Ondernemerschap

Gerard van Dam (Van der Linde Interieur): ‘Van één eyecatcher tot totaal turnkey project’

Van der Linde Interieur - Rotterdam

Verstopt in het pittoreske Bleiswijk, aan de rand van Rotterdam, vind je 2000 vierkante meter showroom van Van der Linde Interieur. Een paradijs voor particulieren op zoek naar compleet modern interieurdesign voor thuis. Maar ook voor bedrijven die op zoek zijn naar een totaalinrichting van een kantoor of het ‘afmaken’ van een turnkey project. ‘Alles gestoeld op visie, vakmanschap, en vertrouwen’, verzekert mede-eigenaar Gerard van Dam. ‘Een klant kan mij altijd bellen. Desnoods op zondag. Uiteraard om een project te gunnen, maar ook als er een probleem is. Dan moeten we dat zo snel mogelijk oplossen.’

Gerard zette zijn eerste stappen bij Van der Linde Interieur in 1991. ‘Sindsdien heb ik verschillende rollen bekleed, van stoffeerder tot werkvoorbereider en planner. De grote ommekeer kwam in 2007 toen de mogelijkheid van een overname zich aandiende. Gerard vormt sindsdien samen met zijn zakenpartner Mira van der Linde de directie en een sterk team binnen het familiebedrijf dat in 2024 116 jaar bestaat. ‘Waar ik me voornamelijk bezighoud met externe zaken zoals acquisitie, technische aspecten en het contact met klanten, richt Mira zich op de interne processen. Haar focus ligt op het samenstellen van collecties, het managen van de binnendienst en de administratie. Hoewel onze verantwoordelijkheden verschillen, overlappen onze taken hier en daar en vinden we elkaar nagenoeg altijd in belangrijke strategische beslissingen.’

Geen dertien in een dozijn
Van interieurarchitecten tot meubelmakers en stoffeerders. Het succes van Van der Linde Interieur is niet alleen te danken aan de individuele vakkennis en inzet van het eigen team dat intussen uit vijftien mensen bestaat. Maar ook aan het aantal vaste partners op wie ze kan bouwen. Zoals aannemers, schilders en stukadoors. En natuurlijk aan het jarenlange vertrouwen dat het familiebedrijf geniet bij haar klanten. ‘Onze benadering is altijd persoonlijk en gericht op de wensen van de klant. Zij weten dat we hun visie perfect kunnen vertalen naar een prachtig interieur. Down-to-earth, maar ook geen dertien in een dozijn. Want een huis moet voelen als een thuis en een werkplek is het visitekaartje van een bedrijf. Gemiddeld gaat een interieur tien tot vijftien jaar mee. Ik ben er trots op dat veel particulieren en bedrijven dan weer bij ons terugkomen. Zo ken ik een flink aantal klanten al 32 jaar.´

Eyeopener
De weg naar het huidige succes van Van der Linde Interieur was niet geplaveid met rozen. ‘Wij kochten het bedrijf in 2008, net vóór de bankencrisis. Niet de start die ik in gedachten had. Wel leerzaam. Het was een periode van aanpassingen en het opzetten van een nieuw beleid. Dit heeft geresulteerd in groei en een sterkere positie binnen de zakelijke markt.’ Netwerken was voor Gerard een eyeopener. Lachend: ‘Ja, ik herinner me mijn eerste netwerkevenement nog goed. In mijn nieuwe pak met 100 nieuwe visitekaartjes op zak naar Mosselen aan de Maas. Lekker eten en drinken en een aantal goede gesprekken. Dat smaakte naar meer. Daarna sloot ik me bij meer netwerkclubjes aan, waaronder Friends in Business. Netwerken in mijn business is nodig en als je het netwerk uitkiest wat goed bij je past, kan dat heel interessant zijn. Een aantal van onze grote zakelijke klanten, zoals YER Group en DEPT Agency, zijn hier indirect door op mijn pad gekomen. Zakelijke klanten worden regelmatig particuliere klanten, maar ook andersom. Mond-tot-mondreclame heeft ons dan ook veel gebracht. Aanbevelingen zijn voor ons van onschatbare waarde en illustreren het belang van goede relaties.’

Duurzaamheid
De meubelindustrie is een sector die door ontwikkelingen in de mode continu in beweging is, maar óók op het gebied van duurzaamheid volgt Van der Linde Interieur de laatste trends. ´De A-merk meubelen die wij aanbieden zijn van dusdanige kwaliteit dat een herstoffering of opnieuw spuiten in een andere kleur zeker een optie is. Duurzaamheid heeft in de breedste zin van het woord absoluut onze aandacht. Naast investeringen in zonnepanelen en elektrische auto’s, hebben we een eigen milieustraat voor gescheiden afvalstromen gerealiseerd. Van matrassen, folies, piepschuim, tot karton, hout en metalen. Om ook op deze wijze onze CO2-footprint zo laag mogelijk te houden.’

Meer nieuws