No guts no glory!
Agin Timmermans - Rotterdam
Afgelopen zomer volgde ik een leiderschapstraining van een bekende leiderschapsgoeroe waar aanwezige ondernemers en bestuurders dit unaniem kozen als dé spreuk voor vooruitgang: No guts no glory! Zonder ballen geen lauwer! Niet echt verrassend vond ik, want ja, ondernemen is lef tonen. In elk facet van je bedrijf. Dag in dag uit. En er is iedere dag wel wat. Gezanik, gezeur, geneuzel. Met mensen, met resultaten, processen, financiën… Die los je op, daar leer je van. Voorwaarts!
Wij gebruiken bij AGIN Timmermans graag ‘Zonder wrijving geen glans’. Het klinkt vooral heel leuk als mijn collegae van onze zuidelijke kantoren het een beetje op z’n Brabants zeggen; vraag hen maar eens…
Nou, wrijving hebben we wel in ons landje. Hoeveel crises de nieuwsmedia in 2022 telden? Zonder te willen bagatelliseren, ben ik gestopt met tellen. Ons land zucht en kreunt onder de crises. Een oudere Rotterdammer vertelt in een filmpje dat op social media circuleert: ‘We zijn een ZEURmaatschappij geworduh. As je vroeger bij je baas zou kommuh zeure over dat je burrun aut klachte had, dan kon je een paar pleurisklappen krijgen. Gewoon werrekuh mos je.’
Klare taal en ik snap het. Je wordt toch compleet kriegel van de verzuchting en verzuring die je leest in de (social) media. Iedere tegenslag is een crisis. Individuen en groepen voelen zich miskend en achtergesteld. Social media-posters schreeuwen zonder brononderzoek hun mening uit. Mensen van allerlei pluimage gooien bakken bagger over de bühne. Nuancering, verdiepen in de ander, een andere mening aandachtig beluisteren, respectvolle communicatie… het lijkt uitgestorven.
Des te meer kan ik de artikelen en interviews in Friends in Business waarderen. Informatief en sprankelend positief. ‘En betaald!’, roept het zuur. Een zure aanname, want er is een fijn deel onafhankelijke redactie. Het FIB-redactieteam kiest ervoor om weg te blijven bij de vorm van journalistiek die erop uit is om enkel te hakken en te ageren. Om niet te beginnen over die razendsnel opgekomen sapkanalen die menen de plicht te hebben om alle privéperikelen van BN’ers bloot te leggen. Wat is dat ineens voor naar fenomeen?
Hoe prettig om informatieve en inspirerende verhalen van ondernemers te lezen. Over drijfveren, successen, soms teleurstellingen, de moed om tegenslagen te trotseren en doorrr. Dat geeft energie en inspiratie.
Psychologe Liesbeth Woertman stelt: ‘We zijn allemaal in deze wereld geworpen, niemand snapt waarom, en dan gaan we ook nog een keer dood. Je zou denken: reden genoeg om een beetje aardig tegen elkaar te zijn en elkaar de hand te reiken.’ En zo is het. Toon eens de guts om oprechte belangstelling te tonen, verdiepingsvragen te stellen (überhaupt vragen te stellen) en vooral te luisteren en daarvan te leren, dan maken we met elkaar grote stappen richting glory.