Ondernemerschap

Edwin Hoogerwerf (Daikin): ‘Op ander niveau in gesprek omdat je naar gezamenlijke passie kijkt’

Daikin Nederland - Capelle aan den IJssel

Daikin Nederland is inmiddels vier jaar hoofdsponsor van schaatsbond KNSB. Vier ongelofelijk succesvolle jaren. ‘Het was dit jaar makkelijk om de verlenging erdoorheen te krijgen bij ons Europese hoofdkantoor met de resultaten die wij behalen’, lacht Edwin Hoogerwerf.

De managing director van Daikin Nederland was onlangs aanwezig bij een businesslunch van Friends in Business in Kaat Mossel met nog tien andere partners. ‘In de afgelopen jaren zijn we met zo’n 30 a 35 procent gegroeid. Dat brengt behoorlijke uitdagingen met zich mee’, vertelt Edwin. De groei van Daikin is niet los te zien van het hoofdsponsorschap van de KNSB. ‘De markt heeft zich toen echt wel ontwikkeld. De aircomarkt, want de zomers werden warmer en langer, én ook de warmtepompmarkt begon zich te roeren. En juist op dat moment, in 2018, begonnen wij aan onze naamsbekendheid te werken. Dat was een mooie samenloop van omstandigheden.’

Lees ook: Daikin investeert 300 miljoen in warmtepompfabriek

Daikin is eigenlijk niet meer weg te denken uit het schaatsen. En dat hoeft voorlopig ook niet, want het bedrijf blijft ook de komende vier jaar aan de KNSB verbonden. ‘We zijn heel tevreden. De verlenging was heel eenvoudig. Je doet het in eerste instantie voor de naamsbekendheid, maar er zijn meer zaken die zich ontwikkelen. Je komt in het schaatsen ook andere grote partijen tegen. Daarmee kom je op een heel ander niveau in gesprek omdat je naar een gezamenlijke passie zit te kijken.’

En een passie is het zeker geworden voor Edwin. ‘Ik ben de “aanstichter” van het hoofdsponsorschap van het schaatsen, dat vind ik ook dat ik er moet zijn om er een succes van te maken. De weekenden in Thialf en meereizen met de schaatsers soms, dat zijn echt heel leuke dingen.’

Meer nieuws