‘Het knettert hier af en toe!’
14-06-17
Ze zíjn het niet, maar ze vóelen zich wel zelfstandig ondernemer: Marijn Bakker van AA Lease en Martijn Spoelstra van AA Rental. In een sterk veranderende mobiliteitsmarkt veranderen ‘hun’ bedrijven mee.
Van 4.000 naar ruim 9.000
De zusterbedrijven zijn zelfstandig, maar vullen elkaars diensten goed aan. ‘Toen ik veertien jaar geleden bij AA Lease in de buitendienst begon, hadden we 4.000 auto’s in beheer’, vertelt commercieel directeur Marijn Bakker. ‘Dat zijn er nu ruim 9.000.’
Kansen
AA Rental heeft als onafhankelijke verhuurmaatschappij in de regio Zuid-Holland-Zuid een wagenpark van 700 huurauto’s. Manager Martijn Spoelstra groeide in ruim vijf jaar tijd door van projectmanager tot eindverantwoordelijke. ‘Heel gaaf dat je zo jong die kans krijgt. Er is hier veel ruimte om door te groeien. En ook al ben ik geen eigenaar, het voelt wel als mijn eigen bedrijf.’
Werken moet leuk zijn
Bakker is met zijn 38 jaar de oudste op commercie. ‘Die gasten drukken mij ook weleens met m’n neus op de feiten’, lacht hij. ‘Het knettert hier af en toe, maar we leren veel van elkaar. Iedereen krijgt volop kansen om zich verder te ontwikkelen. We werken allemaal keihard, maar er wordt ook veel gelachen. Dat merkt de klant ook.’
Verandering
‘De afgelopen drie jaar is de mobiliteitsbranche meer veranderd dan in de tien jaar daarvoor’, vindt Bakker. ‘Daarmee is ook onze adviesrol veranderd. Ging het er vroeger vooral om welke auto het best passend was, nu adviseren we vooral op mobiliteitsniveau. De mobiliteitsbehoefte van bedrijven verandert, bijvoorbeeld door tijdelijke contracten. Aan de hand van een zelf ontwikkeld stappenplan, Fleetview, bekijken we hoe de klant zijn wagenpark zo efficiënt, flexibel en duurzaam mogelijk kan inrichten.’
Inzicht
Bakker: ‘Met name door het bijtellingsregime waren de plug-ins, de half-elektrische auto’s, populair. De ene groep berijders laadt zo’n auto netjes op en rijdt echt elektrisch, terwijl een andere groep gewoon op brandstof rijdt en de plug-in alleen vanwege de gunstige bijtelling heeft aangeschaft. Met Fleetview geven wij de werkgever via rapportages ook inzicht in het daadwerkelijke gebruik per berijder. In aanvulling hierop kunnen we ook de berijders stimuleren zuiniger te rijden door te werken met rapportage op berijdersniveau, met daaraan gekoppeld een beloningsprogramma.’
‘Zo zorgen we samen voor stabiliteit en flexibiliteit’
Betalen voor gebruik
De heren constateren ook een verschuiving van autobezit naar -gebruik. Om die reden heeft AA Rental het product Click & Drive bedacht. Spoelstra: ‘Daarmee kunnen klanten online een auto reserveren. Zij betalen alleen voor het daadwerkelijke gebruik ervan. Zo heeft het bedrijf geen onnodige stilstand van de eigen auto’s. Een kleiner zakelijk wagenpark met daaromheen een flexibele inzet van huurauto’s biedt voor veel bedrijven uitkomst.’
‘AA Lease zorgt met langdurige contracten voor de stabiliteit, terwijl AA Rental er juist voor de flexibiliteit is’, vult Bakker aan. ‘Dat zie je ook bij klanten die bij AA Lease een volledig elektrische auto leasen. Omdat ze daar niet mee op vakantie kunnen, zorgt AA Rental voor een passende vakantieauto.’
Spannende tijd
Over elektrisch rijden gesproken, die kant gaat het volgens Bakker en Spoelstra steeds meer op. ‘De keuze is nu nog beperkt, net als de actieradius’, zegt Spoelstra. ‘Daardoor kiezen klanten eerder voor een reguliere brandstofmotor. Maar dat aanbod zal toenemen, de auto’s zullen goedkoper worden en de infrastructuur zal op elektrisch worden aangepast. Daarnaast zet ook de ontwikkeling van auto’s op waterstof zich door.’
Steeds meer delen…
Bakker: ‘Het is een spannende tijd voor onze branche. Door de veranderende mobiliteitsbehoefte moeten we steeds meer maatwerk gaan bieden. Berijders zullen ook steeds meer bereid moeten zijn een auto te delen. Wij gaan mee in alle ontwikkelingen, maar wel op onze eigen persoonlijke manier.’
TEKST: NIENKE LANDRÉ
FOTOGRAFIE: VINCENT VAN DORDRECHT