Regelaars in het flexibele arbeidsverkeer
FlexxGroup B.V. - Rotterdam
Bij de FlexxGroup krijgt elke klant voorrang. Voor opdrachtgevers staan de seinen nooit op rood. Wie dringend medewerkers zoekt, kan zich namelijk geen wachttijd veroorloven. Leonard de Lange (34) en Roland van Pelt (36), oprichters van de FlexxGroup, zijn die ‘regelaars’ in het flexibele arbeidsverkeer.
Nergens te goed voor
De associatie met verkeersregelaars is niet uit de lucht gegrepen. Als uitzendorganisatie en dienstverlener kent de FlexxGroup een aantal specialisaties. Van de FlexxGroup is bekend dat zij over een grote pool van ervaren verkeersregelaars beschikt.
De foto bij dit verhaal zegt alles over de met-beide-benen-op-de-grond-mentaliteit van de directie van FlexxGroup.
De heren voelen zich nergens te goed voor. Laatst nog begeleidde Leonard de Lange geheel belangeloos in een verkeersregelaarsuitrusting de bestuurders van de
65 exclusieve (sport)auto’s op het parcours van Kids & Cars, een benefietevenement dat werd georganiseerd door Tafelronde 140 in de Alblasserwaard.
Ex-cowboys
Als er een chauffeur nodig is om een werknemer naar een klant te brengen voor een spoedklus, springt hij zelf in de auto omdat hij geen klant wil teleurstellen. ‘We zijn inmiddels een gestroomlijnde organisatie met 300 werknemers. Het komt nu zelden meer voor, maar in de beginjaren van de FlexxGroup waren we nog cowboys, veel minder gestructureerd. In die periode heb ik meer dan eens iemand een lift gegeven. Stond ik op het raam bij degene te bonken omdat hij nog lag te slapen. Als directeur heb ik ook een keer vakken staan vullen bij Albert Heijn om onze klant uit de brand te helpen wegens afmeldingen door zieken.’
De foto zegt tevens iets over het ontstaan van de FlexxGroup. De Lange en Van Pelt kennen elkaar van de valet parking bij The Harbour Club in Rotterdam. Het ene moment waren ze nog chauffeur, vlak erna zaten ze aan de directietafel. Zo snel kun je vooruit, en dat is dan ook wat ze in beeld willen brengen.
Jaar van de Efficiëntie
In een tijd dat de krapte op de arbeidsmarkt zo groot is dat recruiters op zoek zijn naar recruiters, kan het haast niet anders dan dat de bloeddruk bij de compagnons weleens te hoog is. ‘De kunst is om ontspannen te blijven’, vertelt Van Pelt. ‘We hebben het afgelopen jaar, door onszelf uitgeroepen tot het Jaar van de Efficiëntie, de gehele organisatie kritisch tegen het licht gehouden. We hebben in de marketing geïnvesteerd, waardoor we nog gerichter personeel kunnen werven, we hebben geautomatiseerd wat we moesten automatiseren voor een optimale bedrijfsvoering. In het eerste kwartaal van 2023 hebben we 35 procent meer omzet gedraaid dan in hetzelfde kwartaal in 2022, en bovendien 25 procent minder kosten gemaakt.’ Door deze ingrepen lukt het de FlexxGroup zelfs bij de enorme personeelstekorten van nu lastige vacatures in te vullen. De Lange: ‘Voor een vacature in de logistiek die al tien maanden openstond hebben wij drie weken een geschikte kandidaat gevonden. Dat zijn van die momenten dat we elkaar een boks geven. Dat is onze kick.’
Bel ons!
Van een stop op nieuwe opdrachtgevers is dan ook zeker geen sprake. ‘Werkgevers kunnen altijd een beroep op ons doen. Extra handjes in de housekeeping nodig? Een kassamedewerker, of heftruckchauffeur? De receptionist ziek? Bel ons! Van een receptionist hangt veel af. Als een receptionist onverwachts ziek is, gaat de slagboom niet open. Dan loopt de organisatie vast.’
Korte lijnen, snel schakelen
Van Pelt: ‘We hebben een tool ontwikkeld waarmee we kunnen uitrekenen hoelang het voor een werkgever duurt om een vacature eigenhandig in te vullen, hoelang het duurt via een intermediair en hoelang wij ermee bezig zijn. Wij zijn altijd het snelst. Ik wil niet zeggen dat álles lukt. We zijn afhankelijk van de menselijke grillen. Er zijn mensen die heel enthousiast ja zeggen en vervolgens de telefoon nooit meer opnemen.’
‘Het gebeurt ook weleens dat de reactietijd van de contactpersoon bij de opdrachtgever heel traag is. We zijn daar in de loop der jaren wel wat selectiever in geworden. We houden van korte lijnen, en dus van één aanspreekpunt. Wij kunnen snel schakelen. Wij kunnen ervoor zorgen dat een onderneming nooit stil hoeft te staan. Het is nog nooit nodig geweest, maar mocht het ooit een keer het geval zijn, huren wij desnoods een helikopter in.’
Altijd plek
De Lange: ‘We gaan zelfs verder dan dat. Met onze klanten hebben wij een langetermijnrelatie. We kennen de HR-managers persoonlijk. We brengen geregeld een profiel bij ze onder de aandacht, ook al staat er geen vacature open. Voor goede mensen is immers altijd plek.’
Als directeur heb ik ook vakken staan vullen bij Albert Heijn