Ltt is klaar voor de toekomst
29-04-19
Drie jaar geleden spraken wij Rob van der Spek ook in Friends in Business. De directeur van LTT, een van de belangrijkste spelers in de Rotterdamse haven op het gebied van het transporteren van vloeistoffen, nam destijds geen blad voor de mond. Met name de cowboys die met bodemprijzen de markt verziekten, moesten het ontgelden. Drie jaar later is hij een stuk milder gestemd. ‘Wij zijn klaar voor de toekomst!’
Rechts de bruinkleurige woonwijken. Aan de linkerkant de haven in het grijs, doorkliefd door de Maas, die als blauwe slang met vorkvormige weerhaken richting de Noordzee meandert. En binnen, in het directiekantoor van Rob van der Spek, geen potsierlijke portretten, avantgardistische abstracties of impressionistische vergezichten, maar gewoon een eenvoudige plattegrond van de haven en de stad.
Direct ter zake
‘Koffie?’ Nog voordat de vraag goed en wel beantwoord is, wandelt Van der Spek zijn kantoor uit om kort daarna terug te keren met twee dampende mokken zonder schotels. Geen poespas en direct ter zake!
Dit is immers een ondernemer uit de Rotterdamse haven. Wanneer hij wordt herinnerd aan het interview dat in januari 2015 verscheen, begint hij te lachen. ‘Ja, ik liet me destijds nogal kritisch uit over partijen die met bodemprijzen de markt verziekten. Overigens terecht hoor, want dat deden ze en ze doen het nog steeds. Maar goed, laten we er dit keer een positief verhaal van maken en vooral vooruitkijken. LTT heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd en is op alle fronten klaar voor de toekomst!’
‘Laat mij maar lekker creatief zijn en nieuwe dingen bedenken’
Unieke duurzaamheid
Dat het in Spijkenisse en de Botlek gevestigde LTT de afgelopen jaren niet stil heeft gezeten, blijkt onder meer uit de ontwikkeling van een waterzuiveringsinstallatie en zogeheten non-conductorslangen. ‘Het verplaatsen van vloeistof is onze core business. Dat kan in principe van alles zijn, zoals olie en chemicaliën, maar ook LNG bijvoorbeeld. De slangen die wij daarvoor inzetten worden uiteraard gereinigd na gebruik. Nu hebben wij een uniek systeem ontwikkeld dat in staat is om 88 procent van het water dat wij voor de reiniging van onze slangen gebruiken te zuiveren, zodat het kan worden hergebruikt.’
Zuiverheid
‘De komende jaren gaan we deze installatie verder verfijnen, zodat we in de toekomst water dusdanig kunnen zuiveren dat we het ook kunnen gebruiken om stoomketels mee te reinigen. Het water waarmee dat gebeurt, moet namelijk uiterst zuiver zijn.
Daarnaast hebben we zogenaamde non-conductor slangen ontwikkeld. Voorheen moest er een kunstof blok in de slangen worden gemonteerd om statische elektriciteit tegen te gaan, maar onze nieuwe non-conductor slangen zijn dusdanig ontworpen dat ze de gevaren die statische elektriciteit met zich meebrengt bij voorbaat uitsluiten. Kortom, we hebben de techniek en infrastructuur in handen om onze opdrachtgevers de komende jaren een stuk efficiënter te bedienen. Prettig voor hen, en natuurlijk ook voor ons.’
Duurzame relaties
LTT dankt zijn goede naam onder meer aan het vermogen om zijn opdrachtgevers 24 uur per dag bij te staan. Deze servicegerichte instelling heeft het bedrijf geen windeieren gelegd, getuige de grote spelers die LTT tot zijn klantenkring mag rekenen, zoals Shell en het Noorse Odfjell. Desondanks blijven er altijd kapers op de kust die met bodemprijzen de markt bestormen. Het cultiveren van duurzame relaties met klanten heeft dan ook prioriteit binnen LTT.
Slangenmanagement
‘Een van de diensten die wij aanbieden is het zogeheten Hose Management, waarbij wij de slangen van een bedrijf volledig in ons beheer nemen, of zelfs aankopen. Wij reinigen ze na gebruik, zorgen dat ze jaarlijks gekeurd worden en dat de certificeringen op orde zijn. Bovendien zetten we een database op waarin alle informatie omtrent de staat, leeftijd en certificeringen van de slangen in kaart wordt gebracht. Zo wordt de opdrachtgever volledig ontzorgd. Daarnaast biedt deze werkwijze ons een betere bescherming tegen piraten die met bodemprijzen met onze klanten aan de haal willen gaan. De markt is nog steeds erg krap in Rotterdam, dus je moet creatief zijn. En dat zíjn we dus ook.’
Afstand van de troon
Van der Speks creatieve oplossingen zijn niet alleen geboren uit de behoefte om concurrenten buiten de deur te houden, zo blijkt wanneer hem gevraagd wordt waar LTT over vijf jaar moet staan. ‘Zie je dat bureau, onder die mooie plattegrond van Rotterdam? Daar wil ik binnen afzienbare tijd niet meer achter zitten. Ik wil een directeur aanstellen, die de dagelijkse gang van zaken voor zijn rekening neemt, zodat ik me kan focussen op het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het échte ondernemen. Laat mij maar lekker creatief zijn en nieuwe dingen bedenken. Daar voel ik me het beste bij.’