Business en bitterballen

19-09-19

De Kia-showroom van Autohaag Zeeuw in Rotterdam werd omgetoverd tot een heuse tv-studio. Tientallen relaties van de autodealer en Friends in Business genoten er van de opnames van Friends in Business TV, waarin de toekomst van de automobiliteit werd besproken.

Durf

‘Mensen met de durf van meneer Zeeuw maken het uiteindelijk mogelijk dat dit prachtige bedrijf hier staat en dat wij hier met z’n allen zitten.’ Het zijn de famous last words waarmee presentator Frank Vijg de uitzending van Friends in Business TV afsluit. Kort daarvoor is Piet Zeeuw enkele seconden opgestaan om zich kenbaar te maken nadat zijn aanwezigheid door Jan Hofstede, de huidige CEO van Autohaag Zeeuw, was onthuld. De oprichter en naamgever is al ruim een jaar met pensioen, maar bij tv-opnames in een van zijn vestigingen is hij maar al te graag ‘bescheiden aanwezig’. 

Autohaag anders

De avond is vooral het feestje van de Kia-vestiging in Rotterdam. ‘We wilden graag een zakelijk evenement organiseren dat anders dan anders is’, vertelde manager fleetsales Imran Bhatti, eindverantwoordelijk voor de afdeling die binnen Autohaag Zeeuw de zakelijke markt bedient, bij binnenkomst al. ‘Uiteindelijk hebben we onze samenwerking met Friends in Business benut om in een showroom opnames te maken voor Friends in Business TV. En ik moet zeggen: het ziet er netjes uit. Complimenten voor mijn collega’s van deze vestiging!’

Bubbels op de bar

In de showroom fungeert de receptiedesk nu als bar vol glazen bubbels, bier en wijn. Dames met dienbladen vol bitterballen, mini-hamburgers en satéstokjes laveren handig tussen de Kia-bolides door. Middenin de showroom is een heuse tv-studio verrezen. Lampen en camera’s staan gericht op de desk waar presentatoren Frank Vijg en Jan Dirk Stouten (hoofdredacteur en directeur van Friends in Business) hun gespreks-partners ontvangen om de nieuwste ontwikkelingen in de mobiliteits-branche te bespreken: sidekick Gerard Kemkers (voormalig schaatscoach en tegenwoordig performance coach) en de hoofdgasten Jan Hofstede (CEO Autohaag Zeeuw), Dick Tijdeman (directeur Forward Lease) en Arthur van Mook (TOTAL Nederland). 

Applaus

Voordat het zover is, verzoekt Stouten de aanwezigen plaats te nemen. Wie achteraan blijft staan, wordt vriendelijk naar voren gedirigeerd. ‘Lege plekken op de voorste rij, dat ziet er op beeld niet mooi uit’, zegt Stouten. Daarna wisselt hij een blik met de regisseur, die in de hoek van de showroom verdekt zit opgesteld achter een enorme regieset, waarmee hij live kan schakelen tussen de diverse cameraposities. De eerste van drie uitzendingen staat op het punt van beginnen, maar niet voordat het publiek het applaus heeft geoefend: ‘Als deze leader is afgelopen, mogen jullie allemaal spontaan gaan klappen…’

Meerwaarde

Imran Bhatti kijkt als een van de gastheren continu hoe hij het zijn relaties naar de zin kan maken. Hij knoopt gesprekjes aan, koppelt relaties aan elkaar. ‘Het is onwijs belangrijk om dit soort evenementen te organiseren voor je klanten’, zegt hij, terwijl hij iemand begroet. ‘Het is prettig om elkaar eens in een andere setting te spreken; dan bespreek je toch andere dingen. Daarnaast bieden we door het bespreken van de ontwikkelingen in onze branche ook inhoudelijk onze meerwaarde. Bovendien kunnen onze relaties na afloop nog vragen stellen aan mensen die ze ook niet iedere dag spreken.’

Tweerichtingsverkeer

Dan klinkt opnieuw de leader van Friends in Business TV. Show time! Na het spontane applaus mag Jan Hofstede aftrappen. Hij heeft nieuws: Autohaag Zeeuw gaat nog dit jaar losse batterijen van elektrische auto’s verkopen. ‘Je ziet dat de batterij van een auto inmiddels langer meegaat dan de auto zelf’, vertelt Hofstede. ‘Er zijn al gebouwen in Nederland met een noodstroomvoorziening die bestaat uit batterijen van oude elektrische auto’s. In de nabije toekomst wordt het ook mogelijk om bijvoorbeeld ’s avonds via je auto je huis te voorzien van elektriciteit, terwijl de auto in de daluren juist energie uit het huis haalt en zichzelf zo oplaadt. Daar zijn we nu al mee bezig.’

