Leon Steijn (B.made): ‘Hoewel we door de jaren heen anders naar marketing zijn gaan kijken, zijn de grondbeginselen niet wezenlijk veranderd’
B.made - Rotterdam
Leon Steijn van B.made staat als Expert aan het Woord in ons nieuwe magazine. De algemeen directeur van het Rotterdamse bedrijf vertelt in de komende editie over de veranderende voorkeuren van consumenten. ‘Dat voorkeuren veranderen is een feit. Marktomstandigheden ook, en die hebben impact op de voorkeuren en behoeften van consumenten. Duurzaamheid is daarvan een goed voorbeeld’, zegt Steijn, die van origine marketeer is.
‘De huidige generatie hecht veel waarde aan een gedegen duurzaamheidsbeleid van merken en organisaties. Wereldwijd kiezen bedrijven ervoor om duurzaamheid volledig te integreren in de strategie van de organisatie, wat doorvertaald wordt in de communicatie van die organisatie.’
‘Die veranderende voorkeuren zijn mede ingegeven door macro-economische factoren. Generatie X (geboren tussen 1960 en 1980) komt uit een tijdperk, waarin digitalisering in de kinderschoenen stond en communicatie voornamelijk bestond uit het zenden van een boodschap. De generaties daarna, de Millennials (ook wel generatie Y genoemd) en generatie Z, hebben de digitalisering en uiteindelijk internet bewust meegemaakt. Ze zijn gewend aan een constante informatiestroom en verwerken informatie razendsnel. Zij kijken zeer kritisch naar marketinguitingen. De geloofwaardigheid daarvan is voor hen cruciaal.’
Grondbeginselen
‘Hoewel we door de jaren heen anders naar marketing zijn gaan kijken, zijn de grondbeginselen niet wezenlijk veranderd. Sinds jaar en dag dienen merken zich af te vragen wat ze toevoegen in de markt waarin ze opereren. Elk merk heeft te maken met concurrentie en moet zich dus onderscheiden in het aanbod.’
Het hele verhaal staat later deze maand in ons nieuwe magazine. Die editie lanceren wij op maandag 22 mei.