‘IMPACT MAKEN!’
FreelanceFactoring - Rotterdam
FreelanceFactoring toonde in 2023 op meerdere manieren zijn maatschappelijke betrokkenheid.‘We hielpen de maatschappij, maar creëerden ook extra verbondenheid binnen ons team.’
Groeien, dienstverlening richting klanten verbeteren, nieuwe labels en producten ontwikkelen. Dáár draaide het in de eerste tien jaar vooral om voor ondernemers Igor Meijs en Pieter Rom Colthoff. Met hun bedrijven FreelanceFactoring, O2Factoring en Nunia financieren ze de groei van ondernemingen en ondernemers. Dat doen ze door facturen over te nemen en binnen 24 uur uit te betalen.
‘Toen we ons jubileum vierden, dachten we: “We werken inmiddels tien jaar in Rotterdam en verdienen allemaal een goede boterham. Het is tijd om de stad iets terug te geven.” 2023 moest het jaar worden van maatschappelijke impact’, vertelt Pieter in het kantoor aan het Oostplein.
Van woorden naar daden
Die woorden werden omgezet in daden. Medewerkers pakten voedselpakketten in voor Voedselbank Rotterdam en visten vuilnis en plastic uit de Rotte voor het project The Ocean Cleanup. ‘Dat was leuk om te doen. Tegelijkertijd was ik verbaasd dat er zóveel troep in het water ligt’, vertelt Igor, die ook met een aantal collega’s kookte voor gasten van het Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam. ‘Dat gaf veel voldoening.
Sommige mensen logeren daar zes maanden, omdat hun kinderen al zo lang in het ziekenhuis verblijven. Meestal koken ze zelf. Ze waren ontzettend dankbaar dat ze zich een avondje geen zorgen hoefden te maken over het eten.’
Mooie vorm van teambuilding
‘Die avond zette mijn eigen sores ook in een ander perspectief’, vervolgt Igor. ‘Een nachtje slecht slapen kan ik heel groot maken, maar deze mensen hebben échte zorgen.’
Pieter knikt. ‘We merken dat deze maatschappelijke activiteiten voor extra verbondenheid binnen ons team hebben gezorgd. Het is een mooie vorm van teambuilding. We hebben als uitje eens een Expeditie Robinson-spel gespeeld op het strand. Best leuk, we hebben het er nog weleens over. Maar de maatschappelijke activiteiten blijven veel langer hangen.’
Sponsoring ultrafietser
Waarover op kantoor nog altijd wordt nagepraat, is de wereldrecordpoging van Floris Von Bönninghausen. Deze ultrafietser probeerde op Wereld Alzheimer Dag (21 september) het 24-uurs wereldrecord te verbreken. Hij werd daarbij gesponsord door O2Factoring, dat hem financieel ondersteunde en hielp bij de marketing, donateurswerving en evenementorganisatie. Floris zamelde met zijn poging geld in voor Alzheimer Nederland. Zijn moeder lijdt aan Alzheimer en Lewy body dementie.
Gekkenwerk
Pieter, net als Igor fanatiek wielrenner en roeier, zegt met een knipoog: ‘Wij hebben gefaciliteerd dat Floris het leven kon leiden dat Igor en ik stiekem altijd wilden hebben.
Elke dag fietsen, heerlijk!’ Dan, op serieuze toon: ‘We vonden het geweldig om Floris te steunen, al was die wereldrecordpoging eigenlijk gekkenwerk. Om het te halen moest hij 24 uur lang een gemiddelde snelheid halen van 38,5 kilometer per uur. Tussendoor moest hij op de goede momenten eten en drinken en uiteraard zo min mogelijk afstappen. Alles moest kloppen.’
Hazenslaapje in het hotel
Floris werd ondersteund door diverse professionals. Ook alle medewerkers van FreelanceFactoring zetten zich in. Igor: ‘Een deel was vooral betrokken bij de voorbereiding, maar iedereen heeft meegeholpen op de dag van de recordpoging. Voor die 24 uur waren we drie dagen in touw. We werkten in shifts. Sommige collega’s deden hazenslaapjes in een campertje naast het parcours. Anderen logeerden in een hotel vlakbij. Zij gingen even slapen en kwamen daarna weer terug.’
Liever dood dan afstappen
Ondanks de uitgebreide, professionele aanpak en voorbereiding mislukte de poging. Pieter: ‘Het weer zat niet mee; ’s middags begon het te regenen. Er ging ook iets kapot aan de fiets. Daarom moest Floris een paar keer afstappen. Hij raakte langzaam onderkoeld en kreeg een zouttekort. Maar je zag gewoon dat hij dacht: ik ga nog liever dood dan dat ik afstap.’
Om vier ’s nachts moest hij na zeventien uur fietsen toch toegeven. Pieter: ‘Toen Floris compleet gebroken van zijn fiets stapte, was iedereen muisstil. Dat was een heel emotioneel moment.’
Onvergetelijk
‘We hebben er vaak over nagepraat en hebben samen de documentaire bekeken die erover is gemaakt,’ vertelt Igor. ‘Hoewel wij zelf van de sportieve doelen zijn en ook in het werk targets willen halen, zagen we door dit project in dat het eigenlijk niet uitmaakt of je het haalt. Alleen de poging is al geweldig. Bovendien heeft Floris ruim 30.000 euro opgehaald, een prachtig bedrag. We zijn ontzettend trots dat we hieraan hebben bijgedragen. En één ding weet ik zeker: alle collega’s die erbij waren, vergeten dit nooit meer.’