Zo bind je klanten met zakelijke kerstkaarten
10-12-24
Kerstkaarten versturen aan klanten, partners, werknemers en overige zakenrelaties is en blijft een mooie traditie. Het is bovendien een manier om contacten nieuw leven in te blazen. Hieronder lees je slimme tips hoe je kerstkaarten kunt inzetten om klanten aan je te binden, op een slimme manier.
Zorg dat je kaart opvalt
De eerste tip is de meest voor de hand liggende, want een kaart die opvalt zal ook betekenen dat je onderneming langer in het geheugen van de klant blijft hangen. Het maken van een grappige of persoonlijke kerstkaart is dan ook altijd een goed idee. Voorzie de kaart bijvoorbeeld van een humoristische tekst of kies voor een fotokaart om klanten op een persoonlijke manier prettige feestdagen te wensen. Je zakelijke kerstkaarten drukken is hiervoor ideaal, zo ben je verzekerd van een unieke kaart van goede kwaliteit. Om je kerstkaarten extra te laten sprankelen, kun je ze zelfs voorzien van een foliedruk. Wat natuurlijk perfect past bij Kerstmis en het nieuwe jaar.
Voorzie jullie kerstwens van een extraatje
Een tweede manier om klanten te binden met een fraaie zakelijke kerstkaart, is door deze te voorzien van bijvoorbeeld een kortingscode of een ander extraatje. Dit is natuurlijk een iets commerciëlere insteek, maar wel een aanpak die goed kan werken voor bepaalde bedrijven. Denk aan een code voor gratis verzending in jouw e-commerce shop of een kortingscode voor een product, zodat klanten het nieuwe jaar goed kunnen beginnen.
Kies voor een kerstkaart die klanten kunnen gebruiken
Je kunt jouw zakelijke kerstkaart ook voorzien van iets nuttigs, denk bijvoorbeeld aan een stickervel van je organisatie in de vorm van een kerstkaart. Handig als je bijvoorbeeld een servicebedrijf hebt en je op een van de stickers je contactgegevens zet, zodat klanten deze kunnen plakken in hun agenda. Of ga voor grappige stickers die zijn voorzien van het bedrijfslogo. Hoe leuker de stickers zijn om te plakken op een waterfles of ergens anders, hoe vaker klanten jullie bedrijfsnaam voorbij zien komen.
“One of a kind” kerstkaart
Als je een bedrijf runt met een beperkt aantal klanten die natuurlijk wel erg waardevol zijn en waar je persoonlijk contact mee hebt, dan zou je zelfs een unieke kaart kunnen maken voor iedere klant. Denk aan een foto die voor jullie beide een betekenis heeft of een grappige quote die een mooie herinnering oproept. Zo laat je je klant weten dat je jullie samenwerking erg op prijs stelt.
Persoonlijke teksten
Tenslotte nog een laatste tip die eigenlijk aansluit op alle eerder genoemde tips. Dit is namelijk het opsturen van een kerstkaart per post. Zo voorkom je dat je kerstwens per mail in de spambox terechtkomt of in de vergetelheid raakt, en een fysiek kaartje is tevens een stuk persoonlijker.
Probeer als het even kan (en je geen enorme aantallen hoeft te versturen), de kaarten te voorzien van een handgeschreven en persoonlijke kerstwens. Het opschrijven van de namen voegt al heel wat persoonlijkheid toe en het zijn veelal deze kleine dingen die uiteindelijk leiden tot meer klantenbinding. Persoonlijk contact, ook per post, is tenslotte nog steeds onmisbaar bij het zakendoen.