Mirjam Marée-van Reek (Facilicom Solutions): ‘Een geslaagd verandertraject is als een culinair avontuur’
Facilicom - Rotterdam
‘Het bijsturen van de cultuur, structuur, of werkwijze is een ingrijpend proces dat verandermanagement essentieel maakt voor effectieve transitie’, vertelt Mirjam Marée-van Reek. Haar hospitality-achtergrond steekt zij niet onder stoelen of banken, als zij uitlegt hoe de verandermanagers van Facilicom Solutions het verschil kunnen maken om veranderprojecten te laten slagen.
Facilicom Solutions is totaalaanbieder van facilitaire en technische ondersteuning: interimmanagement, huisvestingmanagement, verandermanagement en implementatie & verbeter management. Een gesprek met Mirjam Marée-van Reek, senior salesmanager, over de toegevoegde waarde van verandermanagement.
Waarom een verandermanager als het gaat om facility management in transitie?
Organisaties veranderen continu, en dat is niet altijd een smooth ride. Verandermanagers bij het proces betrekken, zorgt ervoor dat de mensen, teams en de hele organisatie niet afhaken.
Wat maakt verandermanagers anders dan projectmanagers?
Projectmanagers hebben specifieke doelen voor ogen, heel SMART. Hoewel strategische beslissingen, projectplannen en KPI’s op papier lijken te kloppen, schuilt het complexe deel in de zogenaamde onderstroom. De onzichtbare krachten, zoals organisatiecultuur, waarden, en emoties, kunnen verandering ernstig dwarsbomen. Mensen hebben van nature weerstand tegen het onbekende. Verandermanagers staan aan het begin van een avontuur zonder duidelijk eindpunt. Ze zijn in staat de boven- en onderstroom te verbinden. Ik zie het als het verschil tussen sec een recept uit een kookboek volgen en een culinair avontuur beleven.
De vraag naar verandermanagers binnen het facilitaire domein groeit…
Dat heeft alles te maken met de war on talent, hybride werken en de digitale revolutie. Onze werkomgeving verandert daardoor enorm. Facility managers stellen zich steeds meer op als workplace managers. Verandermanagers zorgen ervoor we niet verdwalen in dit nieuwe landschap.
Een voorbeeld uit de praktijk?
Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat een nieuw facilitair managementinformatiesysteem (FMIS) een flop wordt? Als ondanks een gedegen plan het systeem niet wordt geadopteerd, wijst dat op het belang van aandacht voor de onderstroom. Het is zo ontzettend belangrijk niet alleen naar de harde technische kant te kijken, maar ook naar wat je mensen echt nodig hebben. Begrijp hun behoeften, speel in op hun verlangens en neem ze stap voor stap mee. Het gaat om meer dan bits en bytes, het gaat om vertrouwen creëren bij mensen.
Wat kan jullie verandermanagementmethodiek bijdragen?
Die methodiek is als een GPS voor verandering. Urgentie, visie, ontwikkelen, doen en borgen – het is de routeplanner die ervoor zorgt dat je niet verdwaalt.
Waarom is een gespecialiseerde aanpak zo belangrijk?
Binnen facility management heb je te maken met meerdere specialistische zaken zoals beveiliging, catering, of zelfs de keuze en inrichting van kantoren. Onze veranderspecialisten weten waarover ze het hebben. Zij weten precies hoe je al deze smaken samenbrengt tot een heerlijk gerecht, dat bij iedereen in de smaak valt.’
Lees het magazine over Verandermanagement van Facilicom Solutions hier.