Rotterdam

DUURZAAMHEID ALS VOORWAARDE OM ALS BEDRIJF TE BLIJVEN FUNCTIONEREN

Baker Tilly Rotterdam - Rotterdam

Baker Tilly en Waalhaven Group vinden elkaar op het gebied van duurzaamheid. De rol van het accountantskantoor verandert daarbij. ‘Vroeger keken we alleen naar de keiharde cijfers, nu adviseren we ook over de maatschappelijke rol die onze klanten hebben.’

Accountant een saai beroep? ‘Nee man, moet je nou kijken!’, zegt Harry van den Burg, Partner Audit bij Baker Tilly. Achter hem wordt de ene na de andere zeecontainer verplaatst door een levensgrote heftruck. Osgar Schaedtler knikt hevig. ‘Voor ons is een bezoek aan een klant als Waalhaven Group toch een beetje als buiten spelen’, zegt de Senior Manager Tax Advisory. ‘Vanuit ons kantoor aan de Fascinatio Boulevard kijken we uit over de skyline van Rotterdam. Maar hier in de Waalhaven zie en vóel je waar het écht gebeurt.’ 

Havenman van 2022

Jan Overdevest waardeert het enthousiasme van de Baker Tilly-mannen. Hijzelf is gewend aan deze dynamische werkomgeving, sinds hij 30 jaar geleden ‘als lid van de kouwe kant’ in het familiebedrijf stapte. Jan is de CEO van Waalhaven Group, gespecialiseerd in logistieke dienstverlening voor containers. Hij runt het bedrijf met zijn vrouw Corinne Verstoep (financieel directeur) en haar twee broers. Jan werd verkozen tot de Havenman van het Jaar 2022, mede vanwege de verduurzamingsstrategie én vanwege de plannen om een nieuw depot te openen op de Maasvlakte. 

Groene haven

‘Wij nemen graag onze verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaamheid’, zegt Jan. ‘Het is deels een ideologische keuze. Tegelijkertijd is het een voorwaarde om als bedrijf te kunnen blijven functioneren. De politiek, klanten, leveranciers… iedereen stelt steeds meer eisen. Dat is goed, want we mogen onze ogen niet sluiten voor de klimaatproblemen. Daarom maken we zoveel mogelijk gebruik van groene stroom. We leggen voorzieningen aan, zodat binnenvaartschepen op batterijen kunnen varen. Ook onze kranen en andere machines maken we steeds meer elektrisch. In 2030 willen we volledig elektrisch draaien.’

Extra eisen

Baker Tilly speelt een steeds belangrijker rol in die transitie. ‘Vroeger keken we alleen naar de keiharde cijfers’, vertelt Harry. ‘Tegenwoordig zijn we ook bezig met strategie en bedrijfsmodellen. Dat gaat verder dan alleen duurzaamheid. In de financiële wereld wordt gesproken over ESG: Environmental, Social & Governance. Het gaat om de balans tussen financiële resultaten, transparantie, sociale belangen en het milieu. Vanaf 2025 komt er nieuwe regelgeving, waarbij grote en middelgrote ondernemingen moeten voldoen aan rapportagevereisten op het gebied van ESG. Ze moeten aantonen hoe ESG in het businessmodel is opgenomen en hoe de daaruit voortkomende informatiestromen zijn vastgelegd. Als accountant moeten wij ook dáár op toezien.’

Fiscaal pareltje

Osgar vult aan: ‘Als fiscalist mag ik voor onze klanten, binnen de wet, op zoek gaan naar de optimale financiële route. Dat kan een fiscaal pareltje opleveren, maar je moet ook kijken of dat maatschappelijk verantwoord is. De maatschappelijke rol van bedrijven wordt steeds belangrijker, de maatschappij kijkt daar ook steeds kritischer naar. Dat nemen wij graag mee in ons werk. We hebben binnen Baker Tilly een speciale groep opgericht waarin we bespreken hoe we omgaan met fiscaliteit en maatschappij. Bij onszelf, maar ook richting onze klanten.’ 

Confronterend

Waalhaven Group is blij met die proactieve houding. Jan: ‘Als onderneming met ruim 250 medewerkers moeten wij een goed en groot accountantskantoor hebben. De mensen die er werken, zijn minstens zo belangrijk als de kennis en kunde. Zij moeten onze business begrijpen, maar ze moeten ons ook uitdagen en wijzen op zaken waar we zelf nog niet aan gedacht hadden. Baker Tilly doet dat. Soms is dat confronterend.’ Jan, 63 jaar, lacht: ‘Bijvoorbeeld wanneer ze me weer eens vragen hoe het met de opvolging staat.’ 

Helpende hand

Jan vervolgt: ‘Baker Tilly wijst ons op subsidies en aftrekposten rondom duurzaamheid. Maar we zijn ook al in gesprek over hoe we goed kunnen rapporteren wanneer dat vanaf 2025 verplicht wordt. Wij dóen altijd eerst en gaan het daarna goed opschrijven. Het is fijn om daar samen in op te trekken.’

Hopen op nieuwe aanwas

‘Wij zijn heel blij dat de Waalhaven Group al zes jaar onze klant is’, besluit Harry. ‘Hier is absoluut geen sprake van greenwashing, je proeft de wil om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Het is mooi dat we daaraan bijdragen. Wij komen niet alleen de cijfers van het verleden controleren, maar denken ook mee over de toekomst.’ 

‘Ik hoop dat we daardoor nieuwe mensen aan ons kunnen binden. Niet alleen voor mensen met een financiële achtergrond, maar ook voor mensen met een bedrijfskundige achtergrond is het nu interessant om bij een accountantskantoor te werken!’

Meer nieuws