‘Als je de prijzen verhoogt nemen de aantallen toe!’
Koninklijke Spido BV. - Rotterdam
In 2019 bestaat Spido 100 jaar. Het Rotterdamse bedrijf pakt groots uit. The Beach Boys worden naar Nederland gehaald, er is een tentoonstelling in het Maritiem Museum, het boek Venster op de Rotterdamse haven verschijnt en er wordt een nieuw en luxe schip gedoopt.
Toegehapt voor de kinderen
Blok gaat eerst in op de vraag waarom hij Spido eigenlijk kocht, na een carrière van 37 jaar bij KPMG Accountants: ‘Dat was niet zo’n grote stap als het misschien lijkt. Een accountant is ook ondernemer en bij KPMG werken 3.000 mensen. Door allerlei regels op het gebied van compliance mocht ik nergens in beleggen, maar in die tijd verdiende je daar wel goed. Ik houd niet van dure auto’s en dure reizen en je moet toch iets met je centen doen. Dus toen Spido voorbijkwam, hapte ik toe. Vooral voor mijn vier kinderen.’
Met angst en beven
Alhoewel de nu 69-jarige Blok al in 2006 eigenaar werd van Spido, ging hij pas in 2012 zelf de directie voeren. ‘De toenmalige directrice viel van de trap en was maandenlang uit de roulatie. Ik stapte hier binnen en de mensen wisten niet eens dat ik de eigenaar was. Het bedrijf stond er financieel niet goed voor, er was geen onderhoud aan de schepen en pontons gedaan en we moesten een aantal personeelsleden vervangen. De eerste twee jaar maakten we elke dag met angst en beven de post open. Bang dat er weer een lijk uit de kast zou komen.’
De wet van Blok
‘Een van de dingen die we deden om het bedrijf weer gezond te maken, was De wet van Blok toepassen: we hebben de prijzen verhoogd en de aantallen namen toe. Je kunt dus ook gewoon te goedkoop zijn. Overigens is een rondvaart van 75 minuten in Rotterdam met grote schepen nog altijd veel goedkoper dan een rondvaart van 60 minuten in de Amsterdamse grachten in die badkuipen. En we hebben natuurlijk ook de mazzel gehad dat het tij mee zat. We verkopen nu 100.000 rondvaarttickets per jaar méér dan in die tijd. Toen vroegen we 8,50 euro voor een kaartje en nu 13,95. De toename van het toerisme in deze stad speelt natuurlijk ook een rol, net als het goede werk van Rotterdam Partners.’
Zuinig en milieuvriendelijk
‘Nadat we twee jaar werkten aan de financiële gezondmaking van het bedrijf, zijn we gaan investeren. In een nieuw ponton bij het Wereldmuseum, het opnieuw inrichten van de Marco Polo en de Henry Hudson bij Futureland op de Tweede Maasvlakte, in vier van de vijf schepen zijn de motoren vervangen en het meubilair in de Abel Tasman is vernieuwd. Het grote ponton hier aan het Willemsplein was 25 jaar niet uit het water geweest. Ook dat hebben we opgeknapt. Komend najaar vervangen we nog de motoren van de James Cook en dan hebben alle schepen de meest zuinige en milieuvriendelijke motoren die er zijn. In totaal hebben we dan zo’n drieënhalf miljoen euro geïnvesteerd.’
Kaarten met cachet
De klandizie van Spido komt soms uit onverwachte hoek. ‘De Bridgebond heeft 650.000 leden die vooral in zaaltjes zitten te spelen. Nu organiseren ze meerdere keren per jaar toernooien op onze schepen. En met leden van Natuurmonumenten gaan we naar het eiland Tiengemeten. Door met bestaande instituten samen te werken, groeien wij. Zij benaderen hun leden en wij faciliteren. Zo’n trip met Natuurmonumenten is een mooi voorbeeld van een dagtocht. Dan gaan we naar een bestemming waar je van boord gaat. Zoals de Kerstmarkt in Dordrecht of de zilversmeden in Schoonhoven. Ook daar kunnen we groeien.’
Hand in hand met de haven
Ook op de Tweede Maasvlakte ziet Blok kansen: ‘Als wij het onze gasten vragen, geven ze aan dat ze vooral grote schepen willen zien. En die zijn in de toekomst vooral dáár. Daarom hebben we ons ook aangesloten bij het bezoekerscentrum Futureland. Daar komen nu 100.000 mensen per jaar, en dat zullen er meer worden. Spido wil nadrukkelijk bij de ontwikkeling van de haven betrokken zijn. Het Havenbedrijf is bezig met de ontwikkeling van dat gebied, dat is interessant voor het toerisme.’
