Margriet Kooiman (Yur Advocaten): ‘Dezelfde handelsnaam niet altijd reden tot paniek!’
Yur Advocaten - Rotterdam
Stel je voor. Je drijft al jaren een mooie onderneming onder een zorgvuldig gekozen naam. Je hebt een mooi logo laten ontwerpen, een website laten ontwerpen, reclame gemaakt. Opeens merk je op dat een ander bedrijf ook een onderneming onder die naam drijft, en ook nog eens dezelfde diensten aanbiedt. Een situatie die in de praktijk veel voor komt, volgens Intellectueel Eigendomsrecht advocaat en partner Margriet Kooiman van Yur Advocaten.
‘Wat wij in de praktijk vaak zien, is dat ondernemers niet goed weten wat zij moeten doen als de uitingen of de handelsnaam van de onderneming worden gekopieerd. Daarnaast kan het natuurlijk ook andersom zo zijn dat de ondernemer een bericht ontvangt van een ander bedrijf waarin wordt verzocht om de handelsnaam aan te passen, omdat die andere partij oudere rechten claimt. Deze vraagstukken worden vaak aan rechters voorgelegd’, vertelt Margriet. Als ondernemer kan je hiertegen optreden. Margriet adviseert hen dan met een helder advies: ‘De wet bepaalt dat de partij met het oudste handelsnaamrecht kan optreden tegen een andere partij die dezelfde handelsnaam gebruikt, of een handelsnaam die daarop lijkt. De rechter zal wel een aantal punten toetsen. Dit zijn onder andere vragen als: komen de handelsnamen overeen, of lijken ze erg veel op elkaar? Wie voerde de handelsnaam eerder en in welke regio en branche? Is de aard van de ondernemingen gelijk? Werken zij in dezelfde branche en/of regio? Is er sprake van verwarringsgevaar: is er de kans dat het publiek de ondernemingen met elkaar verwart?’
Verwarringsgevaar
Met name de laatste vraag is vaak voer voor discussie, vertelt Margriet. ‘Wanneer is er sprake van verwarringsgevaar? Dat is een lastige vraag. Bij de beoordeling van die vraag moeten alle omstandigheden van het geval in aanmerking worden genomen. Hoe worden de namen uitgesproken, welke logo’s worden er gebruikt, en ga zo maar door. Ook dient het verwarringsgevaar te worden beoordeeld vanuit het perspectief van het relevante normaal oplettende publiek.’
Heb jij gekozen voor een handelsnaam die (met name) beschrijvend is voor de diensten die jij aanbiedt? Of de zaken die jij verkoopt? Dan zal er minder snel verwarringsgevaar worden aangenomen. Een kleine aanpassing of variatie in de gekozen naam, kan verwarringsgevaar dan al vaak wegnemen. Margriet: ‘Dit was pasgeleden het geval. Zo oordeelde de rechtbank Noord-Nederland op 23 maart 2023 dat de namen Waddenacademie en Wadden Academy zonder problemen naast elkaar kunnen bestaan.’
Aan bel trekken
‘Dus als een ondernemer bij ons aan de bel trekt, en vertelt een bericht te hebben ontvangen van een concurrent met een soortgelijke handelsnaam en daarin de sommatie om de handelsnaam aan te passen, is er niet áltijd reden voor paniek. Andersom is het goed om een originele handelsnaam te kiezen, als jij wilt voorkomen dat concurrenten een soortgelijke handelsnaam gebruiken. De advocaten van de sectie Intellectueel Eigendomsrecht advocaten van Yur, adviseren jou hier graag over.’