoog.
Sneller
Er is geen tijdsverschil tussen spoorvervoer via de Noord-Duitse havens of via Rotterdam naar en van Beieren, maar de Bayern Express profiteert van het feit dat de Rotterdamse haven voor veel deepsea-rederijen steeds meer de eerste en laatste aanloophaven in Europa is. Terwijl een zeeschip na Rotterdam nog naar de Noord-Duitse havens onderweg is, is de container met de Rotterdam-Bayern Express al op weg naar Zuid-Duitsland. Dit maakt de Rotterdam-Bayern Express tot een aantrekkelijk alternatief voor de import van containers via Noord-Duitsland. Andersom kunnen exportcontainers vanuit Zuid-Duitsland later met de trein mee, om in Rotterdam op een zeeschip te worden gezet.
FOTOGRAFIE: EUROPEAN GATEWAY SERVICES