Vooruitstrevend

Hofstede gelooft dat elektrisch rijden uiteindelijk zijn grote doorbraak zal beleven, maar volgens hem heeft dit tijd nodig. ‘De komende twintig jaar rijden er sowieso nog benzine- en dieselauto’s in Nederland, hoewel steeds vaker met hybride aandrijving.’

Als Vijg informeert naar waterstof, is Hofstede voorzichtig: ‘De investeringen richten zich nu eerst op elektrisch vervoer. Waterstof is technisch veel ingewikkelder. Ik verwacht dat dat pas rond 2035 of 2040 echt zijn intrede gaat doen.’

Voor Kemkers – als voormalig schaatscoach van onder meer Sven Kramer en Ireen Wüst verantwoordelijk voor acht gouden Olympische medailles – is dat het moment om in te springen in de discussie: ‘Een echte topsporter zou dan nú al voor waterstof kiezen. Als je denkt te weten hoe de wereld er over twintig jaar uitziet, dan werk je daar zo snel mogelijk naartoe. Zo blijf je anderen voor.’

‘Het probleem is alleen dat er al investeringen zijn gedaan in elektrisch rijden’, reageert Hofstede. ‘Ook de politiek kiest vooralsnog voor elektrisch, zoals je kunt zien aan de gunstiger bijtelling en andere stimulerende maatregelen. Alleen, die maatregelen wisselen nogal eens. Dat belemmert de voortgang.’ 

Adviseren en informeren

Achterin de showroom knikt Bhatti: ‘Die onduidelijkheid ervaart mijn team dagelijks. De maatregelen uit Den Haag kunnen we niet veranderen, maar we zorgen wel dat we zo goed mogelijk op de hoogte zijn om van daaruit het beste advies te geven.’ ‘Onze klanten willen weten wat elektrisch rijden betekent voor hun bedrijf en voor hun medewerkers’, vervolgt Bhatti. ‘Enerzijds op het gebied van de auto’s zelf, zoals de laadtijd en de range en hoe dit past bij het bedrijf. Anderzijds adviseren we onze klanten ook op strategisch niveau, op het gebied van subsidies, fiscale aftrekposten, enzovoort. Dat waarderen onze klanten.’

Interessante inzichten

Dan is het voor Bhatti tijd om zich weer onder de gasten te mengen, die ook in de uitzendingen met Dick Tijdeman van Forward Lease en Arthur van Mook van TOTAL Nederland interessante inzichten hebben opgedaan, onder meer over deelauto’s en de faciliteiten voor elektrisch rijden. Er wordt in elk geval druk over nagepraat. Hoewel het officiële gedeelte erop zit, staat de showroom nog lekker vol. Voor Bhatti en zijn collega’s een duidelijk signaal: deze avond is geslaagd!

‘Een familiebedrijf van deze omvang is uniek’

Hoewel naamgever en oprichter Piet Zeeuw met pensioen is, is het bedrijf nog altijd in handen van de familie Zeeuw. Piets dochters Marie-Lise en Michèle zijn de eigenaren en maken bovendien deel uit van het directieteam dat wordt aangestuurd door Jan Hofstede. ‘Ja, Jan, dat is een sandwich. En jij ligt er lekker tussen’, grapte Gerard Kemkers tijdens de opnames van Friends in Business TV. Naast klant van 

Autohaag Zeeuw is hij ook een goede bekende van Hofstede. Hofstede redde zich prima door te antwoorden dat alle betrokkenen tevreden zijn over de huidige situatie. Om er vervolgens aan toe te voegen dat ‘binnen de automotive een familiebedrijf van deze omvang uniek is’.

Autohaag Zeeuw is met 27 vestigingen en 440 medewerkers qua grootte de achtste dealerholding van Nederland. Met de merken Renault, Mitsubishi, Ford, Kia, Dacia en Nissan heeft het bedrijf voor elke particuliere en zakelijke rijder volop keuze. Daarnaast heeft Autohaag Zeeuw een eigen leasemaatschappij (Forward Lease), een assurantiekantoor (Assubliem), een verhuurbedrijf (AHZ Rent) en een schadebedrijf (AHZ Schade).

Naast Autohaag Zeeuw trad het bedrijf de afgelopen jaren naar buiten onder de namen Van Bunningen en Zeeuw & Zeeuw (de onderneming van Marie-Lise en Michèle Zeeuw). Vanaf eind 2019 gaan alle vestigingen samen verder onder de naam Zeeuw & Zeeuw. ‘Een naam waarmee wij als geheel sterker naar buiten kunnen treden dan met de huidige drie merknamen,’ aldus Hofstede.

Meer nieuws