Ondernemerschap

Succesformule

02-07-24

Geen strakke pakken en hete aardappel in de keel. De advocaten van AG Hart zijn van het Rotterdamse soort: handen uit de mouwen en recht door zee. Als in een goed franchisehuwelijk bundelen Jeff ’t Hart en Diana van Arkel hun individuele krachten voor het hogere doel.

De geschiedenis van AG Hart gaat terug tot 1901!

Jeff: ‘Anema & Greve – later AG – was een van de oudste advocatenkantoren van Rotterdam, gevestigd aan de statige Parklaan, gespecialiseerd in zeerecht. Later kwam daar franchiserecht bij. Een niche. In 2012 ben ik met mijn kantoor met AG gefuseerd. Als dé specialist in franchiserecht en e-commerce zijn we uniek binnen de advocatuur. Als klein kantoor krijgen we ook bij de grote bedrijven een kijkje in de keuken.’

Diana: ‘Als franchise kent iedereen de supermarkt- en horecaketens, maar ook veel franchiseformules zijn dienstverleners, bijvoorbeeld de zorg- en sportsector. Ik ken de markt ook van binnenuit. Jarenlang was ik werkzaam binnen de McDonald’s franchiseformule. Daardoor kan ik cliënten nog beter uitleggen hoe belangrijk de relatie tussen franchisegever en franchisenemer is en de mogelijke gevolgen van bepaalde veranderingen binnen de formule overzien.’

Hoe zijn jullie in het franchiserecht gerold?

Jeff: ‘Een carrière binnen het scheepstimmerbedrijf van mijn ouders, op Feijenoord, leek aanvankelijk mijn pad. In de avonduren studeerde ik rechten. Ik werd advocaat en was vervolgens een tijdje jurimetrist in de wetenschappelijke sectie van een groot advocatenkantoor. Door toeval kwam ik in aanraking met het franchiserecht, een fascinerende en dynamische niche waarin ik al mijn creativiteit kwijt kon.’

Diana: ‘Mijn roots liggen in Den Haag. Na de middelbare school had ik geen idee wat ik wilde gaan studeren. Ik kon echter wel goed praten en schrijven. Sinds mijn rechtenstudie werk ik in de ondernemingsrechtpraktijk. In 2012 werd ik geïntroduceerd bij AG Hart Advocaten. De klik met Jeff was er vanaf dag één.’

Een franchisecontract is als een huwelijk?

Diana: ‘Zo is het. Het draait allemaal om het behoud van een goede relatie, je hebt immers een gezamenlijk belang. Bij een coöperatie, waarin het samenwerken wordt beheerst door een gemeenschappelijk doel, is dat nog complexer. Bij strubbelingen ga je eerst proberen te lijmen. Een scheiding biedt enkel als laatste optie soelaas.’

Jeff: ‘De magie van een goed franchisehuwelijk? Duidelijkheid! Een voortdurende balans vinden tussen de belangen van beide partijen en het anticiperen op veranderingen binnen de franchiseformule. Het houdt ons scherp en betrokken. Wij kennen bedrijven door en door, en hebben langdurige relaties met onze klanten.’

Jullie zijn een sterk zakelijk duo…

Jeff: ‘Diana’s doorzettingsvermogen en winnaarsmentaliteit zijn bewonderenswaardig. Ze is echt iemand met pit, en heeft in de rechtszaal, haar op haar tanden. Voor cliënten gaat ze door het vuur.’

Diana: ‘Jeff heeft een hoge gunfactor. Hij kan met iedereen praten. Van winkelmedewerker tot bestuursvoorzitter van een grote winkelketen. Hij gedijt in zijn adviseursrol. Als mediator is hij altijd op zoek naar oplossingen.’

Wat is de rol van e-commerce voor franchise?

Jeff: ‘De opkomst van e-commerce nam door corona een vlucht. Wij stonden onder andere aan de wieg van de thuisbezorging van de Jumbo-supermarkten, waarbij we hebben geholpen bij het ontwikkelen van juridische kaders.’ 

Diana: ‘Bij e-commerce gaat het om het vinden van een balans tussen online en offline omzet. Focus op online betekent vaak minder activiteit in de winkel. Een spagaat waar veel ondernemers in zitten. Franchisegevers hebben daarbij een zorgplicht.’

Andere hot topics?

Diana: ‘Het tabaksverbod in supermarkten en winkels. Over de omzetderving die kan ontstaan, móeten partijen in gesprek.’ 

Jeff: ‘Inflatie, loonsverhogingen en collectieve energie-inkoop creëren bij alle formules een spanningsveld tussen marges en investeringen. Niet alleen in de horeca vallen klappen. Ook bij supermarkten groeien de bomen niet tot in de hemel.’

Wat zijn jullie toekomstdromen?

Diana: ‘Leven in het moment is belangrijk voor mij. Als ik een droom heb, ga ik ervoor. Ik denk dat veel mensen te vaak dingen uitstellen.’ 

Jeff: ‘Een huis in de VS! Ik ben een echte Amerika-ganger. Het land is bovendien de bakermat van franchise, en als voorloper qua concepten heel inspirerend. Ik stuur dan ook regelmatig foto’s naar mijn cliënten.’

Wat weet niemand van jullie?

Jeff: ‘Als gediplomeerd molenaar weet ik elk spijkertje en boutje van alle typen molens te benoemen. Mijn vrouw is geboren in een molen op Kinderdijk en mijn schoonvader woont er nog steeds. Over dromen gesproken…’

Diana: ‘Achter mijn zakelijke uitstraling schuilt een behoorlijk burgerlijk type, haha. Ik houd er namelijk van om vogels te fotograferen, soms urenlang. En wandelen. In zes weken de Camino naar Santiago de Compostela lopen staat hoog op mijn bucketlist. Dan weet je dat alvast Jeff…’

Meer nieuws