Ondernemerschap

Onderscheidende groene heftrucks

Mitsubishi Forklift Trucks - Rijswijk

John Oosterling is sinds anderhalf jaar commercieel directeur bij Logisnext Benelux. Logisnext is een wereldwijde leverancier van interne transportmiddelen en een volle dochter van Mitsubishi Heavy Industries, een van de grootste bedrijven ter wereld. In de wereldwijde markt voor interne transportmiddelen neemt Mitsubishi Logisnext de vierde plaats in. Dat is bij veel mensen niet bekend.

Oosterling: ‘Logisnext bestaat al lang en is vooral bekend vanuit de merknamen van bedrijven die in het verleden zijn samengevoegd. Zoals Mitsubishi Forklift Trucks, Nissan, TCM en Atlet. Logisnext opereert nu in West-Europa steeds meer onder één merknaam: Mitsubishi Forklift Trucks. Met een onderscheidende groene signaalkleur op de trucks. Daarvan zie je er steeds meer. Eén merk geeft veel duidelijkheid en maakt ons merk in de markt beter herkenbaar.’ Logisnext Benelux heeft vier vestigingen in Nederland (Rijswijk, Enschede, Venlo en Valkenburg) en één in België.

Vrij grote stappen

Ook in Nederland is Logisnext met een groeiend marktaandeel een aanwezige speler. ‘Door de optelsom van alle eerdere merken was dat niet voor iedereen herkenbaar. Nu we gekozen hebben voor het merk Mitsubishi Forklift Trucks, hebben we de afgelopen jaren in de Benelux grote stappen gezet op het gebied van marketing. En we zijn nog bepaald niet klaar. Als wereldwijde en ook als Benelux-organisatie zijn we ambitieus: we willen groeien en met onze nieuwe strategie kan dan ook.’

‘Nederland heeft een goed klimaat voor verandering en innovatie, en Nederlanders zijn doorgaans behoorlijk veranderings-gezind. Het komt regelmatig voor dat we in de Benelux iets bedenken en testen, wat vervolgens in de rest van Europa wordt ingevoerd. Een voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van onze website en de manier waarop wij met leads omgaan.’

Ruimte voor ondernemerschap

‘Er is veel ruimte voor ondernemerschap. Dat is een van de redenen waarom ik ook voor Mitsubishi Logisnext gekozen heb. Ik zie heel veel kansen met dit merk en bedrijf. Bovendien hebben we in veel gevallen de mogelijkheid om in de Benelux zelfstandig beslissingen te nemen. Uiteraard moeten de resultaten goed blijven, en als dat het geval is, is er veel ruimte voor eigen initiatief.’

Voorzien in intern transportbehoefte

Logisnext levert alle producten en service voor intern transport in warehouses en bedrijven in bredere zin. Dit omvat al dan niet bemande heftrucks, veeg- en schrobmachines, magazijninrichtingen, warehouse consultancy, fleetmanage-mentsystemen, veiligheidstrainingen en aanverwante producten. ‘We bieden een breed assortiment aan, in combinatie met allerlei financieringsmogelijkheden en vormen van flexibiliteit. We zien dat de markt zich steeds meer ontwikkelt naar ontzorging van klanten op het gebied van intern transport. Dat betekent dat bedrijven steeds meer zoeken naar de juiste vervoerscapaciteit en -kwaliteit op het juiste moment. Wij vullen die vraag graag in.’

Nederlanders zijn doorgaans behoorlijk veranderingsgezind

Schiphol

Het materieel en de dienstverlening van Logisnext kun je door heel het land tegenkomen. In kleine magazijnen van productiebedrijven tot grote distributiecentra van logistiek dienstverleners. ‘We hebben zowel in Nederland als België een groot servicenetwerk van mobiele monteurs. Op die manier kunnen we 24×7 snel ter plaatse zijn.’ 

‘Er zijn bedrijven waar we een eigen werkplaats hebben, met onze mensen die ter plaatse iedere dag zorgen dat alle machines veilig en naar behoren werken en proactief onderhouden worden. Een voorbeeld daarvan is onze werkplaats op Schiphol. Bij andere klanten komen onze servicemonteurs een aantal keren per jaar, per maand of zelfs per week langs om de machines te onderhouden of repareren. 

Afhankelijk van hoeveel trucks deze klanten in bedrijf hebben en hoe intensief die worden gebruikt.’

Tuinmeubelen en vuurwerk

‘Klanten vragen flexibiliteit. Dat we helpen inspelen op de seizoensinvloeden in hun bedrijf. Bedrijven in de tuinmeubelen-, vuurwerk-, speelgoed- of andere retailbranches zijn seizoensgebonden. Wij zorgen dat zij kunnen op- en afschalen als 

dat wenselijk of noodzakelijk is. Deze bedrijven hebben niets aan een te grote vloot waarvan een deel onnodig lang stilstaat. We hebben een grote verhuurvloot waarmee we zorgen dat de juiste machines op het juiste moment beschikbaar zijn. Met aanvullende korte huur- of leasecontracten bieden we oplossingen op maat.’ 

‘Ons bedrijf werkt nauw samen met klanten. Zij waarderen onze betrokkenheid en flexibiliteit. We willen begrijpen hoe het proces van onze klanten werkt. Alleen zo kunnen we op de juiste manier inspelen op hun behoeftes.’ 

Nóg beter samenwerken

‘Dat is voor mij óók ondernemen: het zoeken naar oplossingen voor klanten. Ontzettend leuk om te doen! Ik probeer heel dicht bij klanten te staan, te begrijpen wat er in het bedrijf gebeurt en hoe wij daarop kunnen inspelen.’ 

‘Tegelijkertijd heb ik de verantwoordelijkheid voor ons marketing & sales-team. Ik moet ervoor zorgen dat het team zijn werk met plezier kan doen en met de juiste dingen bezig kan zijn. Dat doe ik met plezier. Ik ben ervan overtuigd dat nauwe en betere samenwerking leidt tot de beoogde groei.’

Meer nieuws