Ondernemerschap

Het ei van ex

Museum Boijmans Van Beuningen - Rotterdam

Zijn ogen sprankelen als hij de maquette van het in aanbouw zijnde Depot Boijmans Van Beuningen op de vergadertafel zet. Het zijn de ogen van Sjarel Ex, directeur van het gelijknamige museum.

De Kuip van de Kunst
‘Het gebouw moest per se híer verrijzen, in het kunstminnende centrum van Rotterdam. De Kuip van de Kunst. Niet aan de rand van de stad, als eindstation van lijn 12. Daarmee werd het plan wel vijftien miljoen euro duurder. De familie Van der Vorm, grootaandeelhouder van de Holland-Amerika Lijn, stond daarvoor garant. Ja, deze stad herbergt fan-tas-tische mensen!’
De bevlogenheid waarmee directeur Ex over dit revolutionaire plan spreekt, is aanstekelijk. De woorden out of the box denken vallen regelmatig. 

Hoe zat het met de politieke wil?  
‘Het is een bloedstollend project geweest. Onderweg hebben maar liefst zes opeenvolgende wethouders zich met dit project bezig gehouden. We werden in eerste instantie voor gek verklaard: de volledige collectie van een vermaard museum als Boijmans Van Beuningen tentoonstellen, of liever gezegd ter beschikking stellen aan de Rotterdammers… Niet om iemand tekort te doen, maar de inzet van wethouder Antoinette Laan en die van burgermeester Aboutaleb mogen niet onvermeld blijven. Echte out of the box-denkers…’

Hond van de buurman
‘De deelraad heeft enkele jaren geleden een enquête gehouden onder de bewoners. Daaruit bleek dat 70% vóór had gestemd! De bezwaren hebben we uiteraard serieus onder de loep genomen. Ik laat er liever mijn hond uit was de allermooiste. En ook zo typisch Rotterdams!’
Minke van der Hooff, Hoofd Relatiebeheer en filantropie van het museum, haakt daar meteen op in:
‘Sterker nog, diezelfde buurman kan dadelijk bij wijze van spreken zijn hondje op het gebouw uitlaten. Er gaat een stadstuin c.q. dakterras komen. Op 36 meter hoogte ja! Voor iedereen vrij toegankelijk en per lift bereikbaar. Dit is onze ode aan de stad Rotterdam. Het uitzicht wordt fe-no-me-naal!’

Futuristisch
‘De Thunderbirds! Ken je die? Zo’n entree gaat het worden. Binnen is alles van glas. Futuristisch. Transparant. Ruimtelijk. Prachtig!’
Al snel was het idee geboren dat het een rond gebouw moest zijn. Architect Winy Maas, tevens de architect van de Markthal, tekende voor het definitieve ontwerp. We lopen om een 3d-maquette heen. Door de bewuste keuze voor spiegelwanden ontstaat er een vanzelfsprekende interactie met de omgeving.

Collectie teruggeven aan het publiek
Sjarel Ex vervolgt: ‘Het idee is echt een wereldprimeur! Kijk, nu wordt slechts 8% van de collectie tentoongesteld, dat geldt voor ieder museum overigens. De andere 92% blijft onbenut in vochtige depots en die gaan we nu dus teruggeven aan het publiek. Je kunt straks zélf bepalen wat je wilt zien! Je ziet letterlijk de transporten komen en gaan, het inpakken en restaureren van de kunstwerken. Er worden apps ontwikkeld om een optimale beleving te realiseren.’

De oude schatkamer
We laten ons via talloze trapjes, gangetjes en deuren naar de diepst verborgen schatkamers van het museum voeren. Een medewerker opent een van de robuuste stalen schatkamerdeuren. We tellen zo maar vijftien rolwanden waaraan tientallen kunstwerken hangen.
‘Hier. Gewoon een Rubens. Doen we nu niets mee. Eeuwig zonde toch?!’

Geld voor het Atrium…een oproep!
Terug in de werkkamer legt Van Hooff uit: ‘De eerste paal zit in de grond. In 2019 stáát dit gebouw er gewoon. Alleen zoeken we nog naar financiën voor het Atrium, het binnengebouw. Van de benodigde twaalf miljoen euro hebben we er nog tien te gaan. Dat doen we door middel van Capital Campaign. Het kan op álle mogelijke manieren. Sponsoring, crowdfunding, obligaties, aandelen. We doen ook hier echt een krachtige oproep aan het Rotterdamse bedrijfsleven voor een Geen Woorden Maar Daden impuls!’

Ticket naar de Eeuwigheid
‘Kunst is de verbinding met de eeuwigheid’, zegt Ex. ‘Dit moet dé verbinding worden tussen alle Rotterdammers. Onze collectie in de schatkamers telt alleen al 50.000 kunstwerken die door de jaren heen door Rotterdammers zijn geschonken. Een kaartje kopen voor dit Depot betekent straks een ticket naar de eeuwigheid…!’

Het Ei van Ex!
Rotterdammers zijn verzot op bijnamen voor hun bijzondere gebouwen. Een bijnaam voor dit revolutionaire pand is snel verzonnen. Het plan is even simpel als briljant. 
Wij van Friends in Business hebben hem al: Het Ei van Ex! 

Meer nieuws