Rotterdam

GÁÁN!

Howden Insurance Brokers Nederland B.V. - Rotterdam

Tien jaar Howden in Nederland

Het is een mooie weerspiegeling van de dagelijkse gang van zaken bij Howden. CEO Jan Oosterom leidt het gesprek in. Korte zinnen, duidelijke kaders, lichtjes in de ogen. En daarna is er ruimte voor twee professionals uit de organisatie. Om op hun eigen manier hun eigen verhaal over Howden te vertellen: Remon van der Graaf, specialist property en Patrick Sol, senior algemeen accountmanager.

Iets wat er nog niet was

Jan: ‘Wat mij vooral goed doet, is dat we iets gecreëerd hebben dat er voorheen niet was. Dat de mensen met wie we werken het naar hun zin hebben. Dat er een team van inmiddels 50 mensen is ontstaan! In Nederland bestaan we dit jaar tien jaar, maar we zijn onderdeel van een wereldwijde groep met 14.500 collega’s. De ambitie is om in 2026 de grootste niet-Amerikaanse broker ter wereld te zijn. In Nederland draaien we nu ruimschoots het beste jaar ooit. Ja, soms knijp ik me wel eens in m’n arm, of het wel écht is wat er gebeurt.’

Geen poespas, maar gáán

Patrick: ‘Voor mij is de manier waaróp we dat doen heel belangrijk. Ik wist precies hoe Howden werkte en dat ik me daarin thuis zou voelen. We weten hier heel goed wat de bedoeling is en we krijgen veel verantwoordelijkheid en vrijheid om zelf in te vullen hóe we dat doen. Bij mijn vorige werkgever was alles gereguleerd, werkten we vooral via lijstjes. Daar was administratie belangrijker dan klanten. Zo voelde dat…’
Jan, toch nog één keer: ‘Ook wij moeten aan compliance doen, maar dat staat het verlenen van service niet in de weg. Sterker nog: we proberen juist het omgekeerde te doen.’
Remon: ‘Als er hier één ding duidelijk is: de focus op de klant! Die is altijd nummer 1. Plat gezegd: mouwen opstropen en gáán! Niet al die poespas eromheen. Een klant verwacht iets van jou en heeft geen zin om daar weken op te wachten. Als er iets wordt gevraagd, gewoon actie ondernemen. Dat vinden klanten prettig bij ons! En wij ook.’

Altijd beschikbaar

Patrick: ‘Wat een klant daarvan merkt? Dat hij of zij je altijd kan bereiken. Zonder schroom! In het weekend, tijdens vakanties, vroege ochtend, late avond. Maakt niet uit. Die relatie met de klant is het belangrijkste. Die wil je behouden. En van het een komt het ander. Dan horen andere bedrijven dat. “Kan je ook bij mij komen praten?” Zo wordt die kring steeds groter.’
Remon: ‘Dat heeft ook te maken met de historie van het bedrijf, denk ik. David Howden is met niks begonnen en iets gaan bouwen. Dat zit ook in ons DNA. En op de strategische stoelen in ons bedrijf zitten allemaal mensen uit het vak. Geen accountants, zoals bij veel andere grote spelers in onze branche! Daar leren wij echt veel van. En ik kan me voorstellen dat het ook makkelijker is om anderen ruimte te geven als je zelf alle knepen van het vak kent.’

Het lot beslist

Remon (24): ‘Ik zocht drie jaar geleden een plek voor m’n afstudeerstage aan de Hogeschool Rotterdam. Aan het begin van mijn studie wist ik 100 procent zeker dat ik nooit de verzekeringen in zou gaan. Stoffig imago! Maar dat is helemaal mislukt, haha. De stage die ik zou gaan doen, ging op het laatste moment niet door. Dus ik zat al in blessuretijd toen de Hogeschool me in contact bracht met Jan.’ 

Jan, toch nog even: ‘Ik kreeg twee stagiairs aangeboden, maar toen ik las dat Remon op dezelfde middelbare school had gezeten als ik, heb ik hem als eerste gebeld… Daar ben ik achteraf heel blij om. Hij doet het goed, was vorig jaar nog finalist in de verkiezing voor verzekeringstalent van het jaar!’
Remon: ‘En ik weet inmiddels hoe energiek en veelzijdig dit vak is.’
Patrick: ‘Dat komt, denk ik, ook omdat we hier niet alleen dossiers beoordelen. Het gaat altijd om een feitelijke situatie en de mensen die daarachter zitten. Niet alleen maar met je notitieblokje rondlopen om op te schrijven wat er allemaal niet op orde is, maar de verzekeraars laten zien wat ze daadwerkelijk kunnen verzekeren. Dat geeft een heel ander gevoel. Dat persoonlijke, daar zijn wij goed in.’
Remon: ‘In de taal van de klanten: complexe verzekeringszaken omzetten naar begrijpelijke taal. In de context van hun business.’
Patrick: ‘Zo kweek je vertrouwen. Ik zal niet zeggen dat er nooit een klant weggaat, maar áls dat een keer gebeurt, gaat dat nooit over een gebrek aan vertrouwen.’

David Howden is ook met niks begonnen en iets gaan bouwen. Dat zit in ons DNA

Meer nieuws