Inspelen op de toekomst
‘De bedrijven op die Tweede Maasvlakte beschikken over enorme terminals met de modernste faciliteiten ter wereld. Die krijgen regelmatig delegaties op bezoek die ze, mede vanwege veiligheidsredenen, niet altijd kunnen ontvangen. Maar vanaf onze schepen op het water kun je die bedrijven ook prima bekijken. Verder is het grootste schip ter wereld, de Pioneering Spirit, een enorme publiekstrekker. Dus daar gaan we in de komende jaren meer mee doen. Net als dat we inzetten op Feyenoord City. Vervoer over water van en naar het nieuwe stadion is straks een manier om het verkeer daar te spreiden. Vanaf Feyenoord City kun je ook prachtige dagtochten stroomopwaarts organiseren.
Gesubsidieerde concurrentie
Er is nóg een groeimarkt die Blok scherp in de gaten houdt: de Chinese markt. ‘Kinderdijk is een zeer populaire bestemming voor de Chinezen die steeds meer deze kant op komen. Ik zie mogelijkheden om in een zevende schip te investeren dat we alleen inzetten voor trips naar Kinderdijk. Maar dan moet ik concurreren met het openbaar vervoer! Met de Waterbus die nu met anderhalf miljoen euro gespekt wordt door de provincie… Zij verkopen kaartjes die kant op voor zes euro. Dat is voor ons niet haalbaar. Maar onze schepen zijn wel veel luxer. Wij hebben veel meer te bieden.’
The Beach Boys komen!
Spido staat dit jaar uitgebreid stil bij het 100-jarig bestaan. Met de doop van een nieuw en luxe schip (zie kader) als een van de hoogtepunten. Bijzonder is ook de komst van The Beach Boys naar Nederland. Ze staan op 3 juli in het Nieuwe Luxor, waar Blok voorzitter van de Raad van Toezicht was en treden twee dagen later op op de Tweede Maasvlakte. ‘Dat doen ze samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. We richten een festivalterrein in waar plek is voor 2.500 mensen waarvan we er zo’n 1.200 met schepen kunnen vervoeren.’
Strandjongens in de sneeuw
‘We gaan met ons gezin elk jaar skiën in Ischgl in Oostenrijk en aan het begin en einde van het seizoen treden daar artiesten op. Robbie Williams en Bob Dylan hebben er gestaan. Toen ik hoorde dat The Beach Boys zouden komen, ben ik er met mijn oudste zoon naartoe gegaan. Dat is puur jeugdsentiment. Stonden die gasten daar bij een temperatuur van min 15 op te treden tussen de palmbomen op het podium… Het was echt fantastisch ! Later traden zij op in het Luxor. Dat concert, in 2017, was ook geweldig.’
Het wordt mooi!
‘Na het concert in Rotterdam heb ik de bandleden Mike Love en Bruce Johnston ontmoet. Die hebben een aantal professionele musici om zich heen verzameld en treden nog steeds 150 keer per jaar op. Het zijn oude knarren, maar nog steeds erg goed. Ze vroegen ons toen of wij niet een optreden met een philharmonisch orkest in Rotterdam konden regelen. Ze hadden eerder een album gemaakt met het Royal London Philharmonic en vonden dat erg leuk. Nu we 100 jaar bestaan, hebben we dit kunnen regelen. Het wordt mooi, dat weet ik zeker.’
Leonie van Gorcum en Richard Blok spelen een belangrijke rol in de organisatie van de jubileumactiviteiten. Van Gorcum is onder meer belast met de inrichting van het nieuwe schip: ‘Leo is vooral bezig met het uiterlijk van dat schip en ik met hoe het er van binnen uit komt te zien. We hadden voor de zakelijke markt behoefte aan een luxe schip. De naam hebben we al, maar die maken we bij de doop in juni pas bekend. De events, naast de rondvaarten, dagtochten en themacruises, de derde tak van ons bedrijf, worden weer vaker georganiseerd nu het goed gaat met de economie. Ik geniet elke dag van mijn werk bij Spido en ben er trots op bij zo’n mooi bedrijf te werken.’
Leo Blok kocht het bedrijf voor zijn kinderen. Het enige kind dat ook bij Spido werkt, is Richard. ‘Hier ligt mijn toekomst’, zegt hij. ‘Ik ben 27 en zit middenin een leerfase. Ik ben vooral bezig onze service nog verder te verbeteren en krijg steeds meer feeling met het bedrijf. Er liggen zoveel uitdagingen en er is zoveel groeipotentie. We laten dagelijks zien dat we veel meer zijn dan een rondvaartbedrijf.