‘WIJ GAAN VOOR RADICALE EENVOUD’
ADMIX: IMPACTVOLLE CREATIVITEIT - Rotterdam
Admix vierde onlangs het 50(!) jarig bestaan. Met een halve eeuw ervaring in de strategische marketingcommunicatie weet Admix inmiddels precies wat wél en niet werkt voor organisaties. En die kennis gebruiken ze om hun positie in de markt te herclaimen met een heldere filosofie: radicale eenvoud!
Maar hoe vertaal je complexe B2B-communicatievraagstukken naar eenvoud? Raymon de Kruijff en Catelijne Bron leggen uit:
Van eenvoud naar resultaat
Catelijne rolde na haar studie de B2B-communicatie in, hoewel haar oorspronkelijke ambitie lag bij hippe, snelle campagnes. Al snel ontdekte ze dat producten en diensten zoals pensioenen, hijskraanogen of talentontwikkeling juist vanwege hun complexiteit veel interessanter en uitdagender zijn om voor het voetlicht te brengen. In 2017 startte ze bij Admix als account director. Raymon zag al snel haar potentieel om door te groeien naar bureaudirecteur. Catelijne: ‘Complexe vraagstukken van organisaties zijn veelal terug te brengen naar drie vragen:
1. Hoe val ik op en onderscheid ik me in een vaak verzadigde markt?
2. Hoe kan ik meer verkopen?
3. Hoe kan ik meer personeel aantrekken?
Het antwoord op deze drie vragen vormt de basis voor alles wat we doen – van marketingstrategie tot uitvoering. En dat doen we met een transparante aanpak en vaste prijzen, dus geen verrassingen voor de klant.’
Geen opsmuk, maar luisteren
Het marketingcommunicatievak is volgens Raymon en Catelijne overmatig complex geworden. Vol Engelse termen en buzzwords die afleiden van wat echt belangrijk is. ‘Wij luisteren naar wat onze klanten écht nodig hebben en vertalen dat naar effectieve oplossingen. Dat betekent dat we een standaard aanpak, maar geen standaard uitkomst hebben.’
‘De vraagstukken zijn vaak complex, maar de kunst is om grondig te onderzoeken wat de klantbehoefte is om doeltreffend resultaat te behalen. Én we zetten er de juiste mensen op. Daar besteden we veel aandacht aan binnen ons team.’
Ondernemershart
Raymon is CEO van de REIWA Group (betekenis: “menselijke balans” in het Japans). Daar valt Admix, samen met drie andere boutique bureaus, elk met een eigen communicatiespecialisme, onder. Hij weet als geen ander hoe het ondernemershart werkt. Zijn eigen pad begon in de wereld van reclame. Geïnspireerd door reclame-icoon David Ogilvy en de combinatie van creativiteit en technologie, heeft Raymon in zijn loopbaan alles meegemaakt: van internationaal opereren tot beursgangen – en ook een faillissement.
‘Ik begrijp als ondernemer dat het gaat om wat het oplevert. Het is onze taak om ondernemers te helpen hun budget maximaal in te zetten.’
Admix werkt met passie voor merken, maar ook voor de mensen achter de merken. ‘Zij weten alles over hun product of dienst en wij weten meer over communicatie en hebben het vermogen om hun “blinde vlekken” op te sporen. Wij willen samen met de klant aan een langetermijnrelatie bouwen. Onze kracht zit in de menselijke maat en doeltreffendheid, gestoeld op 50 jaar kennis en ervaring.’
Eenvoud door expertise
‘Eenvoud is niet per se simpel’, benadrukt Raymon. ‘Het vereist juist enorm veel kennis en ervaring om iets eenvoudig te maken. Vergelijk het met een balletdanser. Het ziet er zo eenvoudig uit maar het vergt jarenlange training. Of met muziek, kunst, architectuur. De kunst van communicatie is het terugbrengen tot de essentie.’
Catelijne vult aan: ‘Wij helpen bedrijven om hun merk bekender te maken, ervoor te zorgen dat mensen hun producten of diensten willen kopen, en meer personeel aan te trekken. Zo sluiten we de cirkel. Bij Admix draait alles om partnerships. Geen klassieke klant-leverancier-relatie, maar écht samen bouwen aan impact. We willen impact maken voor onze klanten, onze mensen en de wereld om ons heen. Elke dag een beetje beter, voor iedereen.’
Toekomstvisie
De komende vijf jaar wil Admix verder groeien, niet om meer geld te verdienen, maar om meer talenten de ruimte te geven mee te bouwen aan hun verhaal. Onder de REIWA Group als paraplu kan Admix samen met zijn “zusjes en broertjes” door heel Nederland lokaal klanten bedienen met de sterke backbone van de groep.
‘Zo willen we verder doorbouwen en ook een internationale stap maken. We blijven zelfstandig en privé gefinancierd, zodat we onze eigen beslissingen kunnen nemen.’
Met eenvoud als filosofie en impact als doel, blijft Admix de komende jaren zijn klantportfolio bedienen met effectieve B2B-communicatie voor meer zichtbaarheid. Want zoals Raymon het treffend en op z’n Rotterdams zegt: ‘Als ze je niet kenne, kenne ze je ook niet belle.’
TEKST: NATHALIE VAN HUET
FOTO: LIZZY ZAANEN