Marktveroveraars
21-11-23
Column
Volgend jaar hoop ik de mijlpaal te bereiken van 40 jaar ondernemerschap. Als ik eerlijk terugkijk op die 40 jaar, is mijn voorlopige conclusie dat ik, met de kennis van vandaag, graag een paar dingen anders had willen doen, maar ik heb ook geen zwaarwegende redenen om ontevreden te zijn.
Energy, Health en Technology zijn de markten waarin ik nog steeds actief aan het ondernemen ben. Die markten worden veelal gedomineerd door grote corporate ondernemingen. Ik noem ze altijd de bedrijven met de diepe zakken.
Dat laatste heeft altijd een gezond stukje frustratie bij me naar boven gehaald. Het Calimero-gevoel is ook mij niet vreemd. Niet zozeer omdat ik me als kleine partij tekortgedaan voelde, maar meer uit het feit dat ik eigenlijk zelf zo groot zou willen zijn.
Als ik terugdenk aan de eerste decennia na mijn start, heb ik altijd de indruk dat er op ondernemersgebied weinig gebeurde. De gevestigde orde bleef jaar in jaar uit de gevestigde orde. Daaronder waren de harde werkers in het mkb toen al de economische motor van Nederland.
Echte veranderingen gingen mij opvallen na de internetbubbel van begin deze eeuw. Er was even een tijd dat iedereen dacht vanuit zijn zolderkamer de wereld te kunnen veroveren. Maar de bubbel klapte, er moest veel geld worden afgeschreven en velen waren een ervaring rijker en een illusie armer.
In dat proces werd ook veel kaf van het ondernemerskoren gescheiden en begon een tijdperk waarin de gevestigde orde soms links of rechts werd ingehaald door nieuwkomers waarvan ik in veel gevallen nog nooit had gehoord, maar die, veelal vanuit de technologische hoek, binnen de kortste keren een dominante positie op de markt veroverden.
Disruptors vind ik best een zware titel. Nieuwe marktveroveraars past beter. Stilstand is achteruitgang. Daarom moeten er altijd nieuwe producten, markten en ondernemingen komen. Maar bij disruptors krijg ik altijd het gevoel dat nieuwe bedrijven de markten overnemen van bestaande ondernemingen, die dan bij wijze van spreken failliet zouden moeten gaan.
Maar oud en nieuw kunnen ook naast elkaar bestaan. Elkaar uitdagen is alleen maar goed voor de markt en uiteindelijk voor de klant. Veelal zullen de nieuwkomers door hun aanpak, elan en energie de dominante traditionele spelers inhalen. Die marktwerking is natuurlijk prima.
Heb ik me erbij neergelegd dat betrokkenheid bij een marktveroveraar voor mij niet is weggelegd? Zeker niet! First Dutch heeft een prominente plaats in het Nederlandse ecosysteem van waaruit het zowel nationaal als internationaal actief is. In Energy, Health en Technology zijn we betrokken bij bedrijven die marktveroveraar zijn of kunnen worden.
2024 is voor mij, als ondernemer, om meerdere redenen een belangrijk jaar. Eén van de redenen is de uitdaging om mijn betrokkenheid bij een marktveroveraar realiteit te laten worden.
Ik kijk er met veel plezier naar uit!
Peter Goedvolk is een maatschappelijk betrokken ondernemer en eigenaar van First Dutch, een internationale verkoop-, marketing- en supportservices-groep, met name actief in Energy, Healthcare en Technology. Sinds 2022 is hij voorzitter van de Rotterdam Maritime Board.