BEERS AND HUGS
Borrie Accountants en Belastingadviseurs - Rotterdam
40 procent van de klanten van Borrie Belastingadviseurs doet internationaal zaken. Via de Alliott Global Alliance is de hele wereld vanuit Rotterdam binnen handbereik. ‘Je familie wil je niet beledigen.’
Wat Colin Farmer, Harm Borrie en Maurice Kruidenier straks doen als ze elkaar na ruim een jaar weer in het echt zien? Colin hoeft niet lang na te denken. ‘A big hug and then… a big beer!’, roept de gevatte Brit vanachter zijn computerscherm in zijn studeerkamer in Londen, waar een ingelijst WK-shirt van de Engelse rugbygrootheid Johnny Wilkinson de achtergrond siert. In de vergaderkamer van Borrie aan de Jan Leenvaartlaan wordt instemmend geknikt door Maurice en Harm. Het is een passende conclusie van het gesprek dat in het uur daarvoor online heeft plaatsgevonden met de voorzitter van de Alliott Global Alliance.
De achtertuin van de Queen
Zeker, in dat gesprek ging het over accountancy, belastingadvies, juridische zaken en staffing, de expertises van zowel Alliott als Borrie. Maar het ging vooral over de zachte kant van hun vak. Over het opbouwen van een band tussen 195 leden uit 80 landen op alle continenten. En vooral ook over het belang van fysieke ontmoetingen.
‘Eigenlijk is het een beetje zoals dit magazine’, zegt Colin, die al zijn hele carrière (sinds 1974) bij Alliott werkt en sinds 1987 partner is, daarover. ‘We zijn friends in business. Harm houdt bijvoorbeeld van zeilen. Als hij dan naar Londen komt zeilen, drinken we hier een paar biertjes. En gaan we naar een polowedstrijd in Windsor, de achtertuin van de Queen. Maurice, ik moet jou ook nog steeds een keer meenemen!’
Van Griekenland tot Nebraska
De band tussen Borrie en Alliott is sterk. Borrie is al 38 jaar aangesloten bij de alliantie en daarmee een van de langstzittende leden. Het bedrijf wordt door Colin omschreven als “one of the safest pair of hands” binnen de groep.
Het voordeel van aansluiten bij een internationale alliantie? ‘Een groot deel van onze klanten doet internationaal zaken’, zegt Harm. ‘Met één telefoontje kunnen we een Alliott-collega uit een ander land bereiken. Zo hebben we onze Griekse collega John Kleopas ingeschakeld voor een klant die in Griekenland een bedrijf startte met één werknemer. Zo’n project wordt door John behandeld alsof het zijn eigen klant is. Een andere klant hielpen we met het opzetten van een vestiging in de Verenigde Staten. Dankzij de lokale expertise deden we dat niet in New York, zoals het idee was, maar in Nebraska. Daar waren de belastingregels gunstiger. Dat is hoe we willen samenwerken.’
‘Familie beledig je niet’
‘Het is ontzettend waardevol om tegen klanten te kunnen zeggen: “Ik bel Scott in Sydney wel even” of “In Californië moet je bij Daryl zijn”’, zegt Colin. ‘Het noemen van een naam schept vertrouwen. Als die klant ergens op het vliegveld aankomt, wordt hij opgepikt door de Alliott-collega ter plaatse. Die hem ’s avonds mee uit eten neemt en hem beter wil leren kennen.’
De kwaliteit binnen Alliott wordt gewaarborgd via strakke richtlijnen. Er is onder meer vastgelegd hoe snel mails of telefoontjes tussen de leden beantwoord moeten worden. ‘We controleren hoe het met de verschillende leden gaat, qua omzet en qua klanten. Slechts een enkele keer hebben we een lid moeten verwijderen, omdat de naam van Alliott in diskrediet werd gebracht. Onze alliantie bestaat bij de gratie van goede relaties.’
Harm: ‘We zijn een wereldwijde familie. En je familie wil je niet beledigen. Dat gevoel creëren we.’
Verplicht naar conferenties
Mede daarom zijn alle leden verplicht minstens één keer per twee jaar een conferentie te bezoeken. Cruciaal, zegt Maurice. ‘Je ervaart en begrijpt culturele verschillen pas als je op die plek bent of elkaar fysiek ontmoet. In Nederland, zeker in Rotterdam, zijn we erg direct. Die manier van communiceren werkt niet in alle culturen. Amerikanen zijn anders dan Chinezen. Maar ook Duitsers en Belgen verschillen. Daarnaast verschillen per land de financiële wetten en regels. In onlineafspraken kun je prima de technische dingen bespreken. Maar wat ons écht bindt, is de sociale band, de vriendschap. Binnen Alliott is algemeen bekend dat je de beste deals sluit in de bar.’
Groei in coronatijd
‘Dat kan ik beamen. Al zijn we natuurlijk geen bunch of alcoholics die internationaal zakendoen om samen bier te kunnen drinken’, zegt Colin met de typisch Britse humor. ‘In de afgelopen decennia is wel bewezen dat veel bedrijven en ondernemers behoefte hebben aan een alliantie als de onze. Die is tijdens de coronacrisis alleen maar sterker geworden. Alleen al in 2021 hebben we er vijftien leden bij gekregen. Nu we groeien, is het voor ons een uitdaging om dat vriendschapsgevoel te behouden. Daarom hopen we dat we in november weer een conferentie kunnen houden.
Mét beers en hugs!’