Ondernemerschap

Werkgeluk

Facilicom - Rotterdam

Nathan de Ridder, directeur Facilicom Management en Advies, en senior salesmanager Mirjam Marée-van Reek bieden bedrijven advies en managementondersteuning op het gebied van facilitaire zaken. De facility experts zijn gegrepen en gedreven door de Rotterdamse helpersmentaliteit. ‘Wij willen een betere leefomgeving voor iedereen.’

Rotterdamse roots?

Mirjam: ‘Ja, een echte Rotterdamse. Al woon ik nu in Oostvoorne. Grote pluspunt: elke ochtend een uur met mijn labrador wandelen door de duinen en langs het strand. De bereidheid van Rotterdammers om elkaar te helpen, is uniek. Na meer dan tien jaar werken in Amsterdam en Den Haag, begon ik anderhalf jaar geleden bij Facilicom. Mijn Rotterdamse netwerk is altijd loyaal gebleven. Terug in de stad bleek de verbinding nog altijd even sterk.’

Nathan: ‘Na zeventien jaar studeren en werken in deze stad, ben ik vergroeid met Rotterdam. Een krachtig bedrijfsleven. De directheid en aanpakkersmentaliteit. Van een studentenflatje in het bruisende Kralingen, nu in Park Zestienhoven, dat aanvoelt als een dorp. Naast Golfcenter Seve en Hockey Club Rotterdam, plekken waar ik graag mijn vrije tijd doorbreng.’

Facilicom-bloed?

Nathan: ‘Rotterdammer Johan Geurts begon dit bedrijf in 1966. Ondanks dat we nu landelijk met 26.000 medewerkers zijn, voelt Facilicom nog steeds als één familie. Ik kwam hier twaalf jaar geleden als trainee binnen. Meteen een leidinggevende functie én een breed loopbaanperspectief. Dat gaf voor mij de doorslag. Als je laat zien wat je kan, lef toont, dan liggen hier zoveel mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. In een uitdagende arbeidsmarkt blijven we daarmee alle generaties boeien en binden.’

Mirjam: ‘Facilicom is een mensenbedrijf. En sociaal-duurzaam. Mensen zijn geen nummers. We vinden een goede werk-privébalans belangrijk. En mensen die het moeilijk hebben, persoonlijk of financieel, proberen we concrete hulp te bieden. Daarnaast geeft onze langetermijnstrategie mensen ook een veilig gevoel.’ 

Een 10 voor werkgeluk? 

Nathan: ‘Daar ligt hier wel de focus op. Mensen met een facilitair hart willen met hun passie bezig zijn. De eerste vraag aan een medewerker tijdens een ontwikkelgesprek: “Welk cijfer geef jij jouw werkgeluk?” Manieren vinden om die 10 te bereiken, blijft ons doel.’

Mirjam: ‘Werkgeluk vind ik in de verbinding met mensen. Een cateringmedewerker van het eerste uur vertelde mij vandaag glunderend in de lift dat zij vroeger elke dag meneer Geurts een kopje koffie bracht, en vanmiddag met onze huidige CEO Eric Otto op de foto mag. Deze verbinding is werkgeluk. Net als mijn verbinding met zakelijke contacten.’

Mensen die het moeilijk hebben, persoonlijk of financieel, proberen we concrete hulp te bieden

Was corona een zware tijd? 

Nathan: ‘Als arbeidsintensieve organisatie hadden wij het moeilijk. Toch hoefden we gelukkig niet op ontslagrondes over te gaan. De stabiliteit van een familiebedrijf helpt dan. En we konden met onze mensen over diverse bedrijfsonderdelen schuiven. Ze hebben pakketjes bezorgd, maar ook eenzame ouderen gebeld. Bij Facilicom werken we aan een betere leefomgeving voor iedereen. Ook in tijden van crisis.’

Mirjam: ‘Dat was totaal anders in de hospitalitybranche waar ik werkte. Een aantal hotels binnen mijn portefeuille ging zelfs failliet. Toen na corona de markt weer aantrok, moest ik mijn team opnieuw opbouwen. Nu zit daar wel mijn kracht. Maar ik was intussen ook moeder, de magische 40 gepasseerd… Facilicom kwam voor mij op het juiste moment. Het interessante is dat hospitality en facilitair dichter tegen elkaar aan liggen dan ik dacht.’

Je weet pas wat je mist…

Nathan: ‘… als het er niet is. Mensen zien het als een gewoongoed als hun werkplek schoon en veilig is. Je krijgt met name alleen commentaar als iets niet goed is, en uit alle lagen van de organisatie. Dat maakt het speelveld voor mij interessant. En houdt mij met beide benen op de grond. Door corona is facilitair als bedrijfsonderdeel wel zichtbaarder geworden, met meer waardering voor onze medewerkers. Net als in de zorg. Maar nu alles weer normaal is… We hebben als mensheid daarin nog wel stappen te maken.’

Mirjam: ‘Bedrijven beseffen steeds meer dat ze serieus moeten nadenken over een toekomstbestendige invulling van hun facilitaire dienstverlening. Het is een essentieel onderdeel van een organisatie. Een facilitaire scan kan uitkomst bieden. Wat zijn de effecten van meer thuiswerken? Zijn de faciliteiten, eten, drinken en inrichting nog aantrekkelijk genoeg in de huidige krappe arbeidsmarkt? Een verhuizing in zicht? Is er een interim-, project- of verandermanager nodig? Daar denken wij als facility experts graag over mee. Open en eerlijk, op z’n Rotterdams. En met daadkracht als dat nodig blijkt.’

Meer nieuws