HET ZESDE ZINTUIG VAN JOHN RIETDIJK

03-01-19

Nog voordat we John Rietdijk een vraag hebben gesteld, praat hij al honderduit. De bevlogenheid straalt van de zestiger af als hij ons in zijn imposante magazijn bijpraat over de tienduizenden handdoeken en badjassen die daar opgeslagen liggen, de prijzen op de katoenmarkt en zijn bedrijven Rock Dreams en A&R Textile Group.

De drang om op eigen benen te staan en geld te verdienen, zat er bij Rietdijk al op jonge leeftijd in. ‘Toen ik veertien was, gingen mijn ouders uit elkaar en werd ik mede-kostwinner. Ik had twee kranten-wijken en werkte in de avonduren bij de Edah aan de Slinge op Rotterdam-Zuid.’  

Zo illegaal als wat

In die supermarkt legt Rietdijk de basis voor een nu al 40 jaar durende carrière in de textielbranche. ‘Ik had daar een collega die handelde in shawls van Feyenoord en Ajax. Daar kwamen later al snel petjes en vlaggen bij en ik ging mee om hem te helpen. We deden dat ook bij concerten en zijn ook vaak op pad geweest met het Nederland elftal. Wat we deden, was allemaal zo illegaal als wat. Toch is mijn bedrijf in die tijd ontstaan.’

Op de bonnefooi naar Amerika

Op 16 maart 1979 richt Rietdijk zijn eerste bedrijf Rock Dreams op, dat nu Rock Dreams Promotional Products (RDPP) heet. ‘Ik reed wekelijks 850 kilometer op en neer naar onder andere Londen om textiel in te kopen en van het een kwam het ander. Ik ben t-shirts gaan bedrukken en omdat we dat zo vaak deden ook maar een eigen drukkerij begonnen. Begin jaren 80 opende ik mijn eerste winkel nadat ik Elmara Textielbedrukking op de Bergweg overnam. Later begon ik ook een zaak in Schiedam. Ik ging op de bonnefooi naar Miami en New York om kleding in te kopen. Door mijn contacten daar ben ik distributeur van allerlei merken geworden.’ Hierdoor is RDPP nu een van de grootste textiel-leveranciers van de Benelux, voor promotionele kleding zoals t-shirts, polo’s of hoodies, bedrijfs-kleding en accessoires voor reclamebureaus, promotiebedrijven en wederverkopers.

Handdoeken en badjassen

A&R Textile Group is het tweede bedrijf van Rietdijk. Dat startte hij in 2009. Middenin de crisis dus. ‘Ik zat op een zondagmorgen een beetje te werken en kwam een mail tegen van een beurs in Dubai. Toen zag ik ineens het logo van een van mijn klanten staan. Die belde ik de volgende dag. Hij bleek daar overhemden te verkopen en regelmatig de vraag te krijgen of ze ook kwalitatief goede handdoeken en badjassen konden leveren. Dat deden zij niet, dus ik ben daar direct op ingesprongen. Twee weken later stonden wij op de Hotelshow in Dubai de eerste orders te schrijven.’

Turkije

Rietdijk is met A&R ook zelf de producent van zijn artikelen. ‘Dat doen we met een Turkse partner die ik benaderde nadat ik die kans in Dubai zag. De katoen die daar vandaan komt, is gewoon de beste. En ze willen graag handel drijven.’ 

Zesde zintuig

De jongen die opgroeide aan de Zuidhoek in Rotterdam is nu een internationaal opererende zakenman met twee bedrijven met een miljoenen-omzet. ‘Mijn accountant, die al 37 jaar voor me werkt, zegt altijd dat ik een zesde zintuig heb. Dat ik op het juiste moment aanvoel waar de markt behoefte aan heeft. Mijn onderbuikgevoel blijkt vaak te kloppen.’

Waar blijft de tijd?

‘Ik werk zeven dagen in de week en mijn werk is mijn hobby. Ik roep al vijftien jaar dat ik meer wil golfen en tijd voor andere dingen wil maken, maar het komt er gewoon niet van. Met mijn vrouw maak ik wel regelmatig cruises en met de kinderen komen we graag in Orlando. Ik heb ook geen plannen om over een aantal jaar te stoppen of zo. Ik wil wel een aantal mooie reizen maken. Naar Australië en Nieuw-Zeeland, en ik wil de Chinese muur zien.’ 

Of het ervan komt zal in de komende jaren blijken…

Meer nieuws