KRUIDENIER MET KOLOSSALE LOODS
AWL Moerdijk - Klundert
AWL Moerdijk: middelen van multinational, service van kruidenier op de hoek
Dimitri van Bekkum (50) bezat ooit een café op Rotterdam-Zuid. Nu is hij directeur-eigenaar van een op- en overslagbedrijf met ruim 13 miljoen euro omzet. ‘In de kern draait alles om service.’
Al wijzend loopt Dimitri van Bekkum over de overloop van de gigantische loods van AWL Moerdijk, gevestigd op een industrieterrein in Klundert. ‘Die witte zakken, dat is citroenzuur. Gaat in allerlei drankjes. Déze dozen zijn net gelost. Zitten honderdduizend kleine speelgoedjes in. Die rollen daar: dakbedekking. En onze dames staan deodorantbussen te labelen.’
Sommige producten ‘raken de stellingen niet’, andere liggen langer opgeslagen. Zoals de miljoenen kartonnen rietjes die wachten totdat ze ergens in Europa op drinkpakjes geplakt kunnen worden. Niet zichtbaar zijn de gevaarlijke stoffen en de auto’s die elders op het terrein worden opgeslagen.
Truckerscafé
Wie Dimitri 25 jaar geleden had verteld dat hij nu 55.000 vierkante meter aan opslagruimte zou bezitten, had hij gek aangekeken. Toen was hij nog eigenaar van een café op Rotterdam-Zuid, randje Rotterdamse haven. ‘Na mijn studie sales- en accountmanagement had ik geen idee wat te doen’, vertelt hij in zijn metershoge, volledig door glas omringde kantoor. ‘Ik begon een café, waar veel mensen uit de haven kwamen. En dan raak je aan de praat. Ik vertelde over mijn commerciële achtergrond en voor ik het wist, werkte ik bij een transportbedrijf. Ik kreeg de kans om de markt in Azië te ontdekken en werd meteen gegrepen door de dynamiek van de logistiek.’
Jeugdvrienden in de zaak
Een kleine vijftien jaar en een dienstverband bij een middelgrote logistiek dienstverlener later kreeg Dimitri – net 40 – de kans AWL Moerdijk over te nemen. Die pakte hij, samen met zijn jeugdvrienden Richard en Martin. ‘Jongens die ik ken sinds mijn achtste. We voetbalden bij CVV, komen nog altijd bij elkaar over de vloer en gaan samen naar onze grootste hobby: Feyenoord. Zij zitten al veel langer in de logistiek. We scheiden zakelijk en privé goed. We kunnen op vrijdag een zakelijke discussie hebben en op zaterdag een biertje drinken.’
Elf vaste klanten
In tien jaar groeide de omzet van AWL Moerdijk naar ruim 13 miljoen euro. Het bedrijf verhuisde tweeënhalf jaar geleden naar het huidige pand en bedient elf vaste klanten: twee multinationals en een aantal grote familiebedrijven. Voor die klanten regelt AWL de gehele supply chain. ‘We collecteren de goederen over de hele wereld, doen de op- en overslag, regelen fiscale en juridische zaken en voegen in sommige gevallen waarde toe. Vervolgens distribueren we door heel Europa.’
Ik zou vier van deze loodsen kunnen vullen, maar ik wil het niet
Bewust klein blijven
Dimitri zou ‘zonder overdrijven vier van deze loodsen kunnen vullen’, zoveel werk is er. Hij wil het niet. ‘Dan kan ik onze familiaire sfeer en onze persoonlijke service niet meer waarborgen. We werken met 40 mensen. Richard, Martin, Noor en ik hebben de dagelijkse leiding. Een mooie mix van Rotterdamse directheid en Brabantse gemoedelijkheid. Onze klanten kennen mij, maar ook de mensen op de werkvloer.’
‘Ik zeg altijd: we zijn een bedrijf met de middelen van een multinational, als je kijkt naar de grootte van ons pand en de A-locatie met multimodale verbindingen. Maar we hebben de service van de kruidenier op de hoek. In een wereld waarin grote logistieke dienstverleners fuseren en uitgroeien tot bedrijven met honderdduizenden medewerkers, houden wij het bewust klein. De enige uitbreiding die we binnenkort hopen te doen, is een back-uplocatie ergens tussen Rotterdam en Moerdijk.’
Personeel klonen
‘Daarnaast is het moeilijk om goed personeel te vinden’, vervolgt hij. ‘Als ik mijn huidige personeel zou kunnen klonen of 3D-printen, reikten mijn ambities tot de hemel. Ik vraag veel van ze. Als kruidenier doen we voor een klant soms net iets meer dan afgesproken. Mijn mensen hebben dit jaar al hun verplichte vrije dagen ingeleverd, zo druk was het. Daar tegenover staat dat we veel leuke dingen samen doen en dat ze meedelen als het goed gaat met het bedrijf. Dat ik nog altijd elke vrijdagmiddag een luid gelach hoor opstijgen vanuit de kantine, is een goed teken.’
Goede kaas
Wat het verschil is tussen het runnen van een café en een groot logistiek bedrijf? ‘In de kern draait het om hetzelfde: service’, zegt Dimitri. ‘Alles doen voor je klanten en medewerkers. Dat zit in mijn karakter.’
‘Ik vind het zelf ook fijn om goed geholpen te worden. Neem de kaasboer, die goed luistert naar mijn vage omschrijving en dan de kaas vindt die ik bedoel. Dat vind ik mooi. Die service bieden wij ook. We lossen alles op, voor een marktconforme prijs. Omdat we weinig overhead hebben en als management veel zelf doen. We zitten bovenop de bal.’ Samen met zijn vrienden. Net als bij vroeger bij CVV.