‘Discretie hoog in het vaandel!’
FlexxGroup B.V. - Rotterdam
Auto’s parkeren bij The Harbour Club, ze hebben het lang met plezier gedaan. Roland van Pelt (31) en Leonard de Lange (29) hadden dan wel hun eigen bedrijf Flexxgroup opgericht, maar hun oude bijbaantje paste daar prima bij.
Een jaar na die uitspraak in Friends in Business hebben ze het als respectievelijk algemeen en commercieel directeur zo druk gekregen dat het parkeren heeft moeten wijken en ze nu met zes kantoormedewerkers dagelijks vele flexwerkers, zoals chauffeurs, verkeersregelaars, logistiek medewerkers en koeriers aan het werk zetten.
Alles in kaart
Wanneer we het kantoor op steenworp afstand van Rotterdam Airport betreden, zien we een tafel vol met eerdere edities van Friends in Business op een tafel liggen. Roland van Pelt en Leonard de Lange zijn namelijk tevreden over de samenwerking en verlengden daarom onlangs opnieuw hun contract. ‘Voor ondernemers of mensen die komen solliciteren, is het interessant leesvoer en wij hebben in het netwerk nieuwe, interessante contacten opgedaan’, aldus Van Pelt. Daarnaast springt ook een groot scherm met daarop een kaart van Nederland in het oog. Op de kaart auto’s in verschillende kleuren, die aangeven of een verkeersregelaar stilstaat, (te hard) rijdt en waar deze zich bevindt. ‘We willen geen
Big Brother spelen maar wel snel kunnen anticiperen op calamiteiten.
Is er ergens een kraan omgewaaid en moet er een verkeers-regelaar naartoe? Binnen enkele ogenblikken hebben we in kaart wie daar het snelst kan zijn.’
Wietlucht
Naast de uitzend- en verkeersregelaarstak is de afdeling waar chauffeurs worden ingezet de snelst groeiende divisie binnen Flexxgroup. De Lange: ‘We vervoeren verscheidene cliënten, zoals artiesten, directieleden, ambassades, multinationals en medewerkers uit alle lagen van het bedrijfsleven. Het varieert van vrienden die na een avondje uit een biertje te veel op hebben tot zakenmensen en artiesten. We proberen iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn en vooruit te denken.
Het neerzetten van een flesje water en het klaarleggen van een krantje kan al het verschil maken.’ De Lange vult aan: ‘Al zijn er natuurlijk ook uitschieters. Laatst wilde een bekende Amerikaanse rapper van zijn concert in de Ziggo Dome naar een club in Rotterdam worden gebracht, maar dan wel non-stop wiet rokend in de auto. Dat is nog een heel getouwtrek geworden met zijn manager die behoorlijke geldbedragen bood om dat voor elkaar te krijgen. Volgens onze bedrijfsregels is roken op de werkplek echter uit den boze. Daarnaast kan de chauffeur een dag later net zo goed de directeur van ABN Amro in zijn Mercedes V-klasse hebben zitten. Dat kan echt niet in een wietlucht. Uiteindelijk ging die rapper toch akkoord. Op voorwaarde dat hij elke tien minuten even mocht uitstappen om een trekje van zijn joint te nemen.’
Miljardendeals
Geen verzoek is volgens beiden te gek. Wil de klant bijvoorbeeld dat zijn kinderen van school worden gehaald, een boodschap wordt gedaan of winterbanden onder zijn auto worden geplaatst, dan komt het voor elkaar. ‘Maar misschien nog wel belangrijker is de discretie die we hoog in het vaandel hebben staan. Onze chauffeurs horen op de achterbank gesprekken over miljardendeals of vreemdgaande zakenlieden, maar tekenen ervoor hier nooit over te spreken. Ook niet met ons. Die geheimhouding is echt één van de belangrijkste zaken die we bij onze diensten garanderen.’
Knelpunten en uitdagingen
Zakelijke groei gaat gepaard met offers en Van Pelt merkt dat nog het meest in zijn sociale en gezinsleven. ‘Vrienden vragen me weleens of ik eindelijk weer eens een drankje kom drinken en, eerlijk is eerlijk, ik heb tot nu toe meer gemist van het opgroeien van mijn jonge kinderen dan ik zou willen. Maar offers maken hoort erbij wanneer je vooruit wilt met je bedrijf.’ De Lange: ‘Vorig jaar hebben we nog twee ondernemingen van onze oude werkgever overgenomen. Daarmee is het werk nog intensiever en complexer geworden. Ik denk dat het ook wel een beetje in je moet zitten om dit aan te kunnen. Mijn hoofd staat nooit stil en op vakantie check ik nog regelmatig mijn e-mail. Ik weet heus wel dat de collega’s het goed opvangen, maar ik kan het toch niet laten.’