Ondernemerschap

Kom tot de kern

B.made - Rotterdam

Expert aan het woord

Als leden van het communicatieplatform Friends in Business hebben we minimaal één ding gemeen: we willen onze omgeving graag vertellen wie we zijn en wat we kunnen betekenen. De kunst is om dit kort, bondig en consistent te formuleren. Dat blijkt vaak lastiger dan in eerste instantie gedacht, maar hoe ingewikkeld is het nou echt? 

Mijn ervaring is dat het vaak verrassend eenvoudig is om de essentie van jouw merk of bedrijf te bepalen. Als je in je denkwerk maar het juiste proces volgt.

Een van de belangrijkste uitgangspunten in de communicatie is dat er een duidelijke volgorde zit in de stappen die je neemt. Om in de taal van een van onze grootste klanten te praten: die bal moet eerst voorgegeven worden voordat we ‘m erin kunnen koppen. 

We moeten eerst nadenken over antwoorden op een aantal fundamentele vragen voordat we kunnen beslissen of we bijvoorbeeld een magazine uit willen geven of toch social media willen gaan inzetten. Belangrijke vragen zijn: waarom doen we wat we doen (purpose), wat willen we eigenlijk zeggen (boodschap) en wie zou dat eigenlijk moeten horen of zien (doelgroep)?

Jouw organisatie is niet het enige bedrijf dat antwoord probeert te geven op deze vragen. Alle grote merken in de wereld hebben eerst uitvoerig hun huiswerk gedaan alvorens te starten met communicatie. 

Nike heeft de absolute overtuiging dat er in elk persoon een atleet schuilt (Just do it). 

Bij Apple zijn ze voorvechters van keuzevrijheid en anders denken (Think Different). 

En bij het merk Coolblue streven ze klanttevredenheid na voor iedereen (Coolblue, alles voor een glimlach). 

Allemaal goed doordachte purposes die uiteindelijk hebben geleid tot waanzinnig mooie en impactvolle communicatie.

Als het je lukt om antwoord te geven op de fascinerende kernvragen waarom je eigenlijk doet wat je doet en waarom je elke dag weer vol energie opstaat om dat te bewerkstelligen, is communicatie maken een stuk eenvoudiger.

Binnen de marketing heerst de overtuiging dat klanten liever niet kopen wát je levert maar wáárom je het levert. De geloofwaardigheid van producten of diensten die zijn ontstaan vanuit een duidelijke purpose is over het algemeen een stuk groter. Logisch als je bedenkt dat het product of de dienst is ontstaan vanuit een heel duidelijke overtuiging van de organisatie. Ze staan volledig achter wat ze leveren. 

Reden te meer om op zoek te gaan naar de purpose van jouw bedrijf. Communicatie start immers met het komen tot de kern. Dat betekent graven tot je het gevonden hebt. Maar als je de kern gevonden hebt, is dit bijna een garantie voor succesvolle communicatie. 

Ik zou zeggen, graven maar! Laat het me weten als je hulp nodig hebt.

Leon Steijn is algemeen directeur bij B.made en van origine marketeer. Hij is te bereiken via l.steijn@bmade.nl

Meer nieuws