Martin van der Bok (Rijkse): ‘Ik moest presteren, anders had ik wel wat uit te leggen thuis’
24-04-23
Als Martin van der Bok van Rijkse Accountants & Adviseurs iets doet, doet hij het goed. Hardlopen wordt marathons rennen, fietsen wordt de Alpe d’Huez bedwingen, schaatsen draait binnen de kortste keren uit op plannen voor een alternatieve Elfstedentocht. In zijn werkende leven gaat het net zo. ‘80 procent van ons product is aandacht’, zegt hij in ons nieuwe magazine.
Martin (rechts, foto) begon zijn loopbaan bij de grote kantoren, maar miste daar de personal touch. ‘Daarom begon ik in 2005 voor mezelf. Ik had nul klanten, nul medewerkers, en een veel te groot pand. Dat is typisch Martin’, zegt hij met een brede grijns. ‘Ik moest presteren, anders had ik wel wat uit te leggen thuis.’ Na vier jaar had hij een behoorlijke klantenportefeuille en acht medewerkers. Met Mario de Koning bouwde hij vervolgens de Barendrechtse vestiging van Rijkse uit naar 25 medewerkers.
Online inzicht
Rijkse verzorgt alle accountants- en fiscale diensten voor het mkb. Daarnaast bieden ze de mkb- boekhoudservice. Een team van experts doet op locatie het werk voor klanten die geen eigen boekhoudingsafdeling hebben. Martin opent een app op zijn telefoon. ‘We lopen met de klant door de cijfers heen, met behulp van dashboards. Die gegevens hoeven we niet meer apart in te tikken, dat is allemaal gedigitaliseerd. Hiermee kun je de ondernemer, met hulp van overzichtelijke grafieken, laten zien hoe het bedrijf ervoor staat. Wat is de omzet, hoeveel procent is die gestegen? Resultaat, liquiditeit, werkkapitaal.’
Het hele verhaal met Martin van der Bok staat in ons nieuwe magazine. Dat nummer presenteren wij met onze partners eind mei in het Zalmhuis.