‘Ik hielp met poetsen’
Auto Hoogenboom - Rotterdam
Auto Hoogenboom Lease groeit onder leiding van de gedreven manager Shamir Mohuddy (38). ‘Talk is cheap. Je moet je eerst bewijzen.’
Jij en de autobranche: voorbestemd?
‘Zeker! Mijn vader, uit Mauritius naar Nederland gekomen, had een garage in Spijkenisse. Daar was ik als kleine jongen vaak te vinden. Ik genoot van de auto’s, vergaapte me aan mooie velgen en hielp met poetsen. Ook contact met klanten vond ik leuk; het was een sociaal gebeuren in en rondom de garage.’
Nooit de ambitie gehad om de garage over te nemen?
‘Mijn vader had dat graag gewild, maar daar ligt mijn kracht niet. Ik hielp nooit met sleutelen, heb twee linkerhanden. Ik koos mijn eigen pad. Een carrière in de automotive was wel altijd mijn doel.’
Hoe kwam je bij Auto Hoogenboom Lease terecht?
‘Ik heb twee algemene economische opleidingen gevolgd aan Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit. Al mijn stages liep ik in de automotive. Ik werkte tien jaar bij Mercedes-Benz Nederland en de universele leasemaatschappij ProLease. Eind 2020 werd ik benaderd door Auto Hoogenboom.’
Waarom zei je ‘ja’?
‘Ik ken de regio, ben hier geboren en getogen. Ons kantoor ligt op vijf minuten van mijn huis in Barendrecht; met twee jonge kinderen een prettige bijkomstigheid. Daarnaast was ik toe aan een eindverantwoordelijke positie. Tot slot speel je bij Auto Hoogenboom in de Champions League. Bijna een kwart van alle nieuw verkochte auto’s in Nederland is een Volkswagen, Audi, SEAT of ŠKODA – onze merken. Daarnaast hebben we een ijzersterke moedermaatschappij: Pon, de grootste automotive-speler in Nederland.’
Champions League is de norm…
‘Absoluut. Ik streef al mijn hele leven naar het hoogste en beste. Die instelling moet je vanwege de concurrentie ook wel hebben. Er zijn honderden leasemaatschappijen in Nederland; veel kleine en een paar grote. Het leek mij een mooie uitdaging om de positie van Auto Hoogenboom Lease te verstevigen.’
Wat is die positie?
‘We werken samen met de op één na grootste leasemaatschappij van Nederland, Volkswagen Pon Financial Services. Daardoor hebben we de kennis en kunde van een grote leasemaatschappij. Dat combineren we met de service van een lokale ondernemer. Dat maakt ons enorm klantgericht. Daar hebben klanten in deze tijden van schaalvergroting en constant groeiende ondernemingen behoefte aan. Iedere klant heeft bij ons een vaste contactpersoon. Bevalt een auto niet? Dan houden we iemand niet aan zijn contract, maar bedenken we een werkbare oplossing. Je vindt hier alles onder één dak: showroom, schadeherstel, onderhoud en bandenwissels. En je kunt bij ons álle merken leasen. Zelfs een Bentley Continental Convertible V8, ons huzarenstukje van vorig jaar.’
Wie zijn jullie klanten?
‘Van zelfstandig ondernemers tot bedrijven met wagenparken van meer dan 150 auto’s of bedrijfswagens. Het gaat overigens om meer dan alleen leaseauto’s; we leveren complete mobiliteitsoplossingen. Duurzaamheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke thema’s. Het gaat niet alleen om elektrisch rijden, maar om de totale verduurzaming van mobiliteit bij onze klanten. Daarbij houden we rekening met de toenemende behoefte aan flexibiliteit. Met die brede kijk op leasing onderscheiden we ons.’
Uiteindelijk is de prijs toch bepalend?
‘We kunnen enthousiast het bovenstaande verhaal vertellen. Maar zoals de Amerikanen zeggen: talk is cheap. Je moet je eerst bewijzen. Prijs bepaalt voor een groot deel de keuze, zeker bij nieuwe klanten. Dus werken we, naast onze hoogwaardige dienstverlening, keihard om een goede prijs aan te bieden. Dat kost tijd en energie. De situatie in Oekraïne en het grondstoffentekort met de bijbehorende prijsverhogingen maken de uitdaging alleen maar interessanter.’
Lig je daar wel eens wakker van?
‘Ik zou liegen als ik dat zou ontkennen. Mijn kinderen helpen me relativeren. Ook meerdere keren per week sporten helpt. Maar óók het vertrouwen dat klanten lang bij ons blijven als we hen eenmaal hebben overtuigd. In 2021 groeide onze omzet met 65 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In het eerste half jaar van 2022 realiseerden we vergelijkbare cijfers. Ook de organisatie is kwalitatief gegroeid en geprofessionaliseerd. Ik wil altijd beter, maar soms is het ook goed om stil te staan bij wat we hebben bereikt.’
Ook Formule 1 is ontspanning voor jou.
‘Op een zondag, ergens in 1998, wilde ik geen huiswerk maken. Ik zapte langs een Formule 1-race, toen nog met Jos Verstappen, de vader van Max. Ik werd meteen gegrepen. Sindsdien heb ik geen enkele race gemist. Ik ben de hele wereld over gevlogen om races te bekijken. Met relaties hebben we in september voor het tweede jaar op rij de Dutch Grand Prix bezocht. Daar komt voor mij alles samen: de zakelijke contacten en mijn passie voor auto’s en autosport. Fantastisch!’