Tip van Omwerven: ‘Stel een cv niet als vereiste’
Omwerven - Spijkenisse
Bij Omwerven denken en doen ze het anders. Ze denken en doen het gerichter. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat Omwerven, gevestigd in Spijkenisse, zien hoe het keer op keer de juiste persoon weet te vinden voor werkgevers die smachten naar versterking. Exclusief voor Friends in Business neemt Omwerven elke maand een vacature onder de loep.
Omwerven opereert nationaal, van DHL tot HEMA, maar directeur-eigenaar Roy Verduyn begint liever met een organisatie dicht bij huis. Friends in Business zocht een accountantmanager voor de regio Zeeland en voor die vacature deed dit zakelijk crossmediaal communicatieplatform beroep op de expertise van Omwerven.
Met een groot aantal ervaren tekstschrijvers in de gelederen van Friends in Business was de vacaturetekst een appeltje-eitje. Omwerven heeft in dit geval slechts wat puntjes op de i gezet zodat de vacature nog meer opviel bij de juiste doelgroep.
‘De vergissing die bijna iedereen maakt, is een vereist curriculum vitae. Een cv kun je beter als optioneel in de vacature opnemen. Met die voorwaarde werp je als bedrijf een veel te hoge drempel op. Weet jij nog van welk jaar tot welk jaar je waar hebt gewerkt? In dat uitzoekwerk heeft niet iedereen zin. Mis je al een paar goede potentiële kandidaten.’
Een cv zegt bovendien niets over iemands arbeidsethos, vindt Roy Verduyn. ‘De loyaliteit zou je er misschien van af kunnen lezen. Maar dat iemand ergens lang heeft gewerkt wil niet zeggen dat hij of zij er altijd met veel plezier heeft gewerkt, dat er prestaties van formaat zijn geleverd.’
Een korte wervingscampagne met data gestuurde call-to-actions was voldoende om een geschikte persoon te vinden voor deze functie. De statistieken spreken boekdelen. Twee uur na de livegang van de vacature was de eerste reactie binnen. In totaal waren 47 personen geïnteresseerd en hebben zestien kandidaten gesolliciteerd. Binnen veertien dagen was de vacature ingevuld.
‘Door te vissen in een andere vijver, door te zoeken naar latent werkzoekenden vind je zelfs in tijden van personeelsschaarste enthousiaste kandidaten die een aanwinst zijn voor jouw bedrijf.’