‘STEEDS WEER EEN NIEUW IDEE’
SAM Reclame & Communicatie - Rotterdam
Stephan van der Meer (SAM Reclame & Communicatie) over klant Bokhorst Installatietechniek
Voor Stephan van der Meer is Chris van Beest de ideale opdrachtgever. De DGA van Bokhorst Installatietechniek is ondernemend, kritisch en ideeënrijk, maar snapt bovenal hoe hij het beste van de expertise van SAM Reclame & Communicatie kan profiteren. Discussies tussen de twee over een nieuwe huisstijl of campagne kunnen er fel aan toegaan, maar over het resultaat zijn ze uiteindelijk altijd enthousiast.
Het Ridderkerkse bedrijf is specialist in loodgieterswerkzaamheden, klimaatinstallaties en elektra, en werkt vooral voor aannemers en woningcorporaties. Chris van Beest begon er als trainee installatietechniek, groeide op tot directeur en nam Bokhorst Installatietechniek, samen met een investeerder, in 2011 over.
Wat is de bron van jullie samenwerking?
Chris: ‘Het ging in eerste instantie om vernieuwing van het bedrijfslogo. Het resultaat en Stephans manier van werken bevielen me. Zodoende zijn we steeds meer samen gaan doen.’
Stephan: ‘Zoals altijd hebben we toen eerst onderzoek gedaan voor Bokhorst, onder meer naar de marktpositie. Daaruit bleek dat ze – toen al – sterk en uniek waren in milieubewust werken, en dat hebben we gebruikt om het bedrijf op een unieke manier in de markt te zetten. Dat gaf ze een voorsprong en pakte commercieel heel goed uit.’
En daarna?
Stephan: ‘We mochten steeds meer doen. Ook buiten Bokhorst heeft Chris succes. Hij is echt heel ondernemend. Of het nu gaat om de overname van een collega-installateur of het ontwikkelen van creatieve ideeën, waar nieuwe bedrijven uit zijn ontstaan. Zoals loodgietershulp.nl in 2021. Een heel slim concept: mensen die er bij het klussen niet uitkomen, kunnen via dit platform een professional laten meekijken. Die geeft tips en advies. Over de aanpak en de materialen bijvoorbeeld. Dat is goedkoper dan een loodgieter laten komen. Denk alleen al aan de voorrijkosten.’
‘Het leuke is dat uit dat idee vorig jaar nóg een bedrijf is ontstaan.’
Vertel eens…
Stephan: ‘Dat is Coolfox. Een softwaremodule die zonder toeters en bellen, gewoon via internet, voor een bedrijf live videoverbindingen mogelijk maakt met klanten. Net als loodgieters.nl, maar dan voor allerlei andere bedrijven: timmerbedrijven, aannemers, fietsenmakers en ga zo maar door!’
Gebruikt Bokhorst Coolfox zelf ook?
Chris: ‘Ja, want het is hartstikke handig. Vroeger wist een monteur niet wat hij bij een klus zou aantreffen en wat voor materialen hij daarvoor nodig had. Dan moest hij eerst terug naar de zaak om dat te halen. Dat onnodig heen en weer rijden voorkomen we nu doordat een collega op kantoor via de computer inlogt bij die klant om te analyseren wat er aan de hand is en welke materialen en gereedschappen de monteur mee moet nemen. We werken daardoor veel efficiënter. Het spaart heel veel ritten. Investeren in schonere auto’s is goed voor het klimaat, maar minder rijden is nog veel beter.’
Je vroeg Stephan om advies over de marketing en communicatie?
Chris: ‘Om advies en nog veel meer. SAM heeft ook het ontwerp voor Coolfox gedaan, de website geregeld en ook de bedrijfsnaam bedacht.’
Stephan: ‘Ik geniet van de samenwerking. Chris verrast me steeds weer met een nieuw idee. Dan denk ik: wow, wat gaaf en ga ik over de inhoud en de plaatjes nadenken. En als het een keer níet lukt en we komen in een doodlopende steeg uit, dan gaan we er niet mee door. Ook geen ramp.’
Hoe werkt dat samenspel?
Chris: ‘Ik ben geen gemakkelijke voor Stephan. Ik heb zo mijn eigen mening. Als hij met een ontwerp komt, vind ik daar wat van. Daar gaat hij mee aan de slag en uiteindelijk komt er altijd iets gaafs uit. Opvallend vaak lijkt het eindresultaat dan toch heel veel op het eerste plaatje, haha.’
Stephan: ‘Chris is het vliegwiel, maar ik denk dat het voor hem prettig is om samen te pingpongen. Dat is een creatief proces dat verder gaat dan alleen ontwerpen en campagnes bedenken. Soms raken mijn voorstellen kant noch wal, maar er zitten ook dingen tussen die hem helpen zijn idee verder aan te scherpen.’
Chris: ‘Het contact is gewoon goed. Hij snapt onze branche en kent ons bedrijf.’
Dat helpt vast…
Stephan: ‘Als Chris iets wil veranderen, gaan we op zoek naar een compromis. Je wilt het waardevolle verleden van Bokhorst niet verkloten, maar met de aanpassing een nieuwe stap vooruit zetten. Dat klinkt misschien gemakkelijk, maar dat is het niet. En Chris snapt dat… Dat er denkwerk voor nodig is.’
‘Helaas zijn er veel bureaus die luisteren naar wat de klant wil en vervolgens met een mooi plaatje komen dat daarbij past. Ja, dan is die klant blij, maar bereikt hij het doel en zijn doelgroep? Levert het meer business op? Ik denk dat je er als ondernemer meer aan hebt als je reclamebureau waar nodig tegengas geeft. Chris accepteert dat.’