Ondernemerschap

Blog Wim Milder (Axoft IT & Telecom): vijf aandachtspunten voor een succesvolle IT adoptie van uw project

Axoft IT & Telecom - Rotterdam

U heeft zoveel tijd en energie gestopt in een nieuw softwarepakket, nieuwe telefonie-oplossing of nieuwe hardware, maar het levert niet de gewenste resultaten op. Verandering zit in de mens, niet in een IT-oplossing. Wim Milder van partner Axoft IT & Telecom vertelt over het belang van een goede IT adoptie van IT-oplossingen en geeft daar een aantal tips voor.

1. Regel één, twee en drie: betrek uw medewerkers
Eigenlijk zouden we hier stap één, twee én drie van moeten maken; we kunnen namelijk niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om medewerkers te betrekken bij het in gebruik nemen van een nieuwe IT-oplossing. In ieder geval wanneer het hen als gebruiker treft. Uiteindelijk draait het altijd om mensen; of het nu uw klanten zijn, uw collega’s of uzelf. IT-oplossingen zijn in dienst van de mens, dus de menselijke betrokkenheid is leidend voor alles.

2. Iedereen heeft zijn eigen tempo
Niet iedereen is even tech savvy en weet binnen een mum van tijd de nieuwe IT-oplossing te gebruiken op de manier waarop het hoort. Daarom is het belangrijk om met leertempo van iedereen rekening te houden. Respecteer ieders tempo. Als iemand er wat langer over doet, dan is het belangrijk daar de tijd voor te nemen. Probeer de lat niet te hoog te leggen; verandering is niet voor iedereen even makkelijk, maar wel iedereen is hiervoor nodig.

3. Borg adoptie in elk IT-proces
Het adoptieproces is niet iets wat je er even bij doet; het verdient echt de aandacht om succesvol te worden. Dit kunt u doen door bij elk IT-proces van de adoptie een vast punt op de agenda te maken. Hiermee vergroot u de kans dat medewerkers met een goed gevoel met de oplossing aan de slag gaan en dat uw investering dus daadwerkelijk oplevert wat u ervan verwacht.

4. Houd verandering op de agenda
Is alles live? De nieuwe IT-oplossing is operationeel? Collega’s zijn getraind om alles eruit te halen? Dan is het belangrijk dat er niet teruggevallen wordt in oud gedrag. Sta er daarom ook ná de livegang op meerdere momenten bij stil, evalueer het gebruik en stuur waar nodig bij met eventuele trainingen of cursussen. Zo is de verandering blijvend.

5. Gebruik adoptie-experts in de organisatie ‒ enthousiaste medewerkers maken het verschil
Vaak zijn er een of meerdere collega’s in het bedrijf die een grotere betrokkenheid hebben bij nieuwe IT-oplossingen; zij hebben meer affiniteit en vinden het simpelweg leuk. Zij zijn erg belangrijk en kunnen helpen draagvlak te creëren in het bedrijf. Door hen vanaf de aanloopfase tot na de implementatie te betrekken in werkgroepen, hebben ze een ambassadeursrol binnen de organisatie en helpen ze de adoptie tot een succes te maken.

Axoft-gebruikerstraining: hét vertrekpunt voor een succesvolle IT adoptie
Bij Axoft willen we niets liever dan dat u 100% tevreden bent met uw nieuwe IT-oplossing. Of dat nu een nieuwe telefonieoplossing, cloudwerkplek of reeks zakelijke smartphones is. Om een vliegende start te maken en te helpen met een goede adoptie onder de gebruikers hebben we de Axoft-gebruikerstraining. Tijdens praktische hands-on sessies leren u en uw collega’s de oplossing van stap tot stap te gebruiken. Klik hier voor een overzicht van al onze training.

Lees ook: Wim Milder (Axoft IT & Telecom) in Studio Friends in Business

Wilt u uw IT-project ook tot een succes maken met een goede adoptie? We adviseren u daar graag over. Neem contact op voor meer informatie.

Wim Milder ‒ Business Development Directeur

Meer nieuws