Ondernemerschap

Handelsmissies pakken goed uit voor mkb-bedrijven

26-04-24

Handelsmissies zijn gunstig voor bedrijven. Vooral mkb-ondernemers die eraan deelnemen, vergroten hun kansen ermee om te gaan handelen met of investeren in het land dat ze bezoeken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het CBS dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Handelsmissies kunnen bedrijven helpen om contacten te leggen en nieuwe buitenlandse markten te verkennen en te betreden. Van 2008 tot en met 2022 hebben ruim 4.000 Nederlandse bedrijven minimaal één keer deelgenomen aan een handelsmissie onder leiding van een minister of staatssecretaris. In die periode organiseerde de overheid 192 verschillende handelsmissies.

Missiedeelname verhoogt de kans dat bedrijven gaan handelen met het bestemmingsland met ruim 7 procent en de kans dat zij er gaan investeren met 2 procent.

Langer actief

Op eventueel zakelijk succes heeft het geen effect als een ondernemer aansluit bij een handelsmissie. Na de ondersteuning zijn de nieuwe handelaren net zo succesvol als ondernemers die op eigen houtje een nieuwe markt opgaan.

Startende investeerders die na een handelsmissie gingen investeren, blijven wel significant langer actief in het bezochte land dan bedrijven die zijn gaan investeren zonder die markt eerst verkend te hebben middels een handelsmissie, stelt het CBS.

Informatieachterstand

Gemiddeld was twee derde van alle missiedeelnemers in de periode 2008-2022 een zelfstandig midden- of kleinbedrijf. Dit aandeel is door de jaren heen gegroeid van 63 procent in 2010 naar 75 procent in 2022. Zelfstandige mkb’ers hebben gemiddeld een grotere kans om binnen twee jaar na een missie te beginnen met handelen dan grootbedrijven: 8,9 procent tegenover 6,2 procent.

‘Zelfstandige mkb’ers hebben dus het meeste te winnen bij deelname aan een handelsmissie’, concludeert het CBS. ‘Dit is logisch, gezien het doel van handelsmissies, namelijk om informatie in te winnen over bijvoorbeeld mogelijke leveranciers, afzetmarkten of lokale regelgeving. Voor bedrijven met de grootste informatieachterstand is doorgaans de meeste winst te behalen, zo blijkt uit dit en vergelijkbaar academisch onderzoek.’

BRICS-landen

In de onderzochte periode zijn 63 verschillende landen bezocht. Met twaalf handelsmissies en in totaal 656 deelnemers was China daarbij de meestbezochte bestemming, gevolgd door India en Vietnam. De zogenoemde BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) staan allemaal hoog in de lijst.

foto: China is de meestbezochte bestemming. (foto aphotostory/AdobeStock)

Meer nieuws