Nuchtere Rotterdamse formule
22-05-23
Een Redkiwi met Stardust
Na de overname van The Stardusters is Redkiwi een toonaangevend fullservice creative digital agency, dat klanten kan bedienen van strategie tot uitvoering. Jasper Verbunt en Reinoud Wolff waren nooit met elkaar in zee gegaan zonder persoonlijke klik. ‘Als het goed voelt, moet je het gewoon doen.’
Groeipartner
Met een kleine 50 medewerkers is Redkiwi volgens Jasper nu big enough to handle, small enough to care. Reinoud vult aan: ‘Onze kracht is dat we klanten persoonlijk benaderen, tegelijkertijd zeer professioneel zijn en hen op alle gebieden helpen groeien. De basis heeft elk bedrijf tegenwoordig wel op orde. Daarom helpen we nu bedrijven en merken zich te onderscheiden van concurrenten en de voorkeur te krijgen bij hun doelgroep. En met slimme webplatforms en digital marketing meer sales en loyaliteit te genereren. Door onze krachtenbundeling kan Redkiwi nu echt die strategische groeipartner zijn.’
Onszelf niet té serieus nemen
Eén keer heeft Jasper Verbunt het gezegd. Slechts één keer. ‘Reinoud, ik heb even zo’n verhaaltje van je nodig.’ De oprichter en CEO van Redkiwi bedoelde dat hij voor een van zijn klanten een merk- en positioneringsstrategie zocht: het specialisme van The Stardusters, het bureau van Reinoud Wolff en Steven Olde Hengel, die eerder samen succesvol waren met The Crazy Ones. Die ene opmerking groeide uit tot gimmick.
Reinoud, quasi-gepikeerd: ‘Als wij voor onze klanten invulling zochten voor het online stuk, zei ik tegen Jasper: “We hebben weer een beetje internet van je nodig.”’ Want het creëren van online impact, dát was dan weer het specialisme van digital agency Redkiwi.
Keukentafel
Het gebruikmaken van elkaars expertise gebeurde de laatste jaren zo vaak dat de ondernemers besloten om de ‘verhaaltjes’ en het ‘internet’ vanaf begin 2023 onder één dak te gaan aanbieden. Onder de naam van Redkiwi. ‘Het was een kwestie van: wie is de grootste en sterkste’, zegt Reinoud.
Jasper: ‘Mocht ik ineens een bod uitbrengen op The Stardusters. We hebben de deal bij mij thuis aan de keukentafel beklonken.’ Reinoud: ‘Je kunt elkaar nog maanden bevragen over cijfers. Maar het voelde gewoon goed om te doen.’
Culturele match
De oude drukkerij aan de Dunantstraat op het Coolhaveneiland is door Jasper eigenhandig vertimmerd tot creatieve broedplaats. De vergaderkamers en belhokjes hebben Rotterdamse namen; er zijn een bar, een tafeltennistafel, hometrainers, een poolbiljart en nog veel meer zaken die geest en lichaam prikkelen. Collega’s van beide bedrijven zijn inmiddels helemaal geblend. ‘Werkinhoudelijk vullen we elkaar aan, maar er is ook een culturele match’, zegt Reinoud. ‘De mensen van beide bedrijven delen de Rotterdamse nuchterheid, het harde werken en de drive om topkwaliteit te leveren.’
Presteren en pijn pakken
‘We zijn allemaal een soort vrijbuiters’, zegt Jasper die, na een studie Industrial design aan de TU Delft en drie jaar bij Unilever, in 2004 Redkiwi oprichtte. ‘We nemen ons werk enorm serieus, maar willen het ook leuk hebben. Onderling én met onze klanten. Die hebben daarbij wel één keiharde eis: presteren! Je móet je afspraken nakomen en kwaliteit leveren. Gaat het een keer mis, wat gelukkig zelden voorkomt, dan moet je de pijn pakken. En zeggen: dit hebben we zelf niet goed gedaan, we sturen geen factuur.’
Winnaarsmentaliteit, met bebloede knieën het veld af
Tussen Jasper en Reinoud is er ook een persoonlijke klik. Ze kennen elkaar van hockeyclub Leonidas, waar Jasper als spits van het eerste elftal het ‘vooral moest hebben van zijn loopvermogen’, aldus Reinoud, destijds teammanager. ‘Jasper kwam altijd met bebloede knieën van het veld. Dat tekent zijn winnaarsmentaliteit. Die hebben we samen ook als ondernemer. Daarnaast zijn we beiden nuchter, harde werkers en willen we vooral creatief bezig zijn. Waarbij Jasper vooral zit op de techniek, het ondernemerschap en het opbouwen van langetermijnrelaties met klanten. En ik op het merk-denken en het (her)positioneren van bedrijven.’
Je kunt elkaar nog maanden bevragen over cijfers. Maar het voelde gewoon goed om te doen
Geroerd door ingelijst shirt
In de afgelopen jaren hielp Reinoud vanuit zijn bureaus ruim 250 bedrijven met (her)positionering. Van Big Green Egg tot Tomorrowland en van Slam FM tot Support Casper. Redkiwi mag onder meer Feyenoord, de RET, La Place en Babboe Bakfietsen tot de klantenkring rekenen.
Jasper: ‘Van Feyenoord ontvingen we laatst een gesigneerd en ingelijst shirt, omdat we al tien jaar samenwerken. Daar was ik oprecht door geroerd, want ik wil graag warme relaties opbouwen met klanten. Dat we klanten nu ook kunnen bedienen met merkstrategie, positionering en creativiteit verstevigt die relatie alleen maar. Ook omdat Reinoud en zijn compagnon Steven Olde Hengel zich voor langere tijd aan Redkiwi hebben gecommitteerd en medeaandeelhouder zijn geworden. De toekomst ziet er goed uit’, sluit Jasper enthousiast af.