Ondernemerschap

Perfect Groep verblijdt wereldwijd fans Bobby’s Gin

Perfect Groep - Gouderak

Ze krijgen bij de Perfect Groep zo vaak de vraag wat ze er nou precies doen dat dit Schiedamse bedrijf de koe bij de horens vat en aan de hand van een maandelijkse case tekst en uitleg geeft over zijn vele activiteiten voor zijn vele opdrachtgevers. Directeur Wim van Merkensteijn vertelt ditmaal over de samenwerking met Bobby’s Schiedam Dry Gin.

‘Wie aan Schiedam denkt, denkt aan jenever en gin. Een wel heel bijzondere gin is die van Bobby’s, een gin die smaakt zoals het sopi van de Molukse opa van de oprichters: Hollandse jenever vermengd met onder meer citroengras, venkel, kruidnagel en kaneel. Ik drink zelf geen gin, ik ben meer van een biertje en een wijntje, maar ik heb me laten vertellen dat Bobby’s heel lekker is. Naast de classic heeft Bobby’s sinds kort nog een gin in het assortiment: Bobby’s Gin Pinang Raci. In deze gin voeren galangal (laos), kurkuma en daun salam (Indonesisch laurierblad met citrustonen) als specerijen de boventoon.

Via Herman Jansen Beverages, de distillateur van Bobby’s, kwamen wij in contact met Bobby’s. We ontfermden ons al over de webshop van Sonnema. Die samenwerking verliep zo succesvol dat en ik citeer nu Dez Veth, de marketingmanager van Herman Jansen, het tijd werd om ook Bobby’s onder te brengen bij de Perfect Groep. Onze ad-hocaanpak stemt tot zijn tevredenheid.

Lees ook: Wim van Merkensteijn (Perfect Groep): ‘Wij geloven niet in eenrichtingsverkeer’

Via de webshop van Bobby’s Gin kun je allerlei artikelen bestellen zoals een lamp, een zwembroek, een draagtas, caps, shirts en longdrinkglazen. Al die bestellingen komen bij de Perfect Groep binnen. Wij zorgen dat deze bestellingen keurig verpakt -dat niets sneuvelt onderweg- zo snel mogelijk richting de klant gaan. Bobby’s heeft fans over de hele wereld, de gin is in meer dan vijftig landen verkrijgbaar. Dat maakt de verzending iets complexer dan gemiddeld. Niet overal ter wereld lopen de poststromen gestroomlijnd. Tot op heden weten we ons er een weg in te vinden. Het gebeurt weleens dat een distributeur of een importeur de webshop gebruikt om de merchandise aan te vullen maar doorgaans zijn het consumenten die van de webshop van Bobby’s gebruikmaken.

De Perfect Groep bouwt op basis van de bestellingen een database op voor Bobby’s, die data kan dit merk gin vervolgens inzetten voor gerichte activatie en promotie. Marketing staat of valt namelijk bij het (her)kennen van je klanten, alleen op die manier kun je relevant zijn. Om te weten met wie je van doen hebt, is informatie essentieel. Omdat Bobby’s meestal wordt verkocht bij de slijter of in de kroeg, is het lastig om met je klanten in contact te komen. Laat staan om meer inzicht te krijgen in de beweegredenen van je klanten. Die data verzamelen wij voor Bobby’s. In het kader van de privacy is het overigens niet zo dat wij deze gegevens mogen bewaren. Deze worden ingelezen in de database van Bobby’s en vervolgens bij ons verwijderd.

Onze kracht zit ‘m in specifieke verzendingen: speciale verpakkingen, een persoonlijk kaartje erbij, een extraatje in het pakket. Zo borrelde, om het in dranktaal te zeggen, bij mij het idee op om een begeleidend cocktailboekje mee te sturen en dat idee is door Dez opgepakt en in de praktijk gebracht. Samen sparren, daar ben ik van.’

Meer nieuws