Ondernemerschap

OP Z’N AMERIKAANS

PLG Concepts - Rotterdam

PLG CONCEPTS

Het is gelukt. Binnen vier weken had PLG Concepts het geld bijeen dat nodig was om de tickets en het verblijf van het Nederlands dovenelftal te bekostigen in de Braziliaanse stad Caxias do Sul, waar van 1 tot en met 15 mei de 24e Summer Deaflympics plaatsvonden. 

Oranje hoodies
Via Marcel van der Kraan, sportchef bij De Telegraaf, hoorden Pim Blokland – wie Feyenoord liefheeft, kent deze suikeroom – en Laurain Engel-Te Riet dat de dove stervoetballers in een jaar tijd waren opgeklommen van de 21e naar de zevende plek op de wereldranglijst. Daarmee verzekerden ze zich van deelname aan de Deaflympics. De bond, de KNDSB, beschikte echter niet over voldoende middelen om het elftal inclusief begeleiding naar Brazilië te laten afreizen. 
Dat lot trokken de eigenaren van PLG Concepts zich aan. Ze bedachten een toffe actie: ze ontwierpen ‘retailwaardige’ oranje shirts en hoodies, ofwel kleding waarmee je tijdens Koningsdag en het WK voor de dag kunt komen. Door de verkoop van die shirts en hoodies én bijdragen van sponsors is deelname aan de Deaflympics veiliggesteld. Engel (‘geen schoonfamilie van’) doet namens PLG Concepts het woord: ‘Dat het is gelukt in zo’n korte periode, geeft zó veel voldoening.’

Jan Boskamp
Het is niet het enige doel waar dit duo zich hard voor maakt. Voor Support Casper, dat geld inzamelt voor baanbrekend onderzoek naar alvleesklierkanker, bedacht het vier imitatiepoppetjes van de sterren van het televisieprogramma Vandaag Inside. ‘Johan Derksen liep in de verkoop op kop totdat wij lieten doorschemeren dat Jan Boskamp, als geboren Rotterdammer, achterliep. Dat wil niemand in deze stad horen. Jan Boskamp is inmiddels als pop uitverkocht.’

Op z’n Amerikaans
Stichting Jarige Job, Campus010 voor kinderen met een leerachterstand, het Ronald McDonald Huis… de lijst met goede doelen is schier oneindig. De maatschappelijke betrokkenheid van de compagnons is zó groot dat je je afvraagt of er nog tijd overblijft voor commerciële activiteiten. ‘We zijn begaan met anderen, maar we zijn bovenal zakelijk. Commercieel van kruin tot teen. We schrijven niet klakkeloos een cheque uit. We doen waar we goed in zijn: funding en merchandising. Het is een Amerikaanse manier van denken én doen.’

Leuke klanten
PLG Concepts, gevestigd in de Spaanse Polder, blinkt uit in het branden van startende en bestaande ondernemingen en het kijkt daarbij verder dan een bedrijfslogo op een shirt of balpen. ‘Het maakt nogal uit welk materiaal je voor zo’n shirt gebruikt. Met shirts die snel kreukelen, straal je niet uit dat je een gezond bedrijf bent, dat je goed bent voor je personeel. En je uitstraling bepaalt voor een groot deel je omzet. Met een beetje van dit en een beetje van dat kom je er niet.’
Branding is lastiger dan je denkt. Veel organisaties weten van zichzelf niet waar hun kracht ligt, of andersom, waar ze hun slechte imago aan te wijten hebben. Wij denken conceptueel. Dat is dan ook de reden waarom wij alleen in zee gaan met leuke klanten.’

Coentje 
‘Met leuke klanten bedoel ik klanten die niet stug zijn, klanten die hetzelfde doel voor ogen hebben. Dan ontstaan er heel mooie dingen. Ja, Feyenoord is inderdaad een leuke klant. We hebben bijvoorbeeld de rechten verkregen van Coentje, de clubmascotte. Het beddengoed, de schooltassen met Coentje, het is door PLG Concepts bedacht en gemaakt.’

Getrouwd met een Rotterdammer
De P in PLG verwijst naar Pim, de L naar Laurain en ‘de G staat tegenwoordig voor gezellig’. Het duo vond elkaar drie jaar geleden bij de businessclub van Feyenoord. Engels eerste werkgever was overigens FC Twente. ‘Maar ik ben getrouwd met een Rotterdammer, dat maakt veel goed.’   
De liefde voor de sport beperkt zich echter niet tot de directietafel. ‘Een van de teamleden is Misja Harcksen, honkballer bij Neptunus. Voor de KNBSB, de honkbal- en softbalbond, hebben we de volledige kleding- en merchandise-lijn mogen opzetten. En we doen de aankleding en merchandising van de World Police & Fire Games, die in juli in Rotterdam worden gehouden.’

Wereldbaan
Ze zijn echter van alle markten thuis. ‘Een van die leuke klanten is een glazenwasser. Zijn personeel stond voorheen in hun kloffie te werken. Het draagt nu puike shirts en rijdt rond in auto’s met een puike bestickering. De eigenaar viel het op dat zijn medewerkers door die frisse uitstraling sterker in hun schoenen staan. Ze hebben het gevoel dat ze ertoe doen. Als je die trots mag creëren, dan heb je toch een wereldbaan? Dat ik vaker wel dan niet een werkweek van 80 uur aantik, soit.’

Meer nieuws