Hans de Koning en Jos Sollie (M. de Koning Autobedrijven): ‘De klik is er’
Maas-De Koning - Capelle aan den IJssel
M. de Koning Autobedrijven was al meer dan vijftig jaar een echt familiebedrijf. Tot begin vorig jaar. Toen kwam Jos Sollie in de directie. Naast de broers Hans en Wim de Koning. Om het hele stokje op termijn van hen over te nemen. Hans de Koning en Sollie vertellen in het komende magazine van Friends in Business hoe dat voelt.
De Koning: ‘Een jaar geleden is Jos Sollie aangesteld. Ik ben 62, mijn broer een jaar jonger. We hebben allebei drie kinderen, maar zij hebben alle zes een andere richting gekozen. Ze vinden het bedrijf fantastisch, maar zien zichzelf niet op de plek van Wim en mij zitten. Tuurlijk is het mooi als het bedrijf nog eens vijftig jaar in de familie blijft, maar als je kinderen een andere keuze maken, moet je dat respecteren en dat is ook goed. Ook al gaan Wim en ik nog wel een tijdje door, je moet ook naar de toekomst durven kijken. Daarom is Jos erbij gekomen.’
‘Hans, Wim en ik kennen elkaar al dertig jaar’, vertelt Sollie. ‘Ik ben zelfstandig ondernemer geweest binnen Volkswagen. En in mijn vorige job heb ik ook in een familiebedrijf met twee broers gewerkt. Geen vreemde wereld voor mij dus. Het bevalt me hier goed, de klik is er. Weet je, als je elkaar een beetje ligt en weet waar je naar toe wilt, dan werkt dat hartstikke prima. Binnen de autobranche is eigenlijk al een jaar of twintig een enorme consolidatieslag gaande, ook wij zijn in 55 jaar tijd flink gegroeid.’
Het nieuwe magazine van Friends in Business wordt op dinsdag 22 januari gepresenteerd.