BROEDERLIEFDE VOOR DROOMAUTO’S
15-01-19
Gräper Automotive, een bekend adres voor bijzondere en exclusieve auto’s, groeit hard.
Eigenaar Oscar Gräper (links op de foto) ziet legio kansen om het gaspedaal verder in te drukken en nieuwe activiteiten op te zetten. Maar de tijd daarvoor ontbrak. Met de komst van zijn broer Arthur (32) slaat hij drie vliegen in één klap: tijd, kennis en ervaring.
Oscar: ‘We hadden er vorig jaar al eens over gesproken. Toen was ik er nog niet aan toe. Nu wél. Door de groei was ik op zoek, maar wel naar iemand met ervaring in de autobranche.’ Dat kwam goed uit: Arthur is al net zo gek van auto’s als Oscar en heeft zes jaar bij dealers gewerkt. ‘Eerst Mercedes, daarna BMW en MINI. Toen heb ik heel kort een uitstapje naar een andere branche gemaakt: de verkoop van mobiele laadkranen voor op vrachtauto's. Dat was niet echt mijn ding, merkte ik. Mijn passie ligt toch echt bij auto’s.’
In loondienst
Arthur trad op 1 september van dit jaar in loondienst bij zijn jongere broer. ‘Nee, geen mede-eigenaar. Voorlopig niet in elk geval. Ook al kennen we elkaar natuurlijk al heel lang, we moeten eerst maar eens aan elkaar wennen als we samen werken.’ Oscar: ‘Je merkt dat hij bij dealerbedrijven heeft gewerkt; daar moet alles binnen de lijntjes gebeuren. Ik houd er juist van out of the box te denken en te werken. Bij mij is het: we gaan het gweoon regelen, wat er ook voor moet gebeuren.’
Dat spreekt Arthur aan: ‘Bij die andere werkgevers zag ik uiteraard dingen die beter konden, maar als dealer zit je vast aan de importeur en die vertelt volgens welke regels je moet werken. Het leuke nu is dat er wél ruimte is voor mijn visie en dat we elkaar versterken. Dat geldt ook voor onze netwerken: dat van Oscar in de regio Rotterdam, dat van mij in de regio rond mijn woonplaats Bodegraven.’
Reputatie
In 2015 startte Oscar het bedrijf. Toen werkte hij nog helemaal alleen. Na twee jaar betrok hij een ruime loods aan de Mient in Capelle aan den IJssel, die hij naar eigen inzicht helemaal liet verbouwen tot een showroom met werkplaats en kantoren. Met de komst van zijn broer werken er nu zeven mensen bij Gräper Automotive.
Het bedrijf heeft inmiddels een prima reputatie opgebouwd met het vinden, importeren en verkopen van bijzondere auto’s. De import – vooral uit Duitsland – gebeurt op eigen risico en in opdracht. Alles kan worden verzorgd: van de aankoop, de bij de invoer horende administratie en het transport naar Nederland tot en met het rijklaar maken. Daarnaast kunnen wij de auto ook tunen & stylen.
Droomauto
‘Dat maakt het voor mij extra mooi’, vindt Arthur. ‘Een auto zoals die door de fabrikant bedoeld is, speciaal maken. Uniek! Onze klanten zoeken geen standaardauto. Die komen hier voor hun droomauto, en wij maken die droom waar. De manier waarop we hem of haar behandelen moet daarbij zó goed en persoonlijk zijn dat hij of zij bij de tweede of derde auto weer voor ons kiest.’
Iconen
‘Het afgelopen jaar zijn we met name in kwaliteit gegroeid: nieuwere en duurdere auto’s. Daarmee groeit ook de omzet’, vertelt Oscar. ‘We zitten nu echt in het hoge tot zeer hoge segment. Op dit moment hebben we in de showroom Lamborghini’s, AMG GT-R’s en meer van dat soort iconen van auto’s. Werken met dit soort auto’s is waar ik vanaf het begin naar toe wilde. Al had ik nooit gedacht daar al zó snel aan toe te komen.’
Het heeft alles te maken met vertrouwen, denkt Oscar. ‘Klanten zien dat we serieus werken en eerlijk zijn. Ze gunnen het ons. Vooral bij de zoekopdrachten en de verkoop van auto’s in consignatie is de relatie heel belangrijk. Arthur heeft een andere benadering, ik ben héél recht door zee en hij is veel liever dan ik, haha. Dat spreekt ongetwijfeld weer andere mensen aan.’
Via de achterdeur
In de wetenschap dat de zaak bij Arthur is goede handen is, heeft Oscar straks meer tijd voor nieuwe activiteiten. ‘Ik loop al een poosje met ideeën rond, maar ik kwam er niet aan toe. Welke dat zijn, ga ik niet vertellen. Dat hoeft de concurrentie nog niet te weten, haha.’‘Iets wat ik al wel heb gedaan, is een aparte BV oprichten voor het lagere segment: Automobielcentrum Capelle. De inruilauto’s verkocht ik voorheen aan de handel. Vaak met verlies. Nu pakken we via de achterdeur alsnog het rendement. Letterlijk dan: achter het pand hebben we een terrein en daar staan die auto’s. Zo houden we het gescheiden.’