Maurice Schorer (BusinessBuilding): ‘Ondernemers kunnen leren van de Formule 1’
BusinessBuilding - Utrecht
De herfst is weer aangebroken, een periode waarin veel bedrijven een hectische tijd tegemoet gaan. ‘Toch is het zaak als ondernemer niet alleen bezig te zijn met de waan van de dag, maar ook de lange termijnkoers van je onderneming in het vizier te houden’, vertelt Maurice Schorer, partner bij BusinessBuilding. Voor ondernemers die hun strategie willen aanscherpen, biedt Maurice een laagdrempelige eerste stap. ‘Een waardevol intakegesprek, gewoon om te sparren.’
Hoe zorg je ervoor dat je met een frisse blik 2025 ingaat, zonder in december nog in de stress te zitten over onafgemaakte plannen en budgetten? Volgens Maurice Schorer is het cruciaal om juist in het najaar voldoende tijd te nemen voor herijking. Wanneer ga je je strategie herzien? En hoe zorg je ervoor dat je lange termijndoelstellingen in lijn liggen met de plannen voor volgend jaar? Ondernemers kunnen de neiging hebben om operationele taken voorrang te geven boven strategische planning.
Externe blik
Maurice: ‘Wat je vaak ziet, is dat ondernemers denken: het is nu druk met beurzen, en er moet nog zoveel gebeuren, dus die budgetten of plannen voor volgend jaar maken we er wel even tussendoor. Maar dat is een gevaarlijke valkuil. En dan kan externe hulp uitkomst bieden. Wat wij bij BusinessBuilding doen, is ondernemers begeleiden in dit proces. We helpen om de balans tussen operationele en strategische doelen scherp te houden. Met een externe blik zie je soms net die dingen die intern over het hoofd worden gezien.’
Ondernemers kunnen ook te maken krijgen met onverwachte struikelblokken die hun strategische planning in de weg zitten. Schorer noemt er een aantal uit de praktijk. ‘Een veelvoorkomende uitdaging is dat op bepaalde posities binnen het bedrijf te weinig mankracht is. De directeur moet dan zelf inspringen, waardoor strategisch plannen weer naar de achtergrond verdwijnt.’
Maar het gaat toch goed?
‘Het gevaar is dat ze alleen naar de jaarresultaten kijken. Veel ondernemers blijven dan maar op hetzelfde pad doorgaan, zonder echt kritisch te kijken naar waar het beter had gekund. En als het wel tegenviel, waar ging het mis? Dit zijn precies de momenten waarop het essentieel is om je metrics te herzien en te zorgen voor een helder plan. Als je dat niet doet, dan blijf je afhankelijk van hoop en vrees voor wat volgend jaar gaat brengen.’
Formule 1
Een goede ondernemer is voorbereid op onverwachte omstandigheden. Maurice vergelijkt het graag met de Formule 1. ‘Coureurs praten via de boordradio altijd over verschillende scenario’s. Ze hebben altijd een plan B, C of D klaarstaan, afhankelijk van wat er op de baan gebeurt. Het weer, de temperatuur, de wind — je kunt het niet allemaal voorspellen, maar je kunt wél voorbereid zijn.’
Juist die flexibiliteit mist Maurice bij veel bedrijven. ‘Veel ondernemers hebben misschien één plan, maar als er dan iets verandert in de markt, weten ze niet hoe ze moeten schakelen. Ze denken: hoe kan ik nu plannen maken als zelfs de regering niet weet wat er volgend jaar gaat gebeuren?’ Toch is het volgens Maurice wél mogelijk om je voor te bereiden op de toekomst. ‘Met de juiste ondersteuning en methodes kun je een aantal ankers leggen om je koers vast te houden, zelfs als de omstandigheden veranderen.’