CSRD-richtlijn: de ene mkb’er heeft geen benul, de andere ervaart de gevolgen al
14-03-25
Bijna één op de vijf mkb-ondernemers in Nederland heeft nu al te maken met de verplichtingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit terwijl ze wettelijk (nog) niet rapportageplichtig zijn. De impact van de Europese richtlijn komt doordat grote bedrijven verplicht zijn om hun duurzaamheidsinspanningen te rapporteren voor de hele toeleveringsketen. Zij eisen dus ook informatie van hun leveranciers. Dat blijkt uit onderzoek van MKB Servicedesk en Motivaction.
Onbekend
Eind februari maakte de Europese Commissie bekend om de CSRD-richtlijn af te zwakken. Het voorstel is dat alleen ondernemingen met meer dan duizend werknemers of een omzet van meer dan 50 miljoen verplicht moeten rapporteren. Dit houdt in dat 80 procent van de bedrijven niet verplicht zijn te rapporteren.
Toch krijgen steeds meer mkb’ers met CSRD te maken – zij het indirect. Desondanks heeft slechts 40 procent van de richtlijn gehoord. Onder zzp’ers is dat zelfs maar 20 procent.
Duurzaam ondernemen
Dat neemt niet weg dat ondernemers zich zorgen maken over een toename van administratieve lasten. Twee op de drie geven dat aan in de enquête.
Maar de onderzoekers constateren dat duurzaam ondernemen breed wordt gedragen: 54% van de mkb’ers onderneemt al ‘actief duurzaam’. Het gaat bijvoorbeeld om duurzaam energiegebruik (47 procent), milieubewuste aanschaf van producten en diensten (41 procent) en duurzame mobiliteit (41 procent).
Slechts 27 procent kijkt naar duurzaamheid in de hele productieketen, aldus Jade Karthaus, hoofdredacteur bij MKB Servicedesk. ‘Dit is juist een kernonderdeel van de CSRD. Het gaat ook om wat er gebeurt bij je leveranciers en afnemers. Hier moet dus een verandering plaatsvinden. Want als klanten moeten rapporteren, moeten deze ondernemers dat ook. Dat geldt nu al voor één op de vijf mkb’ers.’
Achter feiten aan lopen
De voorbereiding op CSRD blijft achter, vinden de onderzoekers. 35 procent van de mkb-bedrijven heeft systemen voor verslaglegging. Daarvan is een kwart geschikt voor CSRD-rapportage.
‘Ik zie, ook in ander onderzoek, dat veel ondernemers vooral bezig zijn met hun passie en pas betrekkelijk laat reageren op wat er “van buiten” komt’, zegt Rob Doornbos, Senior Research Consultant bij Motivaction. ‘Ik snap dat dat gebeurt, maar je loopt in een snel veranderende wereld het risico dat je achter de feiten aan blijft lopen. Misschien ligt hier een mooie handschoen klaar voor organisaties als branche- en beroepsverenigingen, maar ook voor mediapartijen.’
Werkbaar houden
Mkb’ers doen er goed aan zich nu al voor te bereiden, is het advies. Dit kan door een visie op duurzaamheid te formuleren, beschikbare data te inventariseren en te controleren of klanten of leveranciers al CSRD-informatie opvragen.
Karthaus: ‘De uitdaging is om de duurzaamheidsrapportage werkbaar te houden voor kleinere ondernemers. Zij hebben niet de capaciteit in huis die grootbedrijven hebben. De extra administratieve lasten wegen in het mkb dus zwaarder. We moeten hen goed faciliteren met praktische software.’
(foto Frank H/AdobeStock)