‘Dit had ik in 1996 echt niet kunnen voorzien’
18-09-17
Smartphones zijn een uitkomst voor niet-kritische communicatie. Maar ze voldoen niet aan de hoge eisen van Flash Private Mobile Networks bij oplossingen voor bedrijven en locaties waar de missie-kritische communicatie 100 procent betrouwbaar moet zijn. Portofoons blijven dan onmisbaar, ook nu ze dankzij de digitalisering steeds vaker slim gecombineerd worden met smartphones, tablets, brandmeld- en alarmsystemen.
‘We krijgen vaak de vraag: Dat kan toch met een mobieltje? Maar niets werkt zo snel en betrouwbaar als radiocommunicatie per portofoon; één druk op de spreekknop en er is meteen verbinding’, vertelt Simone van Putten, directeur-eigenaar van Flash Private Mobile Networks. ‘Met een gsm duurt dat veel langer. En als je pech hebt, ben je net op een plek zonder bereik. Dat is geen basis voor een veiligheidssysteem.’
100% communicatie, juist in noodsituaties
‘We zijn gespecialiseerd in missie- en bedrijfskritische spraak- en data-oplossingen. Onze netwerken en apparatuur moeten het áltijd doen. 24/7 en 365 dagen per jaar. Als een operator op een raffinaderij constateert dat er iets fout gaat, moet hij een betrouwbaar middel hebben om dat te melden… bij de controlekamer, de brandweer of wie dan ook.’
‘In crisissituaties ontstaat paniek, gaat iedereen bellen en dan raken telefoonnetwerken overbezet. Ons radionetwerk doet het onder alle omstandigheden. En als er eens een storing is? Dan hebben we die dankzij monitoring op afstand meteen in de gaten en verhelpen we de storing binnen twee uur. In de tussentijd draait er een redundante oplossing zodat de klant nooit zonder communicatiesysteem zit.’
Huren voor tijdelijke inzet
Simone van Putten begon het bedrijf in 1996. ‘Samen met een collega. We werkten in de telecomwereld en wilden iets nieuws starten. Allerlei ideeën passeerden de revue: van bananen importeren tot heftrucks verkopen. Maar Verolme had al een paar keer aangegeven dat ze portofoons wilden huren voor onderaannemers die op de werf aan het werk waren. Dat kon destijds nergens. Toen we in de industrie gingen rondvragen, bleken veel meer bedrijven dezelfde wens te hebben.’
‘Het was een gat in de markt. Binnen no time hadden we duizenden portofoons in de verhuur… En vijf of zes man personeel.’
Full service
Na drie jaar vanuit een schuur in Dirksland te hebben gewerkt, werd een pand betrokken aan de Moezelweg. Midden in het havengebied, dicht bij de klanten. Dat pand is in de loop der jaren drie keer uitgebreid, om de voortdurende groei op te kunnen vangen.
Want onze klanten waren zó tevreden over de service van Flash dat ze ook hun eigen, dagelijks gebruikte radiocommunicatie aan ons wilden uitbesteden: levering, onderhoud en monitoring van het netwerk en alle apparatuur.
De zakenpartner stopte en Simone ging alleen verder. Maar wel met steeds meer collega’s. Tegenwoordig zijn het er circa honderd (fte).
‘Onze organisatie munt uit in dienstverlening. De verhuurvloot bestaat uit 25.000 ATEX en non-ATEX portofoons en smart devices voor de lange- en kortetermijnhuur. Voor de klant betekent dat altijd voldoende beschikbaarheid om ad hoc capaciteitsvraagstukken in te vullen. We kunnen flexibel inspringen op situaties waarbij direct extra apparatuur moet worden ingezet, zoals bij seizoenswerk, projecten, evenementen, congressen of tijdens onderhoudstops.’
Zwaailichtensector
‘Toen we meer gingen leveren op het gebied van spraak- en datacommunicatie, kwamen er ook andere markten bij. Voetbalstadions, evenementen, bouwterreinen, pretparken, ziekenhuizen en gevangenissen. Ook in het buitenland, met een vestiging in België.’
‘Voor wat wij de zwaailichtensector noemen, hebben we een apart bedrijf: 2WAY, gevestigd in Zeewolde, en gericht op brandweer, politie en ambulancediensten. Na het winnen van een landelijke aanbesteding werkt 2WAY momenteel onder meer aan de vernieuwing van het volledige landelijke paging-netwerk van politie, brandweer en ambulance.’
Van analoog naar digitaal
‘Een grote verandering was de overstap van analoog naar digitaal. Een fantastische ontwikkeling, want die geeft ons de mogelijkheid om ons netwerk te koppelen aan bijvoorbeeld een omroep-, een paging– of een brandmeldsysteem. We bouwen ook een breedbandplatform waar je allerlei functies kunt samenbrengen en combineren: portofoons, smartphones én tablets.’
‘Of die digitalisering een bedreiging is voor ons bedrijf? Nee! Die biedt door de koppeling juist volop nieuwe kansen. Zo verhuren we nu ook smart devices met apps die de processen van de klant efficiënter maken. Van voorraadregistratie tot opdrachten en digitale vergunningen tijdens een stop.’
Niet voorzien
‘Wat we nu hebben opgebouwd, had ik in 1996 nooit kunnen voorzien. Het was destijds ook niet mijn ambitie. Ik was 26 jaar en vond het vooral leuk om zelf iets op te zetten. In de loop der tijd is mijn rol natuurlijk veranderd. Dat kan niet anders met een bedrijf van deze omvang. Maar ik ben nog steeds verantwoordelijk voor een aantal klanten. Dat vind ik leuk. En heel nuttig, want op die manier hoor ik rechtstreeks wat er speelt in de markt en op welke punten wij onze organisatie verder kunnen ontwikkelen.’