Al 50 jaar op avontuur
12-02-20
Er was eens een klant die vroeg of hij een auto ook kon huren, inclusief onderhoud en verzekering. Dat kon! Vijftig jaar later viert AA Lease het gouden jubileum.
Avontuur
‘Zo schijnt het echt gegaan te zijn’, vertelt Hans de Boer over de oprichting van AA Lease. De algemeen directeur kan het weten. Hij werkt al 25 jaar bij de onafhankelijke en universele leasemaatschappij en onderhoudt nauwe contacten met de directie van autobedrijf Ames, waaruit AA Lease in 1969 ontstond. ‘Leasing, zoals het toen heette, was een nieuw fenomeen uit Amerika. Als een van de eerste in Nederland stapte Ames daar in. Destijds een avontuurlijke stap, maar het avontuur duurt al 50 jaar. Inmiddels zijn we qua omvang de twaalfde leasemaatschappij van Nederland.’
Geen prijzencircus
‘Het verhaal van de oprichting typeert nog altijd onze manier van werken’, vervolgt De Boer. ‘We pakken alles met beide handen aan en verkopen nooit nee, zoals onze relaties weten.’ Die relaties weten ook dat ze geen 50 procent jubileumkorting, 50 doldwaze dagen of een prijzencircus hoeven te verwachten. AA Lease viert het 50-jarig bestaan op een chiquere manier. Met onder meer een feest voor het personeel, een speciale jubileumwebsite (www.aalease50jaar.nl) en het evenement Duurzaam moet je doen, met interessante sprekers.
Mensenbedrijf
‘Dat past beter bij ons’, zegt De Boer. ‘We zijn een echt mensenbedrijf en investeren graag in persoonlijke relaties. Bedrijven die al 30 jaar klant zijn, dat is hier niet uitzonderlijk. Net als personeelsleden met een dienstverband van meer dan tien jaar. Werken moet leuk zijn, zeggen we hier altijd. Dat willen we ook uitstralen naar onze klanten en prospects. Mede daardoor behouden we bestaande klanten en komen er telkens nieuwe bij. Ook in de crisis groeiden we jaarlijks met gemiddeld vier procent.’
Ondernemer in loondienst
Een voorbeeld van een trouwe werknemer zit naast De Boer aan tafel. Marijn Bakker begon zestien jaar geleden in de buitendienst, werd daarna salesmanager en is inmiddels bijna vier jaar commercieel directeur. ‘Jonge mensen met een goede drive kunnen hier snel stappen maken’, weet hij uit ervaring. ‘Bovendien ben je hier een soort ondernemer in loondienst. Je krijgt veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat is een belangrijk onderdeel van ons succes. Daarnaast zijn we een erg hechte club en staan we er voor elkaar wanneer het nodig is.’
Ernstige verlamming
Ook dát ervoer Bakker. Eind vorig jaar werd hij getroffen door het syndroom van Guillain-Barré, een ernstige zenuwaandoening die hem tijdelijk tot aan zijn nek verlamde. Inmiddels is hij vrijwel volledig hersteld. Bakker: ‘Na mijn directe familie en vrienden waren Hans en een andere collega de eersten die aan mijn bed zaten. In het half jaar dat ik niet kon werken, heeft Hans al mijn klanten overgenomen. Ik mocht me van hem niet met werk bezighouden, wat best lastig is voor mij, en moest me volledig focussen op mijn herstel. Dat tekent de familiaire sfeer binnen het bedrijf. De steun en betrokkenheid gaven mij een enorm fijn gevoel tijdens die lastige periode.’
Medeleven van klanten
De Boer: ‘Wat al even typerend was, is de manier waarop onze klanten er mee omgingen. Veel van hen hebben medeleven getoond met Marijn. Toen we na zijn terugkeer voor het eerst weer naar een belangrijke klant gingen, vroeg die eerst uitgebreid naar de gezondheid van Marijn. En niet naar de auto’s. Dat is precies de persoonlijke band die wij met klanten willen hebben. De afgelopen 50 jaar én in de toekomst.’
Maatwerk in mobiliteit
Van AA tot Z was jarenlang de slogan van AA Lease. Inmiddels is dit al weer geruime tijd Zonder omwegen, maar in praktijk geldt de oude leuze nog steeds bij het bedrijf, dat zo’n 11.000 leasecontracten en (als AA Rental) 1.000 verhuurwagens in beheer heeft. ‘We nemen onze klanten namelijk alles uit handen op het gebied van mobiliteit en wagenparkbeheer’, zegt commercieel directeur Marijn Bakker.
‘Van de lokale ondernemer met één auto tot een multinational met meer dan 500 wagens en alles daar tussenin. We leveren alle merken personenauto’s en bedrijfswagens, en geven altijd maatwerkadvies, bijvoorbeeld over elektrisch rijden, dat we als een van de eerste leasemaatschappijen omarmden. Ook onze rapportages worden altijd op maat gemaakt, aan de hand van de specifieke wensen van de klant, die bovendien één vast aanspreekpunt heeft. Daarnaast krijgen we van klanten vaak te horen dat we heel snel en adequaat reageren. Dat totaalplaatje leidt tot een hoge tevredenheid, zowel bij de berijders als bij de eindbeslissers binnen een bedrijf.’