Rotterdam

IJzersterke band

22-05-23

Martin van der Bok, Rijkse Accountants & Adviseurs

Een ijzersterke band is het, tussen Krommenhoek Metals en Rijkse Accountants. Al vanaf het eerste begin, vertelt Lútzen Brink. ‘We zochten een accountantskantoor om de overdracht van dit familiebedrijf van de derde op de vierde generatie in goede banen te leiden. Met Martin en Mario hadden we niet alleen meteen een klik; ze legden ook binnen een week een concreet, uitgewerkt plan op tafel. We zijn nu acht jaar verder en we werken nog steeds heel graag met Rijkse.’

In de tijd dat Lútzen en zijn bedrijf met Martin van der Bok en Mario de Koning in zee gingen, heetten ze Valeur Accountants. Inmiddels horen ze bij Rijkse en dat is fijn, want daarmee hebben ze een team met specialisten in huis. ‘We kunnen er met al onze specifieke vragen terecht. Martin is altijd bereikbaar. Als ik bel, neemt hij altijd op. Al is hij met vakantie in Portugal, hij helpt je verder. Dat is een belangrijke kracht.’

‘Zo’n klant belt niet voor niets’

Martin hoort het lachend aan. ‘Ik heb weleens op een camping gestaan met in mijn ene hand een zak haringen en in de andere mijn telefoon. Ik vind het belangrijk dat mijn klanten op me kunnen bouwen en weten dat ik altijd voor ze klaar sta. Zo’n klant belt niet voor niets.’ 
Ook tijdens het interview gaat de telefoon meerdere keren. ‘Deze moet ik even opnemen.’ Een student – hij geeft les op het hbo – die hij helpt om een baan te vinden. Twee andere gesprekken laat hij even gaan. ‘Maar die bel ik zo meteen terug.’

Personal touch

Als Martin van der Bok iets doet, doet hij het goed. Hardlopen wordt marathons rennen, fietsen wordt de Alpe d’Huez bedwingen, schaatsen draait binnen de kortste keren uit op plannen voor een alternatieve Elfstedentocht. In zijn werkende leven gaat het net zo. ‘80 procent van ons product is aandacht’, zegt hij. 
Hij begon zijn loopbaan bij de grote kantoren, maar miste daar de personal touch. ‘Daarom begon ik in 2005 voor mezelf. Ik had nul klanten, nul medewerkers, en een veel te groot pand. Dat is typisch Martin’, zegt hij met een brede grijns. ‘Ik moest presteren, anders had ik wel wat uit te leggen thuis.’ Na vier jaar had hij een behoorlijke klantenportefeuille en acht medewerkers. Met Mario de Koning bouwde hij vervolgens de Barendrechtse vestiging van Rijkse uit naar 25 medewerkers.

Online inzicht

Rijkse verzorgt alle accountants- en fiscale diensten voor het mkb. Daarnaast bieden ze de mkb-boekhoudservice. Een team van experts doet op locatie het werk voor klanten die geen eigen boekhoudingsafdeling hebben. Martin opent een app op zijn telefoon. ‘We lopen met de klant door de cijfers heen, met behulp van dashboards. Die gegevens hoeven we niet meer apart in te tikken, dat is allemaal gedigitaliseerd. Hiermee kun je de ondernemer, met hulp van overzichtelijke grafieken, laten zien hoe het bedrijf ervoor staat. Wat is de omzet, hoeveel procent is die gestegen? Resultaat, liquiditeit, werkkapitaal.’ 

Naast de ondernemer

Martin geeft een voorbeeld van een klant die een webshop runt, waarbij de ene na de andere creditfactuur binnenkwam. Samen gingen ze op zoek naar de oorzaak. ‘Er bleken veel fouten te worden gemaakt in de afhandeling van de orders. Goederen werden slordig ingepakt. Als jij niet ontvangt wat je hebt besteld, dan stuur je het terug. Zo kijk je samen waar het probleem zit en zoek je naar een oplossing. Naast de ondernemer gaan staan, samen bouwen aan zijn bedrijf, dat is wat we het liefste doen. En dat beperkt zich niet tot cijfers.’

Ik moest presteren, anders had ik wel wat uit te leggen thuis

Meer nieuws